BasBQ
Beef en Steak

Messenset voor het leven?

Ik heb gister mezelf gestoken met mijn koksmes... hij gleed in plaats van door de tomaat over de schil met de punt mijn hand ‘in’ (niet diep, maar bloede wel even lelijk). Mensen zijn vaak bang om met scherpe messen te werken, maar in mijn ervaring snijd je jezelf eerder met botte messen omdat die dingen doen die je niet verwacht. De schade bij snijden met een scherp mes is dan wel vaak iets groter :)
 
Zoals gezegd heb ik maandag op het aanraden van dit forum een koksmes besteld bij www.meesterslijpers.nl in amsterdam. Deze zou de volgende dag geleverd worden. Echter helaas de dinsdag niets bij mij reguliere post. Contact opgenomen bij meesterslijpers via hun whatsapp, en kreeg netjes de excuses want het was te laat door pos.nl verwerkt en dat ze hier niets aan konden doen. Woensdag echter was het nogmaals niet aangekomen dus opnieuw contact opgenomen, nu werd ik echter op een totaal ander manier geholpen. Op me opmerking of ik de order eventueel kan annuleren vanwege de niet levering werd de volgende opmerking naar me toegestuurd: " omdat het om een gegraveerd exemplaar gaat heeft dat uiteraard niet onze voorkeur zoals u zult begrijpen. Maar als het cadeau op deze manier te laat bij u is, dan zijn we ondanks dat het in dit geval bij de postNL ligt en ligtt het eigenlijk buiten onze macht bereid om het terug te nemen"

Kortom al wacht je tot sint juttemis, naar je centen kan je fluiten. gelukkig ging het dit keer om een mesje van 30 euro en niet van een mes die ik in eerste instantie wilde bestellen. Kort samengevat heb ik me lesje wel weer geleerd om hier messen te bestellen.

Een gefrustreerde bbq'er
 
De zinsopbouw in hun laatste bericht is niet helemaal in orde, maar schrijven ze niet gewoon dat ze bereid zijn het terug te nemen?
 
De zinsopbouw in hun laatste bericht is niet helemaal in orde, maar schrijven ze niet gewoon dat ze bereid zijn het terug te nemen?

Mss doorstrepen ze dan de inscriptie :ROFLMAO:

Ik heb nu niets voor gehad met ze, maar ik had besteld en dacht 2 dagen later had ik de messen, netjes zoals het hoort.
Denk dat er altijd wel wat mis kan gaan. Onze zoon was gisteren jarig en mijn vrouw had via bol een spelletje voor de nintendo besteld en moest dus maandag toekomen. Niets gekomen, maar wel bericht dat het geleverd was. Na wat chatten en nazicht, kregen we dinsdag morgen te horen dat het zoek was geraakt en dat ze een nieuwe gingen opsturen. En gisteren namiddag wordt het eerste toch geleverd. Dus nu is nog een 2de onderweg.

Paar maanden terug bij bol een trampoline gekocht. krijgen trackingnummer van DPD en daar gaat het mis. Blijkt een nummer te zijn, maar geen trackingnummer. Mijn vrouw heeft enorm lang in wachtrijen moeten staan bij DPD om te achterhalen waar die trampoline is. En niemand kon bij DPD op naam of adres zoeken, enkel op trackingnummer. Bol, wij en de leverancier hadden allen de verkeerde nummer. En vermits het de laatste was, kon de leverancier geen nieuwe sturen. Dus moeten annuleren en daarna ergens anders een duurdere moeten bestellen.

In ieder geval heb ik met de jaren geleerd, als er DPD bij staat, zeker een andere webshop te zoeken die niet met DPD werkt.
 
nou ik heb in ieder geval terug geschreven dat als ik ze morgen niet heb ze het kunnen anuleren. Toch blijf ik het vreemd vinden maandag iets bestellen en dan vanmorgen om 9 uur in het depot van post nl, waarschijnlijk hebben ze de bestelling of vergeten of veel te laat aan post nl aangeboden. Zelfs al zou het morgen geleverd worden dan zal het voor mij de laatste keer zijn dat ik iets bij ze bestel. Bestel dan liever bij vuur en rook daar word het netter geregeld of ik rij naar beef en steak dat is voor mij 20 minuen rijden :)
 
Ik heb vandaag een pakketje van de forumsponsor gehad. Was vrijdag besteld en vandaag pas toegekomen.
Hetgeen mijn vrouw had besteld en is mis gegaan van de week was ook met post.nl. Mss dat er iets mank loopt voor de moment.
 
Gisteren eindelijk mijn mesje binnen gekregen. Wowww die is echt scherp, we hebben hem meteen uitgeprobeerd op een iberico secreto en het snijden al een mes in gesmolten boter

20200821_120512.jpg
 
Als je goed oplet bij 16/17 seconden, gebruikt de (voormalig) rijkste man ook gewoon Victorinox. Dus niet te goed voelen voor deze gestanste messen ;)

 
Ik heb recent ook een Victorinox gekocht (fileermes) en ik vond het eerlijk gezegd een beetje tegenvallen met de scherpte direct uit de verpakking. Maar het viel vooral tegen hoe snel het mes bot wordt. Nu heb ik geen aanzetstaal maar gebruik ik altijd een leren strop voor het dagelijks onderhoud van mijn messen, misschien scheelt dat. Weet iemand of dat veel verschil maakt, een leren strop of een aanzetstaal? Anders moet ik misschien ook maar eens een aanzetstaal aanschaffen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Ik heb recent ook een Victorinox gekocht (fileermes) en ik vond het eerlijk gezegd een beetje tegenvallen met de scherpte direct uit de verpakking. Maar het viel vooral tegen hoe snel het mes bot wordt. Nu heb ik geen aanzetstaal maar gebruik ik altijd een leren strop voor het dagelijks onderhoud van mijn messen, misschien scheelt dat. Weet iemand of dat veel verschil maakt, een leren strop of een aanzetstaal? Anders moet ik misschien ook maar eens een aanzetstaal aanschaffen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij moet het niet veel uitmaken. In principe maak je een mes niet scherp met een aanzetstaal, maar houdt je het alleen scherp.

