BasBQ
Beef en Steak

Rookhout

Hier wordt (tot op heden) geen rookhout gekocht.
Rondvragen en iedereen laten weten wat je wil, en er is altijd wel iemand die moet snoeien of zo.

Eikenhout is hier sowieso geen probleem aangezien enkele jaren geleden een joekel van een eik hier uit de voortuin is gehaald 💪
En hier bij ons zijn een redelijk aantal fruittelers. Daar ging ik in het begin gewoon langs en vroeg om snoeihout of een gerooide boom.
Nu ondertussen heb ik een fruitboertje leren kennen die regelmatig vraagt of ik nog appel of peer wil hebben 👌 (soms ook nog welk ras 😁)
Terwijl ik voor pak 'em beet 5 jaar rookhout heb liggen (eik, appel, peer en kers)
Wel alles zelf zagen en klieven natuurlijk, en af en toe een mooi stukje vlees of vis van de bbq geven om de relatie te ondersteunen.

@NonSens Bij jullie heb je ook veel fruittelers. Ik zou gewoon langsrijden en aanbellen. Vragen staat vrij.
Een paar dikke takken, of een stammetje, en je kan er weer ff tegen.
 
Hier wordt (tot op heden) geen rookhout gekocht.
Rondvragen en iedereen laten weten wat je wil, en er is altijd wel iemand die moet snoeien of zo.

Eikenhout is hier sowieso geen probleem aangezien enkele jaren geleden een joekel van een eik hier uit de voortuin is gehaald
En hier bij ons zijn een redelijk aantal fruittelers. Daar ging ik in het begin gewoon langs en vroeg om snoeihout of een gerooide boom.
Nu ondertussen heb ik een fruitboertje leren kennen die regelmatig vraagt of ik nog appel of peer wil hebben (soms ook nog welk ras )
Terwijl ik voor pak 'em beet 5 jaar rookhout heb liggen (eik, appel, peer en kers)
Wel alles zelf zagen en klieven natuurlijk, en af en toe een mooi stukje vlees of vis van de bbq geven om de relatie te ondersteunen.

@NonSens Bij jullie heb je ook veel fruittelers. Ik zou gewoon langsrijden en aanbellen. Vragen staat vrij.
Een paar dikke takken, of een stammetje, en je kan er weer ff tegen.
Precies, op die manier heb ik ook mijn appelhout gehaald. Kers komt bij opa uit de tuin en peer krijg ik binnenkort waarschijnlijk via een collega. Ik vraag me alleen af of het de moeite waard is om naar appel peer en kers ook nog andere fruitsoorten op voorraad te leggen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Precies, op die manier heb ik ook mijn appelhout gehaald. Kers komt bij opa uit de tuin en peer krijg ik binnenkort waarschijnlijk via een collega. Ik vraag me alleen af of het de moeite waard is om naar appel peer en kers ook nog andere fruitsoorten op voorraad te leggen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
Mee eens. Heb nu al genoeg voor jaren. Ik hou het bij de 4 soorten die ik heb.
 
Mee eens. Heb nu al genoeg voor jaren. Ik hou het bij de 4 soorten die ik heb.
En als je een keer iets speciaals wil kan je altijd nog een klein zakje kopen daar hoef je geen voorraad voor aan te leggen. :unsure:
 
En als je een keer iets speciaals wil kan je altijd nog een klein zakje kopen daar hoef je geen voorraad voor aan te leggen. :unsure:
Inderdaad. Of vragen als kado of zo
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Vandaag een paar mooie stukken walnoot gekregen van de buurman. Hij ging de boom snoeien dus toen vriendelijk gevraagd om het grove snoeihout. De verzameling bestaat nu uit eik, peer, appel, vijg en walnoot.
 
Vandaag een paar mooie stukken walnoot gekregen van de buurman. Hij ging de boom snoeien dus toen vriendelijk gevraagd om het grove snoeihout. De verzameling bestaat nu uit eik, peer, appel, vijg en walnoot.
Wel nog even goed laten drogen !!!!!:unsure:
 
Waarom? Maakt dat voor rookhout veel uit?

Waarom? Het schijnt dat er in vers rookhout vervelende sappen zitten die een bittere smaak kunnen geven. Moeten eerst even uitdrogen.
Niet mijn wijsheid hoor maar ik ga dat dus niet uitproberen want da's zonde van m'n lekker stukje vlees maar ik volg gewoon de goede raad op die door heel veel wijze bbq-ers gegeven wordt.;)
 
Laatst bewerkt:
Ok, dat is nieuw voor mij. Weer wat geleerd
Gewoon zorgen dat je voldoende voorraad heb. Genoeg voor minimaal een jaar. Dan kan je verse rookhout een even drogen voor het aan de beurt is.

Ik heb eens een rondje gebeld omdat ik met de vraag zat of je hout van de sierkers als rookhout kunt gebruiken. Alle leveranciers e.d. die ik toen gesproken heb die gaven aan dat je minimaal 1-2 jaar hout moet laten drogen zoals Hans zegt (sappen kunnen bitterheid veroorzaken).
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Gewoon zorgen dat je voldoende voorraad heb. Genoeg voor minimaal een jaar. Dan kan je verse rookhout een even drogen voor het aan de beurt is.

Ik heb eens een rondje gebeld omdat ik met de vraag zat of je hout van de sierkers als rookhout kunt gebruiken. Alle leveranciers e.d. die ik toen gesproken heb die gaven aan dat je minimaal 1-2 jaar hout moet laten drogen zoals Hans zegt (sappen kunnen bitterheid veroorzaken).

En Rick wat zeiden ze over de sierkers?
 
Ben ook wel benieuwd naar die sierkers, daar heb ik nog wel een paar kuub van liggen voor de houtkachel :p
 
Het hout is vergelijkbaar met de gewone kers.

Zie ook:
 
Het hout is vergelijkbaar met de gewone kers.

Zie ook:
Dat is 'em!
5 jaar geleden....... Mijn kersenhout is iig goed gedroogd 🤣
 
Hier wordt (tot op heden) geen rookhout gekocht.
Rondvragen en iedereen laten weten wat je wil, en er is altijd wel iemand die moet snoeien of zo.

Eikenhout is hier sowieso geen probleem aangezien enkele jaren geleden een joekel van een eik hier uit de voortuin is gehaald 💪
En hier bij ons zijn een redelijk aantal fruittelers. Daar ging ik in het begin gewoon langs en vroeg om snoeihout of een gerooide boom.
Nu ondertussen heb ik een fruitboertje leren kennen die regelmatig vraagt of ik nog appel of peer wil hebben 👌 (soms ook nog welk ras 😁)
Terwijl ik voor pak 'em beet 5 jaar rookhout heb liggen (eik, appel, peer en kers)
Wel alles zelf zagen en klieven natuurlijk, en af en toe een mooi stukje vlees of vis van de bbq geven om de relatie te ondersteunen.

@NonSens Bij jullie heb je ook veel fruittelers. Ik zou gewoon langsrijden en aanbellen. Vragen staat vrij.
Een paar dikke takken, of een stammetje, en je kan er weer ff tegen.

Precies. Dit is hoe je goedkoop aan goed rookhout kunt komen. Tevens snoeien de gemeente's in deze periode hun bomen. Even vragen wat voor boom het is en of je een of 2 dikke takken mag meenemen en thuis kortzagen, meteen kloven in de grote waarin jij ze wenst. In een doos bij de verwarmingsketel zetten en over een half jaar heb je al rookhout.
 
Terug
Bovenaan Onderaan