BasBQ
Beef en Steak

Vraag over pp en de temperatuur zo constant proberen te houden

 
 

mitch01

Stoker
Berichten
267
Hallo allen ,

Als het goed is krijg ik a.s donderdag/vrijdag een procureur (vers van het mes)
Nu wilde ik daarvan mijn eerste pulledpork gaan maken.
Ik heb dus een otp57 mt en misschien zeker niet onbelangrijk houtskool i.p.v briketten
Nu ga ik vandeweek nog een maverick dual probe bestellen en een marinade spuit
Dus aan de materialen zal het niet liggen (denk ik)

De bedoeling is natuurlijk indirect q-en
Maar hoeveel houtskool om te beginnen? Een grote weber starter vol?
Moet ik er ook wat ongebrande/verse eerst onderop leggen en daar de gloeiende overheen?
Wat als de temperatuur zakt, moet je dan wat kool erbij gooien of weer eerst in de starter zodat ze al gloeien?
Las ook iets van een hitte-schild is dat nodig?
En welke temperatuur moet ik zo constant mogelijk zien te houden? 120 graden dome?

Hopelijk krijg ik wat antwoorden en hopelijk kan ik er een leuk verslag van doen als het zover is

Groeten Michel
 
Ten eerste zou ik een goede kwaliteit kokos briketten gebruiken en geen houtskool in een OTP. Houtskool heeft veel meer volume dan briketten dus een starter vol met houtskool zal minder wegen maar ook veel eerder opgebrand zijn dan een starter vol briketten. Je zult dus eerder moeten bijvullen en dat is nou net niet wat je wilt bij low & slow.

Ongeveer 1/3 van je kolen rooster vol gooien met koude brikketten (ik zou er alvast een handje rookhout doorheen mengen), dan ongeveer 10 gloeiende briketten er boven op. Hou in het begin de temperatuur goed in de gaten en begin op tijd met het terug regelen van de onderste lucht toevoer. Bij een OTP gaat de temperatuur makkelijker omhoog dan omlaag!

Als je een beetje in de buurt van de gewenste temperatuur komt kan het vlees er op. Vlug werken want als de deksel er af gaat beginnen de brikketten harder te branden en als je pech hebt duurt het lang voordat ze weer genoeg zijn afgekoeld.

Als de temperatuur zakt omdat je briketten opgebrand zijn moet je er weer zowel koude als hete briketten bij doen anders duurt het te lang voordat de temperatuur weer omhoog gaat. Ook gewoon weer een stuk of tien hete.

Ik heb nog nooit een hitte schild gebruikt, weet niet of dat nodig is. Wel kun je een (RVS) schaal met heet water onder het vlees zetten, dat stabiliseert de temperatuur enigszins. 

120 graden C op rooster hoogte is een goede temperatuur voor een OTP, de dome zal dan wat warmer zijn.
 
Het kan geen kwaad om een hitte schildje te vouwen, wat dubbel gevouwen aluminiumfolie. Ook ik zou voor briketten gaan omdat die de hitte wat gelijkmatiger afgeven.
De dome temperatuur mag 130C zijn dan is het op het rooster ongeveer 120c.
En vooral niet kijken naar je vlees!!!! Eerst vijf uur of tot je een kernremperatuur hebt van 72c en dan insmeren met saus en dan nog eens twee uur op de BBQ leggen, daarna in twee lagen aluminiumfolie inpakken, strak. En weer terug op de Q en dan maar wachten tot hij 88 - 92 C kern heeft.
 
Bedankt tot zover.
maar er zullen vast nog meer vragen komen  ;D
 
Nosmo zei:
Ten eerste zou ik een goede kwaliteit kokos briketten gebruiken en geen houtskool in een OTP. Houtskool heeft veel meer volume dan briketten dus een starter vol met houtskool zal minder wegen maar ook veel eerder opgebrand zijn dan een starter vol briketten. Je zult dus eerder moeten bijvullen en dat is nou net niet wat je wilt bij low & slow.

Ongeveer 1/3 van je kolen rooster vol gooien met koude brikketten (ik zou er alvast een handje rookhout doorheen mengen), dan ongeveer 10 gloeiende briketten er boven op. Hou in het begin de temperatuur goed in de gaten en begin op tijd met het terug regelen van de onderste lucht toevoer. Bij een OTP gaat de temperatuur makkelijker omhoog dan omlaag!

Als je een beetje in de buurt van de gewenste temperatuur komt kan het vlees er op. Vlug werken want als de deksel er af gaat beginnen de brikketten harder te branden en als je pech hebt duurt het lang voordat ze weer genoeg zijn afgekoeld.

Als de temperatuur zakt omdat je briketten opgebrand zijn moet je er weer zowel koude als hete briketten bij doen anders duurt het te lang voordat de temperatuur weer omhoog gaat. Ook gewoon weer een stuk of tien hete.

Ik heb nog nooit een hitte schild gebruikt, weet niet of dat nodig is. Wel kun je een (RVS) schaal met heet water onder het vlees zetten, dat stabiliseert de temperatuur enigszins. 

120 graden C op rooster hoogte is een goede temperatuur voor een OTP, de dome zal dan wat warmer zijn.
Helemaal mee eens.
 
Alles is al gezegd, ben het met bovenstaande eens.
Ik blijf volgen, is toch altijd spannend zo'n eerste keer
 
Zou het niet handig zijn om in tips&tricks een tutorial te hebben, hoe je het beste met je OTX-XX een low&slow sessie te doen?

Deze vraag komt regelmatig in verschillende variaties langs.
 
structor zei:
Zou het niet handig zijn om in tips&tricks een tutorial te hebben, hoe je het beste met je OTX-XX een low&slow sessie te doen?

Deze vraag komt regelmatig in verschillende variaties langs.

Dat lijkt mij ook wel handig ja ;D

ik ben nu eindelijk zo ver dat ik een "dure" bbq heb maar hier lees ik het meeste over alles dat wordt bereid op een smoker of op een ei o.i.d
 
ik ben nu eindelijk zo ver dat ik een "dure" bbq heb maar hier lees ik het meeste over alles dat wordt bereid op een smoker of op een ei o.i.d
Op zich niet zo vreemd natuurlijk, aangezien voor de meeste mensen een OTP (OTG/ of vergelijkbare bbq) eerder binnen het bereik ligt als voor een smoker, en helemaal voor een ei, of soortgelijke bbq.

(ook ik ben begonnen op een OTG, en heb een 47, als ook een 57 gehad, en bij verdere interesse (of ruimte gebrek) groei je door, of blijf je bij de OT (want daar is helemaal niets mis mee hoor  :) )
Ook hierop kan je zonder problemen lange sessies doen hoor (18 uur PP)
http://macsbbqpit.blogspot.co.at/2012/10/mijn-eerste-pp.html

Een OTP/G is erg veelzijdig, en kan zowel High & Fast, als Low & Slow Q'en, maar ook Koud roken behoort tot de mogelijkheden.
Een WSM (Smoker), is eigenlijk alleen geschikt voor Low & Slow (en koud roken), maar heeft weer een groter capaciteit.

Duur of niet duur, maakt over het algemeen niets uit, want met een goedkope bbq kan je net zulke heerlijke gerechten maken. (het verschil zit 'm vaak in de temperatuursregeling/ vasthouden van de temperatuur/ duurzaamheid, en kwaliteit van de bbq, en elke waar heeft zijn prijs (gelukkig maar))

Het is net waar je zelf de voorkeur aan geeft.  ;)

En idd ik zou ook zeker met briketten aan de slag gaan, voor Low & Slow.
Houtskool is wel lekkerder met grillen vind ik.

Mac
 
Thank's Mac

Zo nu eerst ff een maverick et-732 gaan bestellen en een marinade spuit ik zal mijn vrouwtje maar niet mee laten kijken want er vliegt zo weer ?100 uit voor mijn nieuwe "hobby"
 
Lol.  :D
 
structor zei:
Dat zegt jouw vrouw ook als ze haar 15e paar laarzen besteld  ::) ::)

Gelukkig valt dat bij haar mee ;D

P.s heb de spullen net besteld bij Baron's alleen nu nog briketten voor het slow q-en ik lees veel over de cocos briketten o.i.d  weet iemand een goed adres?
 
david zei:
Mac zei:
Of als je nog meer lekkere, of handige zaken wilt mee bestellen  ;)
Hier http://www.vuurenrook.nl/home

Mac

kan je gelijk je rub en je saus bestellen.

De saus en de rub maak ik natuurlijk zelf h?  :mad: :mad:
Die heb ik zelfs nog staan weet alleen niet of de saus goed is voor PP ik heb de basis rub gemaakt en de
Noskos? Sweet & Smokey BBQ Sauce en die viel erg in de smaak hier met de moinkballs ........toppie
 
structor zei:
Zou het niet handig zijn om in tips&tricks een tutorial te hebben, hoe je het beste met je OTX-XX een low&slow sessie te doen?

Deze vraag komt regelmatig in verschillende variaties langs.

Ik zal eens kijken of ik er 1 kan maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan