BasBQ
Beef en Steak

Messenset voor het leven?

Al jaren werk ik met dezelfde messenset die we in 1976 hebben aangeschaft toen we trouwden. Van alles een beetje, en door de jaren heen uitgeleefd en nu aan het einde van het latijn.
Regelmatig loop ik tegen de beperkingen aan als gevolg van de slijtage, zo ook afgelopen week toen ik maar ter nauwernood de verse zalm met vel zelf in mootjes kon snijden.
Het loopt weer tegen Sinterklaas en Kerstmis en echtgenote/kinderen/kleinkinderen willen dat ik iets uitzoek....
Op mijn "verlanglijstje" wil ik 1 stuks uit een goede messenset zetten.
Ik overweeg zelf daarna de aanschaf van een aantal andere messen uit de Classique serie van Diamond Sabatier.
o.a. een paar "alleskunners"  zoals de Santoku 18cm en het koksmes 20cm uit dezelfde serie.
Aanvullend dan in een 2e fase het officemes 9cm, het trancheermes 19cm, het broodmes 21cm en het schilmes 8cm (gebogen).
Diamond Sabatier wordt (nog steeds) veelvuldig ingezet in koksopleidingen en in het professionele circuit en is daarnaast ook zeer geliefd bij de "hobbykoks" .
Voor alleen BBQ lijkt het een beetje "overkilled" , maar ik ben toch benieuwd wat er zoal in ons BBQ wordt gebruikt om te fileren, te trancheren etc.......
Net zoals een Primo voor velen de aanschaf is die een leven lang mee gaat, geldt dit volgens de kenners ook voor de Sabatier messen die ik wil gaan aanschaffen.
Ik ben benieuwd in hoeverre fervente BBQ-ers hier op het forum ook met deze Sabatier produkten bekend zijn....
 
Ik gebruik al jaren de classic serie van W?sthof, deze bevallen me zeer goed en de prijs/kwaliteit verhouding is ook redelijk. Ik heb ook Global messen geprobeerd maar die vond ik veel te kwetsbaar.

Ik heb drie koksmessen een vleesmes en een office mesje, maar ik doe vrijwel alles met m'n 20cm koksmes.
 
Ik gebruik al 20 jaar een klein koksmes van Zwilling, maar deze wordt wel oud. Ik heb een keramisch mes gehad van Kyocera, deze zijn zeer scherp maar ook zeer kwetsbaar. En was dan ook binnen 6 maanden overleden. :( Ik heb pas een mes 'gewoon' bij Ikea gekocht, deze is wonderwel erg scherp en ligt bij mij lekker in de hand. En als laatste heb ik nog een Sabatier broodmes sinds een paar maanden, een erg fijn mes.
Een allegaartje dus.

Ik heb zo'n gelijke vraag wel eens op Twitter gepost bij verschillende chefs. En allemaal een ander antwoord, zelfs een die zei: het maakt mij niet uit waar ik mee snij, als het maar scherp is.
 
Ik gebruik een set van Zwilling, en in de keuken staat zo'n blok van de Makro zegeltjes, R?sle.
Ik gebruik het grote koksmes voor bijna alles, daarna het officemes en tenslotte het broodmes.
Het fileermes en tomatenmes wordt maar weinig gebruikt hier.
Ik begrijp de opmerking vaniBobnl wel. Als het maar scherp is...

Het is wel een leuk idee om een verlanglijstje uit een bepaalde serie op te stellen. Zo kun je langzamerhand iets moois opbouwen.
Van de andere kant zijn setprijzen vaak substantieel gunstiger,

Heb je overwogen bij Vuur en Rook te kijken naar F-Dick?
 
@ abraham, dank voor de tip inzake F-Dick.
Heel toevallig zag ik vanochtend in het in 2010 uitgegeven boek over "Vleeschhouwerij Janson" in Heusden N.Br. (Ik denk in vlees....portret van een ambachtelijke slager) een hakmes met die merknaam....
Eerlijk gezegd kende ik dit merk niet en heb daarom zojuist even bij Vuur en Rook op de website gekeken.
Prijzen van deze messen liggen in de buurt van Diamond Sabatier (mits bij juiste bron aangekocht).
Design ook mooi, ik zal het nog wat verder vergelijken.
Youtube filmpje over de productie laat meer de "industrial" messen zien met de plastic handvatten, de plaatjes op de website bij Vuur en Rook van o.a. het gesmede koksmes 21cm zien er wel toppie uit.
Production Video - English
Ik heb nog een paar weken de tijd....

hakmes F-Dick met veel vlieguren!!

mesjanson_zpsdab4bd95.jpg
 
Ik gebruik een Global chefsmes en een Victorinox uitbeenmes. Dat is zo'n beetje mijn standaard gereedschap.
 
ik heb een boretti setje en een sabatier setje. Eigenlijk gebruik ik alleen maar de sabatier, hier krijg je geen spijt van!
 
Ik heb ooit ( een soort 15 jaar geleden of zo) bij AH met mespuntjes een wusthof messenset bij elkaar gespaard. Die gebruik ik en een uitbeenmes van de Sligro. Messenset heb ik vorig jaar voor het eerst proffesioneel laten slijpen, en slijp ik zelf tussendoor nog wel eens. En ik gebruik de aanzetstaal regelmatig. Superset, ik ben er erg blij mee. Zoon heeft twee maanden geleden dezelfde set gekocht voor nog geen 200 eu, hij werkt in een proffesionele keuken.
 
Ik ben sind mijn verjaardag in september ook een Global vleesmes eigenaar, en ben er erg blij mee.
Ik zou nog graag een chef's mes van Global willen hebben.

7905897592_59788eedf9.jpg


Mac
 
Ik zou graag Global willen gebruiken, dus toekomst. Op dit moment een AH mespunten messenset. Bevalt na jaren nog goed dus nog geen reden voor nieuw. Komt....ooit.
 
Probeer messen wel uit, de ??n is de ander niet en ze liggen allemaal anders in de hand. De Globals zijn vrij licht bij het handvat een hoop mensen vinden dat niet prettig.
 
Dominique zei:
Ik heb ooit ( een soort 15 jaar geleden of zo) bij AH met mespuntjes een wusthof messenset bij elkaar gespaard. Die gebruik ik en een uitbeenmes van de Sligro. Messenset heb ik vorig jaar voor het eerst proffesioneel laten slijpen, en slijp ik zelf tussendoor nog wel eens. En ik gebruik de aanzetstaal regelmatig. Superset, ik ben er erg blij mee. Zoon heeft twee maanden geleden dezelfde set gekocht voor nog geen 200 eu, hij werkt in een proffesionele keuken.
hoi ik heb dezelfde set, alleen het koksmes was toen al f100,-. Zelf gebruik ik het vleesmes heel veel. Ligt lekker in de hand en blijft scherp. Wel regelmatig even met het aanzetstaal erlangs
 
Ik gebruik nu al een tijd deze set van Global. Ben er zeer tevreden over.  Heb nu ook het broodmes besteld
jypunu9e.jpg
 
Ow ja, koop je Globals ook gewoon in de winkel, heb de mijne gisteren even weggebracht om te laten slijpen en de man in de winkel had het er nog over dat er heeeeel veel nep Globals in de handel zijn, marktplaats e.d.
 
LET OP:welk mes je ook koopt kijk altijd eerst of het niet met scherpe kant naar boven kan liggen, zoek dan liever verder.
 
Theo zei:
LET OP:welk mes je ook koopt kijk altijd eerst of het niet met scherpe kant naar boven kan liggen, zoek dan liever verder.
Dat is waar! Ik had messen gekocht van Herman den Blijker, voor de vakantie. Het grote mes is prima, maar het kleine mesje "valt" steeds om, waardoor je dus het risico loopt erin te grijpen. Ik heb hem na de vakantie omgeruild, maar het is nog steeds niet helemaal goed. Lastig en gevaarlijk.
 
Ik heb een set van kronenberg.. Volgens mij kon je die set ooit een keer sparen bij de BP dus het zal geen super setje zijn, maar laat ze slijpen door de slager op het werk, dus ze doen prima hun werk :)
 
Gisteravond in Den Bosch naar een messen speciaalzaak gegaan om verscheidene merken messen te "voelen", o.a. Global, Zwilling, Miyabi, Wusthof.
Vreemd genoeg werd door hen Sabatier als wat lagere kwaliteit bestempeld. Bestellen daarvan is geen probleem, echter geen voorraad in de winkel... (?)
Beslissing nog niet genomen, maar ik vond de greep van Wusthof Classic Ikon zeer prettig, naast het ook wat hogere gewicht van de Wusthof ten opzichte van de Global.
Omdat de set een behoorlijke uitgave is, laat ik het nog even bezinken. Het koksmes van Miyabi (damast, 32 lagen gesmeed) was ook een beauty, maar dan hing dan ook een dienovereenkomstig prijskaartje aan.
Overigens werd aldaar het advies gegeven om uitsluitend een aanzetstaal te gebruiken om de messen scherp te houden en zeker geen gebruik te maken van de "hand/tafel" slijpapparaten omdat dat "killing" zou zijn voor de messen. Bij regelmatig gebruik van de aanzetstaal op de momenten dat het nodig is zouden de Wusthof messen pas na een jaar of 5 a 6 voor het eerst professioneel geslepen behoeven te worden....
Dan zijn we al heel wat BBQ-tjes verder....

 
ik ben toch wel heel blij met mijn sabatier setje hoor ;) ben benieuwd wat je uiteindelijke keuze gaat worden!
 
Ik gebruik een Sabatier (op aanraden van kok) een Global en een actie mes waar ik naam ff niet van weet. De sabatier ligt bij mij het lekkerst in de hand.
Ik gebruik deze al jaren en voor zover ik weet is deze nog nooit geslepen. Het snijden wordt nu wat minder maar dat mag ook wel na 5 jaat intensief gebruik.
De global is mijn backup mes en deze is wel aan een slijpbeurt toe na 3 jaar. Het actie mes gebruik ik soms en tot nu toe gaat het prima maar dit is zeker geen Sabatier.
Ik denk dat een mes ook een persoonlijke keuze is dus het zelf "voelen" in de winkel lijkt me een prima actie
 
Terug
Bovenaan Onderaan