BasBQ
Beef en Steak

Messenset voor het leven?

Was Sabatier niet een verzamelnaam en niet een specifiek merk? Als ik me een aflevering van de Keurings Dienst/Wilde keuken o.i.d herinner...
 
Eeeh ja dus...

Dus als je sabatier hebt betekend dat niet automatisch dat je een goed mes hebt! Let daar wel op bij je keuze!

Sabatier is the maker's mark used by several kitchen knife manufacturers?by itself it is not a registered brand name. The name Sabatier is considered to imply a high-quality knife produced by one of a number of manufacturers in the Thiers region of France using a fully forged process; the knives of some of these manufacturers are highly regarded. However, the name "Sabatier" came into use before intellectual property laws and is not protected; knives legally bearing the name range from high-quality knives made in France to cheap mass-produced products of poor quality from France and other countries; a registered logo or full name, or both, such as "65 Sabatier Perrier", is necessary to establish origin and quality.
 
@ noskos: ja jouw feedback snijdt inderdaad 100% hout, het is oppassen of je de juiste kwaliteit te pakken hebt! Voor zover ik heb kunnen nagaan zouden onder andere Diamant Sabatier en Lion Sabatier resp. 2Lion Sabatier tot de toppers behoren.
@ Big-T: welk type Sabatier setje heb je in gebruik als ik vragen mag? Zit er in onze regio een zaak waar ze live kunnen worden gevoeld?
@ boldeagle: welke type Sabatiermes gebruik jij?
 
Ik heb de diamand serie. Mijn vader heeft een tijdje op een horeca school gewerkt. Daar moesten studenten een setje aanschaffen. Als ze vervolgens niet meer kwamen en hun locker lag vol met spullen werd de locker leeggehaald en de spullen een jaar bewaard. Nadien heb ik zo een setje mogen ontvangen! Ik heb dus geen idee waar je deze in onze regio kunt proberen!
 
duidelijke uitleg Big-T, en inderdaad veelal is dan de serie "classique"  (met zwarte POM greep) de "standaard-uitrusting" voor horeca opleidingen vlgs mij
 
RedFox zei:
@ boldeagle: welke type Sabatiermes gebruik jij?

Net even gekeken het is de Lions
 
Ik heb de knoop uiteindelijk doorgehakt en ben voor Global gegaan.
De set die ik nu heb zal me voor lange tijd goed kunnen begeleiden in de hobby-kok omgeving!

globalset_zps512e9fa6.jpg
 
ja Mike, het was ff doorbijten, maar ik heb er geen spijt van...ze snijden als de beste!
nu nog op naar de Primo XL en dan is het circus compleet...
 
ik heb ze contant afgerekend tijdens 2 sessies....geen pin-pijn :)
 
Mooi setje! Pas op je vingers ;)
 
ik krom de vingers mooi!
 
Een weloverwogen keus gemaakt.
Mooie messen. Heb er veel plezier van!
 
Mooi set, ik heb o.a. de bovenste en de 1 na onderste. Heb je er ook een slijpsteen bij gekocht ?
 
@ Alflies: ik wil nog een diamant aanzetstaal kopen, maar kijk even wat de beste keuze is qua prijs/kwaliteit.
Een Global 28cm G-38 aanzetstaal kost ca EUR 190,- en dat is me wellicht toch wat te gortig. Om de set te completeren heb ik ook nog het Global 400 bijltje op mijn verlanglijst.
 
Hele mooie set, heb er zelf ook 3 en heb er ook een grote snijplank bij gekocht. Had alleen van die kleine plankjes. Ervaring heeft mij geleerd inderdaad m'n vingers te krommen ;D
 
Dominique zei:
Theo zei:
LET OP:welk mes je ook koopt kijk altijd eerst of het niet met scherpe kant naar boven kan liggen, zoek dan liever verder.
Dat is waar! Ik had messen gekocht van Herman den Blijker, voor de vakantie. Het grote mes is prima, maar het kleine mesje "valt" steeds om, waardoor je dus het risico loopt erin te grijpen. Ik heb hem na de vakantie omgeruild, maar het is nog steeds niet helemaal goed. Lastig en gevaarlijk.

Leg uit! Ik heb de set van Herman. Ik vind ze goed in de hand liggen.
Wat bedoel je met de "omvallen "?
 
Beetje late reactie maar wellicht is het goed om het koksmessen onderwerp weer nieuw leven in te blazen!
Ik lees veel lovende verhalen over Global en de Herman messen, over Global snap ik het, het is al een hele stap beter dan Sabatier en de Duitse messen maar de Herman messen zijn toch niets bijzonders? Het zijn goedkope Chinese messen waar onze commerci?le vriend Den Blijker even zijn logo op laat stampen. Staal is 440c en is niet geschikt voor koksmessen. Veel te zacht en na 2 weken intensief gebruik al zo bot als een tierelier.
Mijn voorkeur gaat uit naar Japanse messen en dan niet de bulkproducten van Global waar de prijs/kwaliteit verhouding ook flink zoek is. Het staal in Global messen komt niet in de buurt van messen die van bijvoorbeeld VG-10 staal of Aogami staal gemaakt zijn. Mijn tip, kijk eerst naar de staalsoort dan pas naar het merk....
 
HHR zei:
Dominique zei:
Theo zei:
LET OP:welk mes je ook koopt kijk altijd eerst of het niet met scherpe kant naar boven kan liggen, zoek dan liever verder.
Dat is waar! Ik had messen gekocht van Herman den Blijker, voor de vakantie. Het grote mes is prima, maar het kleine mesje "valt" steeds om, waardoor je dus het risico loopt erin te grijpen. Ik heb hem na de vakantie omgeruild, maar het is nog steeds niet helemaal goed. Lastig en gevaarlijk.

Leg uit! Ik heb de set van Herman. Ik vind ze goed in de hand liggen.
Wat bedoel je met de "omvallen "?

Ik lees je nu pas, sorry. Ik bedoel met omvallen, dat als ik het mesje neerleg, het op zijn rug rolt, waardoor je dus in het mes grijpt, als je niet oppast. Heel gevaarlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan