BasBQ
Beef en Steak

Rookhout

tis ook al bijna op, dus tegen de tijd dat dat van jou droog is ........
Nat is niet zo heel verschrikkelijk denk ik want sommige van ons weken hun chips eer ze het gebruiken (denk aan ceder plankjes of envelopjes bij het roken van b.v. vis) om het langer mee te laten gaan als in eerst instantie die vervelende bitter makende sappen er maar uit gedroogd zijn en dat kan wel eens een jaartje duren. :unsure:
 
Nat is niet zo heel verschrikkelijk denk ik want sommige van ons weken hun chips eer ze het gebruiken (denk aan ceder plankjes of envelopjes bij het roken van b.v. vis) om het langer mee te laten gaan als in eerst instantie die vervelende bitter makende sappen er maar uit gedroogd zijn en dat kan wel eens een jaartje duren. :unsure:
klopt helemaal Hans
met droog bedoel ik dan ook: dat de sappen eruit zijn
nat van water geeft geen smaak. kost alleen energie om het te verdampen
 
De sappen er uit kan heel snel gaan, afhankelijk van hoe je het op slaat.

Ik heb appelhout van een half jaar oud. Klein stukjes voor rookhout. Meteen gezaagd en gekloofd. Ligt in een boodschappenkrat op de werkbank overdekt.... Kurkdroog..

Toevallig twee weken terug een blok essenhout gekloofd. Deze was 50cm in diameter, 50cm hoog, 6 jaar lang droog gestaan ... De sappen sprongen er uit..
 
Bedankt voor alle tips!

Toch maars een fruitteler opsnorren.

Tot die tijd maar weer naar het tuincentrum. Zoveel gebruik ik nou ook weer niet.
 
De sappen er uit kan heel snel gaan, afhankelijk van hoe je het op slaat.

Ik heb appelhout van een half jaar oud. Klein stukjes voor rookhout. Meteen gezaagd en gekloofd. Ligt in een boodschappenkrat op de werkbank overdekt.... Kurkdroog..

Toevallig twee weken terug een blok essenhout gekloofd. Deze was 50cm in diameter, 50cm hoog, 6 jaar lang droog gestaan ... De sappen sprongen er uit..
Dat is ook wel logisch, al vind ik het voor appelhout evengoed wel erg snel, of het zijn echt kleine blokjes.
Ik ben zelf ook veel met hout drogen bezig, voor de houtkachel weliswaar, maar dat blok essen van 50x50 is inderdaad nog niet droog. https://deboomdokter.be/blog/bomen-en-boomgaard/hoe-brandhout-drogen-5-concrete-tips/
 
Heeft er iemand ervaring met laurier hout? Naast mijn voorraad eik/kers/appel/noot heb ik behoorlijk wat laurier liggen. Las dat het een bloemige kaneel smaak zou geven. Binnenkort maar eens proberen.
 
Heeft er iemand ervaring met laurier hout? Naast mijn voorraad eik/kers/appel/noot heb ik behoorlijk wat laurier liggen. Las dat het een bloemige kaneel smaak zou geven. Binnenkort maar eens proberen.
geen ervaring. ff navragen/uitzoeken of het kan.
met sommige houtsoorten moet je uitkijken. hout met hars van bijv naaldbomen kunnen zelfs giftige dampen veroorzaken......
 
geen ervaring. ff navragen/uitzoeken of het kan.
met sommige houtsoorten moet je uitkijken. hout met hars van bijv naaldbomen kunnen zelfs giftige dampen veroorzaken......
Klopt, maar zelfs dat kun je gebruiken als rookhout. Dit moet alleen veel langer drogen, zodat er geen giftige dampen vrij komen. Geldt overigens ook voor de houtkachel.

Ik gebruik nu meestal appelchuncks, omdat deze droog zijn 😉. Alleen als de kamado op temperatuur is, stopt het roken na een half uurtje wel. Althans het heftig roken. Daarna maar heel weinig.
 
Klopt, maar zelfs dat kun je gebruiken als rookhout. Dit moet alleen veel langer drogen, zodat er geen giftige dampen vrij komen. Geldt overigens ook voor de houtkachel.

Ik gebruik nu meestal appelchuncks, omdat deze droog zijn 😉. Alleen als de kamado op temperatuur is, stopt het roken na een half uurtje wel. Althans het heftig roken. Daarna maar heel weinig.

Dan mik je er toch een vers blokje bij als je denkt dat het vlees te weinig rook heeft gehad of is dat lastig bij een kamado?
Maar kijk uit voor te veel rook daar kan je vlees bitter van gaan smaken!
 
Klopt, maar zelfs dat kun je gebruiken als rookhout. Dit moet alleen veel langer drogen, zodat er geen giftige dampen vrij komen. Geldt overigens ook voor de houtkachel.

Ik gebruik nu meestal appelchuncks, omdat deze droog zijn 😉. Alleen als de kamado op temperatuur is, stopt het roken na een half uurtje wel. Althans het heftig roken. Daarna maar heel weinig.

Degene die mij de kamado verkocht, zei me dat bij lange sessies 2 à 3 chunks te gebruiken, maar de eerste in de hotspot, en de anderen er strategisch buiten, zodat ze niet alle 3 tegelijk gaan roken.
 
Dan mik je er toch een vers blokje bij als je denkt dat het vlees te weinig rook heeft gehad of is dat lastig bij een kamado?
Maar kijk uit voor te veel rook daar kan je vlees bitter van gaan smaken!

Bij een kamado hangt dat af van de opstelling en type. Ik heb een KJ met D&C systeem. Als ik 1 stuk vlees rook, dan heb ik maar een halve rooster erin en de hele platesetter. Dan kan je de vrije halve platesetter opheffen en eentje bij steken. Maar velen steken ook maar de halve platesetter en dan is het nog makkelijker. Als je alle roosters erin hebt liggen, ga je wel wat moeten weg halen van roosters.

Bij systemen met volledige roosters en platesetters gaat het sowizo wat moeilijker.

De Outr XL heeft een schuifje vooraan waar je wel rookchips in kunt doen om telkens bij te vullen.
 
Als ik onverhoopt een blokje erbij wil gooien til ik het hele divide en conquer systeem met vlees en al er voor 20 seconde af. Dat maakt niks uit hoor, en is makkelijker dan te klooien met rekjes en platesetters een beetje optillen om uiteindelijk je blokje hout net naast het vuur zien te landen, waarna ja alsnog met iets kan gaan staan frunniken om het blokje wel in het vuur te laten belanden.
 
Als ik onverhoopt een blokje erbij wil gooien til ik het hele divide en conquer systeem met vlees en al er voor 20 seconde af. Dat maakt niks uit hoor, en is makkelijker dan te klooien met rekjes en platesetters een beetje optillen om uiteindelijk je blokje hout net naast het vuur zien te landen, waarna ja alsnog met iets kan gaan staan frunniken om het blokje wel in het vuur te laten belanden.

Dat is ook alweer waar. Dat is nog simpeler :D Maar zelf ben ik nog niet gekomen tot het bijsteken van rookhout omdat ik er wel altijd geraak met hetgeen ik er in het begin in steek.
 
Dan mik je er toch een vers blokje bij als je denkt dat het vlees te weinig rook heeft gehad of is dat lastig bij een kamado?
Maar kijk uit voor te veel rook daar kan je vlees bitter van gaan smaken!
Tuurlijk doe ik dat, maar ik bedoel gewoon dat het mij nog niet lukt om hem uren te laten roken, ook al liggen de chuncks verspreid.
 
Wel eens aan rook pellets in zo'n gaas tube gedacht, schijnt ook goed te gaan :unsure:
 
Tuurlijk doe ik dat, maar ik bedoel gewoon dat het mij nog niet lukt om hem uren te laten roken, ook al liggen de chuncks verspreid.
Als je geen rook ziet maar je ruikt het wel dan geeft het alsnog smaak aan je vlees hoor volgens mij. En die geur kan er bij mij uren aan een stuk uitkomen zonder dat je echt noemenswaardige rook ziet.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
maar ik bedoel gewoon dat het mij nog niet lukt om hem uren te laten roken, ook al liggen de chuncks verspreid.
lukt mij ook niet, maar heeft ook geen nut heb ik wel eens gelezen. Zodra het vlees gaar begint te worden stopt de opname van rook. Schijnt.
Dus het zal in eerste half uur of heel uur moeten gebeuren

Na max een half uurtje is de heftigste rook er bij mij wel vanaf en vaak komt er dan nog wel even een sliertje rook. Ik vul dan niks meer bij.

het blijft natuurlijk ook heel moeilijk te beheersen.
Hoeveel chunks, en welke grootte?
Waar plaats je ze?
En vervolgens helemaal onvoorspelbaar: hoe verloopt je vuur? Naar links, rechts, of breidt het zich mooi uit?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Ik ben nog niet heel ervaren, maar bij mij blijft het toch altijd wel een ruime tijd roken. Als ik een chunk gebruik, zie ik dat toch wel 45min tot een uur roken.
 
De smaak zit er altijd goed aan, dus zal wel iets goed doen.

De fan van de controller heeft hier ook invloed op denk ik. Hierdoor is het begin vaak erg heftig.
 
Laatst bewerkt:
lukt mij ook niet, maar heeft ook geen nut heb ik wel eens gelezen. Zodra het vlees gaar begint te worden stopt de opname van rook. Schijnt.
Dus het zal in eerste half uur of heel uur moeten gebeuren

Na max een half uurtje is de heftigste rook er bij mij wel vanaf en vaak komt er dan nog wel even een sliertje rook. Ik vul dan niks meer bij.

het blijft natuurlijk ook heel moeilijk te beheersen.
Hoeveel chunks, en welke grootte?
Waar plaats je ze?
En vervolgens helemaal onvoorspelbaar: hoe verloopt je vuur? Naar links, rechts, of breidt het zich mooi uit?
Dat lees ik ook wel vaker, maar ik vraag me af of het puur de rookring is die tot circa 60C zich vormt en daarna niet meer of dat het vlees ook daadwerkelijk geen rooksmaak meer opneemt. volgens mij is het het eerste maar ik heb helaas de kennis niet om het te onderbouwen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan