BasBQ
Beef en Steak

Sierkers als rookhout?

 
 
 
 
 

Ridevi71

Forum Meubilair
Berichten
10.094
Collega bbq-ers.
Nu staat hier een sierkers in de tuin die er uit moet.
Is het hout van deze boom geschikt om te worden gepromoveerd tot rookhout?

Kon er op het grote web niets over vinden eigenlijk.

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Groet
Rick
 
Vuistregel is, als je de vrucht kunt eten is het hout geschikt om te roken. Moet wel zeggen dat ik zelden eikels eet....  :p
 
Oei. Dat is een moeilijke.
Er komen kleine, niet eetbare kersjes aan.

Dilemma.....

In ieder geval bedankt voor je reactie Ceriel.
 
Je zou eens kunnen informeren bij de firma www.rooksnips.nl, die halen overal bomen weg om ze te verwerken tot hout- en rooksnippers. Zij zullen je vast wel kunnen vertellen of deze houtsoort bruikbaar is.
 
El Fumarole zei:
Je zou eens kunnen informeren bij de firma www.rooksnips.nl, die halen overal bomen weg om ze te verwerken tot hout- en rooksnippers. Zij zullen je vast wel kunnen vertellen of deze houtsoort bruikbaar is.

He, das nog eens een tip!
Heb meteen even gebeld, maar meneer was niet aanwezig. Ik mag vanavond even terugbellen.
Ben wel benieuwd  :)

Bedankt Jeroen
 
Ridevi71 zei:
El Fumarole zei:
Je zou eens kunnen informeren bij de firma www.rooksnips.nl, die halen overal bomen weg om ze te verwerken tot hout- en rooksnippers. Zij zullen je vast wel kunnen vertellen of deze houtsoort bruikbaar is.

He, das nog eens een tip!
Heb meteen even gebeld, maar meneer was niet aanwezig. Ik mag vanavond even terugbellen.
Ben wel benieuwd  :)

Bedankt Jeroen

De baas daar is een aardige vent. Ze verkopen ook aan particulieren. Vanaf 5 kilo tot balen van 25 ofzo. Kost echt geen hol daar. Paar euro voor 10 kilo rooksnippers en ze hebben echt heel veel keuze in houtsoorten.
Enige nadeel is dat ze (een jaar geleden in ieder geval) nog geen chunks verkochten. Snippers van ca 12mm is het maximum.

 
Als ik nu op de site kijk, lijken ze wel blokjes te verkopen Jeroen.

http://rooksnips.nl/rooksnips1/

"De rooksnips worden in verschillende grofheden geleverd, maar ook als zaagsel, krullen, balkjes en blokken "
 
Dominique zei:
Als ik nu op de site kijk, lijken ze wel blokjes te verkopen Jeroen.

http://rooksnips.nl/rooksnips1/

"De rooksnips worden in verschillende grofheden geleverd, maar ook als zaagsel, krullen, balkjes en blokken "

Dat is wel leuk nieuws. Kennelijk toch wel zinvol om ze in de gaten te blijven houden!

Overigens begin ik heel langzaam te beseffen hoe lang je met 7,5 kilo appelhout en 15 kilo beukenhout doet. Best lang...
 
El Fumarole zei:
Dominique zei:
Als ik nu op de site kijk, lijken ze wel blokjes te verkopen Jeroen.

http://rooksnips.nl/rooksnips1/

"De rooksnips worden in verschillende grofheden geleverd, maar ook als zaagsel, krullen, balkjes en blokken "

Dat is wel leuk nieuws. Kennelijk toch wel zinvol om ze in de gaten te blijven houden!

Overigens begin ik heel langzaam te beseffen hoe lang je met 7,5 kilo appelhout en 15 kilo beukenhout doet. Best lang...

Sinds ik een openhaard heb gaat het stukken sneller hier.  :D

 
Collega bbq-ers.

Zojuist heb ik meneer gesproken (zie hierboven) van rooksnips.
Het is idd een hele aardige man.

In principe zijn alle soorten kersenhout te gebruiken als rookhout.
Dus ook sierkers. De smaak zal nagenoeg hetzelfde zijn als de welbekende "fruitkers".

Wat wel heel erg belangrijk is, maar dat geld voor alle soorten rookhout, is dat nadat het hout gezaagd en gekloofd is, het hout heel goed gedroogd moet zijn. Afhankelijk van de plaats waar het hout ligt duurt dat een half tot een heel jaar. Korter dan een half jaar kan eigenlijk niet.
Gebruik je het hout als het nog niet droog genoeg is, dan kan dat een bittere smaak aan het eten geven.


Zo. Weer wat bijgeleerd. De sierkers in de achtertuin gaat een mooi einde tegemoet  :D
Dank voor jullie reacties.

Groet
Rick
 
Ridevi71 zei:
Collega bbq-ers.

Zojuist heb ik meneer gesproken (zie hierboven) van rooksnips.
Het is idd een hele aardige man.

In principe zijn alle soorten kersenhout te gebruiken als rookhout.
Dus ook sierkers. De smaak zal nagenoeg hetzelfde zijn als de welbekende "fruitkers".

Wat wel heel erg belangrijk is, maar dat geld voor alle soorten rookhout, is dat nadat het hout gezaagd en gekloofd is, het hout heel goed gedroogd moet zijn. Afhankelijk van de plaats waar het hout ligt duurt dat een half tot een heel jaar. Korter dan een half jaar kan eigenlijk niet.
Gebruik je het hout als het nog niet droog genoeg is, dan kan dat een bittere smaak aan het eten geven.


Zo. Weer wat bijgeleerd. De sierkers in de achtertuin gaat een mooi einde tegemoet  :D
Dank voor jullie reacties.

Groet
Rick
OK, zat ik er naast..... :blush:

Bedankt voor de info!
 
Ruim drogen dus, maar dan heb je ook meer dan genoeg waarschijnlijk
 
mooi verhaal ga ik eens even bekijken www.rooksnips.nl, goede tip!!!
en over een jaar kan je de sierkers in de verkoop doen hahahaha


B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan