BasBQ
Beef en Steak

Messenset voor het leven?

Volgens mij als je toch wat mag uitzoeken hebben we iemand op het forum die messen maakt.
 
Henkie_Jan zei:
.... over Global snap ik het, het is al een hele stap beter dan Sabatier en de Duitse messen ....

I beg your pardon?  Wat is er mis met goede kwaliteit Duitse messen? Mijn oudste Wusthof koksmes is nu bijna 15 jaar oud (daarvoor had ik goedkope messen) en is nog als nieuw, en geloof mij, messen hebben een hard leven bij mij thuis. Je moet ze alleen af en toe laten slijpen.

Ik heb ook nog even met Global ge?xperimenteerd maar het eerste mes had happen uit het lemmet na de eerste week. Is keurig onder garantie vervangen dat wel, maar het tweede mes was na een jaar hardstikke bot en ook weer happen uit het lemmet. Dit waren originele Global messen die bij een gerenomeerde kookshop vandaan kwamen en ze hadden ook het tweede mes onder garantie willen vervangen maar die lag toe al bij het grofvuil. In tegenstelling tot de Globals gaan m'n Wusthofs gewoon in de vaatwasser, ze vallen wel eens, ik snij er bevroren producten mee en snij af en toe door een kippenbotje, geen enkel probleem.

Het grote nadeel van Duitse messen is dat ze geen grote blingbling factor hebben, zoals die mooie damast messen, maar als gereedschap doen ze hun werk meer dan goed!
 
Ik vind het voordeel van Duitse messen dat je iets in je hand hebt. Voor mij persoonlijk zijn de Globals te licht. Dat zal wel een gewenningskwestie zijn, heb mijn Zwilling set al 100 jaar, maar toch. Ik slijp ze zelf, en gebruik aanzetstaal. En ik heb ze in die jaren 1x laten slijpen door een professionele slijper.
 
Niels zei:
Dominique zei:
heb mijn Zwilling set al 100 jaar

100 jaar... Ik zal er voor zorgen om u met u aan te spreken. :p:D

Ik ben jong van hart, je mag me tutoyeren. Als je maar niet brutaal bent, ok? ;)
 
ik lig hier in een (zwitserse) deuk  :D
 
Goed jochie, zullen we weer on topic gaan?
 
Ik heb het merk "Eden",VG-10 staal,uit Japan. Geen geweldig grote financieele uitgave gedaan.
Bevalt buitengewoon. Ben er dus nog steeds erg blij mee.
 
Ik doe het met Sabatier classic, al bijna 20 jaar oud, een halve horeca carriere meegemaakt ( buffetwerk, halve koeien aansnijden, en beenhammen trancheren, daarna in mijn locker, tot het volgende slachtoffer er weer kwam ( soms 8 buffetten per weekend :| )

Ze moeten nu eigenlijk naar de slijper, dus ik ga van de week eens langs bij onze gildeslager, en vraag hem om een mooie procureur, wat ribs, en een slijpgunst :p

?en van mijn favorieten, en veel gepakte messen is daarnaast een 'cheap' dirk vd broek mes, uit zo'n vakantie set, lelijk roze handvat, maar snijdt als een reus

 
Zelf een set van zwelling en een van global.
Hoewel ik in het begin lovend was over de global, bespeur ik nu soms wat roestvlekken (met een schuurspons zo weer weg) en soms wat kleine hakkels!
En dat laatste, dat bevalt me niet zo...

Dus in dat opzicht vind ik de zwilling set fijner.
Maar verder doen ze niet onder voor elkaar...
 
Mijn koksmes was al meer dan ?100. Geen idee hoe je het weet, ik heb hem bij de Bijenkorf vandaan, dat is een offici?le dealer, dus ik ga er vanuit dat het dan wel goed zit.
 
Vaak worden die in grotere sets aangeboden en kwaliteit van materiaal is anders uiteraard. Maar je mag er van uit gaan dat deze echt zijn als ze van de Quote site afkomen ;-)
 
http://www.hollandseslijpservice.nl/extrahoofdstukken.php?id=f335365065cd5adfee7
 
 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.157
Mss ff deze oprakelen.

Zijn de ervaringen nog hetzelfde als in 2013?

Gisteren gemerkt dat ik echt wel aan een goed vleesmes toe ben. Liefst direct een set, maar jammer genoeg zijn die sets niet altijd zoals ik wil.

Hetgeen ik hier niet voorbij zie komen, zijn ervaringen met bv zo een type mes:
 
cadeau aan mezelf voor mijn verjaardag, nu pas een paar weken oud maar wat een topding!
FE6C2391-F3DE-47AB-93EF-697AD82A3C50.jpeg
 
Wüsthof Classic hier. Het grote koksmes; dikke prima. En op aliexpress en mannenmes; voor de leuk; en superscherp!
1596396752842.png
 
Heb ooit een keramisch messenset van ali gehad. Nog geen jaar plezier van gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan