BasBQ
Beef en Steak

Vraag over pp en de temperatuur zo constant proberen te houden

Inspuiten zou ik de avond ervoor doen en daarna de rub erover.
 
dan nu weer een nieuw schema voor de PP
Ik wilde eigenlijk Hannibal zijn sessie nog lezen en ook misschien de snake methode toepassen omdat dat volgens hem erg goed was gegaan , weinig hoeven schuiven met de luchttoevoer en constante temperatuur gehouden .
Misschien plaatst hij het nog voor zaterdag en overweeg ik het toch nog.

Maar vooralsnog deze sessie in gedachten :

1: op de avond voor de sessie de procureur inspuiten met de vooraf gemaakte marinade en hem stevig inpakken in folie en in de koelkast leggen.

2: 's morgens uitpakken en de rub erop doen en hem buiten de koelkast leggen .

3: de q voorbereiden op indirect grillen en een constante temperatuur verkrijgen van zo'n 120 graden
    Een handje appel chips tussen de koude kolen

4: op de q met dat ding , temp rond de 100 tot 120 houden en een handje rook chips boven de +- 10     
    gloeiende briketten gooien

5: als de kerntemp. rond de 60 graden is hem insmeren met saus

6: als de kerntemp. rond de 70 graden is insmeren met saus en er aluminiumfolie omheen wikkelen.

7: als de kerntemp. 90 graden is  hem van de q halen en een uur laten rusten

8: uitpakken (vloeistof bewaren!!) pullen een beetje saus er doorheen en smullen

dit zit nu zo'n beetje in mijn hoofd geprent hopelijk is het ook ok? zo 









 
Ik denk dat dit wel ongeveer klopt. Persoonlijk zou ik voor stap 1 geen folie gebruiken maar een plastic(diepvries)zak.

Verder, er gewoon van genieten en geen stress als het wat langer of korter duurt.
 
daar zou ik voorlopig lekker voor gaan Michel
 
Zou zeker een zak gebruiken, had hem de eerste keer ook in folie gedaan en toen hem uit de koelkast haalde gutste de marinade over de zojuist schoongemaakte keukenvloer...
 
Nosmo zei:
Ik denk dat dit wel ongeveer klopt. Persoonlijk zou ik voor stap 1 geen folie gebruiken maar een plastic(diepvries)zak.

Verder, er gewoon van genieten en geen stress als het wat langer of korter duurt.

Hoeft het inpakken dan niet luchtdicht in de koelkast?

En heb ook nog een vraag over het injecteren , dat moet dus om de 5 cm (dacht ik) maar alleen zo'n beetje in het midden van het vlees of ook hoger en lager ?




 
Ik pakte ze vroeger ook in grote ziplock zakken in, maar sinds een jaar doe ik het gewoon in huishoudfolie, makkelijker en goedkoper.
 
Ik krijg folie nooit waterdicht, dus kan ik m'n trucje met de overgebleven injectie vloeistof niet doen. Ziplock zakken gaan luchtjes in de koelkast  ook aardig tegen. Dus alles wat ik rub en marineer doe ik tegenwoordig eigenlijk altijd in zipzakken, ik maak zelfs m'n marinades meestal direct in de zak, dat scheelt weer afwas.

De Zweedse zakjes uit die geel/blauwe blokkendoos zijn niet zo duur en bevallen me eigenlijk net zo goed als de dure Amerikaanse zakken.
 
uurtje of 12 van te voren injecteren, niet te gek lang want het zout in je injectievloeistof maakt het dan een beetje hammig.
 
Oke bedankt allen maar weer.

Alleen nu nog hoe precies te marineren/injecteren ? Hoeveel prikjes zeg maar
Als we uit gaan van 2,5 kilo procureur ?
En alleen het middelste van het vlees en dan om de 5cm of ook boven en onder het middelste van het vlees?
 
Om de drie centimeter, en net zoveel injecteren als het vlees kan hebben. Er gaat een behoorlijke hoeveelheid naast
 
Maar denk dat je met 250ml een heel eind komt.
 
Hij is binnen en ligt nu lekker in de koelkast te wachten op morgenavond dan mag hij er ff uit om ge?njecteerd te worden
8aravapa.jpg


ze4upuny.jpg


eneduha9.jpg


hij is nu 2,3 kilo
 
spannend Michel, ik ga je volgen
 
En weer een volger ;)

Zou je ook een paar foto's van je indirecte methode kunnen posten? (snake ging je doen toch?)? Benieuwd hoe het verloopt!

Veel plezier en succes!
 
Gabor zei:
En weer een volger ;)

Zou je ook een paar foto's van je indirecte methode kunnen posten? (snake ging je doen toch?)? Benieuwd hoe het verloopt!

Veel plezier en succes!

Tot nu toe gewoon de methode met een starter vol koude briketten en  een stuk of 12 gloeiende er bovenop. Met een handje appelchips tussen koude en over de gloeiende heen.
(Ik wilde de snake ook proberen omdat "Hannibal" hier op het forum vandeweek dat ook met veel succes had gedaan maaaar hij heeft nog geen verslag ervan geschreven)

Leuk zoveel volgers wordt er een beetje zenuwachtig van
 
nu heb ik hem net ge?njecteerd in een schaal en daar omheen een plastic zak en terug gezet in de koelkast,
Maar er kwam natuurlijk ook weer best veel vocht uit is het verstandig om hem vannacht een keertje om te draaien in de schaal??
 
Met spanning in het hart, een slabbetje tegen het kwijlen en een anti condensdoekje om het scherm helder te houden......wacht ik in spanning de foto's af.

Hmmmm....
 
Gewoon laten liggen, het is barbecue geen rocket science ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan