BasBQ
Beef en Steak

Messenset voor het leven?

Voor dagelijks onderhoud gaat er niets boven een keramische slijpstaaf. Voor een euro of 25 heb je er een, van Skerper bijvoorbeeld. Voel je dat die rijpe tomaat ff niet zo soepel gaat? Dan is een paar halen over de slijpstaaf genoeg, mits je het tijdig bij houdt.

Een aanzet staal slijpt feitelijk niet, richt alleen de gerolde snede maar. Een keramische slijpstaaf richt ook, maar slijpt ook daadwerkelijk. Veel effectiever.

Dit kan ik alleen maar beamen. Ik heb dit jaar voor mijn verjaardag een aanzetstaal van mijn verloofde gekregen en ik zei van de week nog dat het een fantastisch cadeau is. Ik ben uiteindelijk voor de Global G45 keramische aanzetstaal gegaan die mooi bij de rest van mijn messen past.

Waar ik vroeger snel naar mijn messenslijper zou grijpen gebruik ik nu regelmatig de aanzetstaal om de messen weer vlijmscherp te maken. Ik kan het iedereen aanraden om messen beter te onderhouden
 
Een keramische slijpstaaf werkt inderdaad heel prima, heb er zelf een gehad maar die is na twee keer vallen gebroken helaas. Ik was mijn messen wel altijd met heet water af, vaak is spoelen dan al voldoende zodat er geen borstel oid aan te pas hoeft te komen, dat scheelt ook in het scherp houden.

Maar dat die messen 55hrc zijn verklaard waarom ze zo snel bot worden, ik had mijn yaxell van 62hrc als referentiekader, die slijp ik bijna nooit. Op zich wel weer logisch dat een flexibel fileermes geen 62hrc is, dan istie niet zo flexibel denk ik.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ach mijn vader (gepensioneerde kok) was altijd vrij duidelijk over de hardheid van messen, harde messen blijven langer scherp maar zijn daarentegen veel moeilijker om weer scherp te krijgen. Zoals Cruijf het zou zeggen “Elk nadeel heb zijn voordeel”
 
Ach mijn vader (gepensioneerde kok) was altijd vrij duidelijk over de hardheid van messen, harde messen blijven langer scherp maar zijn daarentegen veel moeilijker om weer scherp te krijgen. Zoals Cruijf het zou zeggen “Elk nadeel heb zijn voordeel”

Bekend misverstand. Hardheid is maar een van de eigenschappen die bepalen of het een beetje te slijpen is. Voor roestvaste messen zijn de legeringselementen die het lastig maken. Meer chroom (roestbestendigheid) is vaak lastiger te slijpen.

Japanse messen van 63HRC van simpel koolstofstaal (Aogami/Blue Paper Steel) zijn juist extreem eenvoudig te slijpen. Terwijl ze tot de hardsten op de markt behoren.
 
En zo heeft ieder zijn voorkeur. Ondanks dat ik slijpen van messen tot 1 van mijn hobby's reken hou ik het (buitenom het victorinox fileermes) toch maar zoveel als het budget toelaat bij Japanse messen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan