BasBQ
Beef en Steak

Vraag over pp en de temperatuur zo constant proberen te houden

Dit is een draadje wat ik zeer nauwlettend ga volgen...
PP op m'n OTX 57 is iets wat al heel lang op het verlanglijstje staat dus ben ik ook benieuwd wat nu de beste methode voor het plaatsen van de briketten is.  ;D

 
mitch01 zei:
structor zei:
Zou het niet handig zijn om in tips&tricks een tutorial te hebben, hoe je het beste met je OTX-XX een low&slow sessie te doen?

Deze vraag komt regelmatig in verschillende variaties langs.

Dat lijkt mij ook wel handig ja ;D

ik ben nu eindelijk zo ver dat ik een "dure" bbq heb maar hier lees ik het meeste over alles dat wordt bereid op een smoker of op een ei o.i.d
Ik heb nu een WSM, maar de eerste 2 of 3 keer heb ik de PP bereid op een OTS 47. Dat ging prima. Je zal meer temperatuurs verschillen krijgen en vaker naar buiten moeten om het aan te passen. Probeer wel rust te krijgen door niet bij elke 5 graden verschil alle schuiven te verzetten. doe het met kleine stukjes en kijk hoe je weber er op reageert.

Belangrijk is ook het hete schild. Ik gebruikte daarvoor van die aluminium schalen. Eentje tussen het kolenrooster en je kolen en dan vastklemmen in je rooster (zie plaatje). je kan ook bijvoorbeeld twee schalen gebruiken om dat beter te regelen. Zorg wel dat je de lucht intake boven je vlees kant houdt. Dan kan de rook netjes vanuit de kolen opstijgen en over je vlees naar buiten.
Photo%2007-04-12%2009%2021%2000.jpg
 
Mijn eerste pp heb ik gemaakt door de kolen in een zgn snake te leggen. Dit ging best goed moet ik zeggen maar de volgende keer ga ik ook de minion methode proberen. Tis ook een beetje logisch nadenken allemaal
 
Ik heb vandaag mijn briketten binnen gekregen (das pas snelle service) ik denk dat ik morgen mijn maverick et-732 ontvang . Dit "draadje" gaat inmiddels ook als een speer  ;D
Jammergenoeg moet ik nog een weekje wachten om mijn eerste PP te maken maar ik leer iedere dag weer bij om het een geslaagd gerecht te laten worden.

Volgens mij wordt het al eens tijd om een "voorzichtige" balans op te maken ...........
(wel uit mijn hoofd dus er zullen zeker fouten in zitten ;)) ook taal en schrijf fouten maar dat moet je maar voor lief nemen

1 : rub je procureur en wikkel hem in folie en doe hem zo'n 8 uur in de koelkast + marineren met de marinadespuit(maakt het uit als het wat langer of korter in de koelkast ligt??)

2:ga je otpxxxxxxxxxxx voorbereiden op indirect q-en en zorg dat de temperatuur rond de 120 graden is op het rooster en gebruik vooral (kokos)briketten en een thermometer waarvan je de temperatuur buiten de q af kunt lezen.

3: tja wachten wachten wachten en zorgen dat je temperatuur constant blijft (rond de 120 graden)
Ondertussen de (naar horen zeggen en zien te lezen de heerlijke coleslaw salade maken van Monique) salade's ,sauzen (nog snel wat voorgebakken bbq-shit kopen in de supermarkt voor als het echt allemaal gaat mislukken met de PP)

4: na een uurtje of 5 insmeren met saus

5: na een uur of 7 inpakken met alu folie

6: als de kern temperatuur 85 graden is de ingepakte procureur uitpakken (de sappen bewaren die in de alufolie zijn blijven hangen) en het stuk vlees opnieuw omwikkelen met alufolie en een klein uurtje laten rusten

7: het vlees uit de folie halen en uit elkaar "pullen" met 2 vorken en de eindsaus toevoegen met het bewaarde vocht van het eerdere uitpakfeest.

8: gooi een boel van je vlees op een wit bolletje met de coleslaw erbij en smullen maar


 
Ik zou hem niet te lang van te voren in de rub zetten, 8-10 uur vind ik wel de max.

Op de barbecue garen tot minimaal 88?C en misschien nog wel hoger. Even prikken als je daar bent met een thermometer, hij moet er in gaan als boter.
En je kunt ook zonder slaw je broodje eten hoor, paar schijfjes augurk erop is ook erg lekker!
 
mitch01 zei:
3: tja wachten wachten wachten en zorgen dat je temperatuur constant blijft (rond de 120 graden)
Ondertussen de (naar horen zeggen en zien te lezen de heerlijke coleslaw salade maken van Monique) salade's ,sauzen (nog snel wat voorgebakken bbq-shit kopen in de supermarkt voor als het echt allemaal gaat mislukken met de PP)

PP is een redelijk vergevingsgezind stukje vlees, als je de methode zoals beschreven volgt met hier en daar een paar kleine aanpassingen gaat het niet mis en gaan jullie smullen van een heerlijke PP! temp mag best iets schommelen hoor ;)

mitch01 zei:
6: als de kern temperatuur 85 graden is de ingepakte procureur uitpakken (de sappen bewaren die in de alufolie zijn blijven hangen) en het stuk vlees opnieuw omwikkelen met alufolie en een klein uurtje laten rusten

houd 88-92 graden aan, 85 is mi iets aan de krappe kant

mitch01 zei:
8: gooi een boel van je vlees op een wit bolletje met de coleslaw erbij en smullen maar

reken maar dat het smullen wordt!
 
mitch01 zei:
1 : rub je procureur en wikkel hem in folie en doe hem zo'n 8 uur in de koelkast + marineren met de marinadespuit(maakt het uit als het wat langer of korter in de koelkast ligt??) 

Ik injecteer de avond te voren, en leg dan de procureur met de overgebleven injectie vloeistof en alles wat er ondertussen weer uitgelopen is in een plastic zak in de koelkast. De volgende ochtend is alle vloeistof opgenomen door de procureur. Daarna rub ik pas, dus ongeveer een uurtje of zo voordat het vlees op de Primo gaat.


3: .....  Ondertussen de (naar horen zeggen en zien te lezen de heerlijke coleslaw salade maken van Monique) ....

Monique?? Is dat de zus van Dominique?  ;)

6: als de kern temperatuur 85 graden is de ingepakte procureur uitpakken (de sappen bewaren die in de alufolie zijn blijven hangen) en het stuk vlees opnieuw omwikkelen met alufolie en een klein uurtje laten rusten

Zoals mijn voorgangers al zeiden, minimaal 88C. Ik ga inmiddels door tot 90C en laat het vlees gewoon in de "oude folie" rusten, dus niet opnieuw verpakken.
 
Welk rook hout kan je het beste bij de PP gebruiken (of een ander recept) als je niet al teveel "rook" smaak wilt hebben?
Of is het dan gewoon wat minder snippers? Maar welke soort is dan weer wat subtieler zeg maar?






Moet nog een hele week wachten op mijn eerste PP  :mad: :mad:
 
Fruithout is milder dan bijvoorbeeld hickory, eikdn of pecan. Maar je kunt ook mixen. E?n blok hickory en twee blokken appel bijvoorbeeld.
Een procureur is al gauw 2,5 kilo dus die mag wel wat rook hebben.
 
Moeten die blokken gelijk bij de eerste keer dat de PP erop gaat bij of later?
Ik heb ook houtsnippers ergens gezien of is dat niet goed?
 
Blokken geven langer en regelmatiger rook, snippers kan ook maar branden wat sneller op.
Ik doe meestal wat hout tussen de kolen en gooi wat in het brandende deel als het vlees erop gast zo heb gedurende lange tijd rook.
 
Zo de appel chips zijn ook onderweg , morgen worden ze afgeleverd ze kosten ?5 per kilo ik dachtbdat ik ze in de gauwigheid nergens goedkoper heb gezien .
Ik heb maar gelijk 2 kilo besteld want de verzendkosten zijn ook z'n ?5

Daar komt weer een vraagje aan.

Hoeveel gram/handjes?? van de snippers moet ik de eerste keer toevoegen en is het beter of niet om ze eerst in water te laten weken? en hoe vaak, hoeveel bij voegen?

Ik heb ze trouwens besteld bij www.outsidestore.nl
 
Ligt eraan wat je maakt. Voor een kippetje, twee handjes snippers. Voor pulled pork meer ;)

Als het hele kleine snippers zijn kun je weken. Maar ik gooi het er sltijd zo op en dsn gauw de deksel dicht voordat het allemaal op brandt.
 
ik dacht ik zet er niet bij PP omdat dit hele draadje daar over gaat ;)
Maar hoeveel meer dan en hoe vaak? Bij de eerste 3 keer briketten bijvullen bijvoorbeeld?

Ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat de rook ook alleen maar in het begin effect heeft maar hoelang is het het begin als de hele sessie zo'n 8 uur gaat duren
 
De rookring vormt zich in het begin. Rook heeft wel degelijk de hele tijd invloed.

Hoeveel meer?!? Ja goede vraag. Ik had in mijn pp gisteren vijf blokken hout, 3 pecan en 2 kersen. Een handje of vijf appel verdeeld over de eerste 4-5 uur is goed.
 
Bedankt voor alle info Noskos,

Ik denk dat ik nu wel zo'n beetje alles heb gevraagd en beter nog ook op alles antwoord gekregen.

Ik ga voor vrijdag even de balans opmaken en alles op een rijtje zetten uit dit topic dan moet het me toch wel gaan lukken zaterdag..
Mijn eerste PP ik verheug me er echt op (alleen heb ik vrijdagavond een bruiloftsfeest) ik moet alleen wel vroeg op om te beginnen aan de PP . Dan komt de maverick 732 met alarm denk ik wel goed uit als ik buiten op mijn loungeset lig te slapen  ;)

 
Morgenavond komt mijn "slager" de procureur thuis brengen vers van het mes en hij komt hem zelf hier uitbenen (dan laat hij even zien hoe dat moet/werkt) hij vertelde mij net aan de telefoon dat ik de procureur makkelijk tot zondag in de koelkast kon laten liggen.

ik ben erg benieuwd ...... Zal ik hem dan morgenavond al inspuiten/marineren of is dat te vroeg?
Ik ga hem zaterdag op q gooien
 
Terug
Bovenaan Onderaan