Ik gebruik deze messen zowel professioneel als prive. Mijn uitbeenmes is nu 3 jaar oud, nog nooit geslepen en nog steeds scherp. Scheelt wel, prive heb alleen ik het in handen, snij ik er geen verpakkingen mee door en wordt het gelijk schoongemaakt.

Op het werk een ander verhaal. Daar gaat niet iedereen er even zuinig mee om. Gaan deze in een messensterlisator met stromend water (stromend water, dus ook de vaatwasser, maakt je messen bot) en worden deze natuurlijk vaker gebruikt.
Wat ik wel merk is dat wanneer wij deze laten slijpen, ze scherper zijn en langer scherp blijven dan nieuwe messen.
 
Waarom zou je mes bot worden van stromend water? Is het staal van deze messen dan zo zacht?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Waarom zou je mes bot worden van stromend water? Is het staal van deze messen dan zo zacht?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
Stenen in een rivier worden ook glad en rond. Water heeft gewoon meer kracht dan men denkt.
Het is niet dat je messen gelijk bot zijn, maar het draagt wel bij.
 
Stenen in een rivier worden ook glad en rond. Water heeft gewoon meer kracht dan men denkt.
Het is niet dat je messen gelijk bot zijn, maar het draagt wel bij.
Ik kan me voorstellen dat het vaatwas tablet daar ook nog wat aan bij draagt. Dit is vrij agressief spul.
 
Ik heb recent ook een Victorinox gekocht (fileermes) en ik vond het eerlijk gezegd een beetje tegenvallen met de scherpte direct uit de verpakking. Maar het viel vooral tegen hoe snel het mes bot wordt. Nu heb ik geen aanzetstaal maar gebruik ik altijd een leren strop voor het dagelijks onderhoud van mijn messen, misschien scheelt dat. Weet iemand of dat veel verschil maakt, een leren strop of een aanzetstaal? Anders moet ik misschien ook maar eens een aanzetstaal aanschaffen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk

Het staal van deze messen is niet heel hard, zo rond de 55 HRc. Bij gebruik zal de snijkant ombuigen, en hiervoor is een aanzetstaal de methode om de snijkant weer te richten. Aanzetten is dus niet hetzelfde als slijpen.

Een strop is vaak van leer, geïmpregneerd met een fijn abrasief, dat eigenlijk alleen wordt gebruikt om de laatste braamvorming bij slijpen weg te polijsten. Het is dus niet geschikt om je messen aan te zetten.

Zonder slijpstenen die je voor het stroppen moet gebruiken, heeft de strop alleen ook geen waarde voor het scherp maken van je mes.

Harde messen, meestal boven de 60HRc, wat veelal Japanse messen zijn, werkt aanzetten niet meer en worden vaak keramische of diamant staven gebruikt, die abrasief zijn en de snijkant een klein beetje kunnen herstellen. Dit werkt nagenoeg hetzelfde als een strop, maar die zou ik voor het eindpolijsten gebruiken, niet voor tussentijds weer scherp maken, dat doen die staven beter.

Een absolute prijspakker hier is Flaksa van Ikea, die van witte aluminiumoxide is gemaakt. Voor de Victorinox messen zou ik gewoon een klassiek aanzetstaal gebruiken, eigenlijk voor alle Duitse en Franse messen. Die zijn meestal van hetzelfde staal en nooit harder als 58HRc. Uitzondering zijn de Herder molenmessen en de in Japan gemaakte Myabi messen van Zwilling.

Van stromend water worden messen niet bot, van de aggresieve blokjes wel.
 
Even nog een willekeurige stukje op internet, wat je op vele sites tegen komt:


Een mes krijgt in een vaatwas behoorlijk wat schadelijke stoffen te verduren: etensresten vanop je servies, resten van het afwasmiddel, ... Die vreten in op het lemmet of de snede van het mes en veroorzaken roestvlekjes. Daardoor wordt je mes dus minder scherp.

Komt daarbij nog dat er in de vaatwasser kans is op “elektrolytische werking”. Een soort “kortsluiting” zeg maar, wanneer je mes in contact komt met een zachter metaal. Je moet weten dat een mes altijd magnetisch is omdat er koolstof in zit. En door die magnetische kracht ontstaat er een chemische reactie met het zachtere metaal. En als gevolg krijg je blauwe of zwarte brandvlekken op je mes.

Ook de vaatwasser kan je mes minder scherp maken. Door de krachtige waterstralen wordt je mes bot waardoor het lastiger is om voedsel te snijden.

En ook het heft van het mes komt vaak gehavend uit de vaatwasmachine. Zo’n handvat bestaat vaak uit kunststof en het wordt vastgezet met aluminium klinknagels. Maar aluminium zet uit in een warme vaatwas en kunststof niet, en daardoor kan het heft scheuren of zelfs afbreken.

Dus, als je je keukenmessen lang wil gebruiken: afwassen met de hand, liefst in koud water en zo kort(stondig) mogelijk.
 
Even nog een willekeurige stukje op internet, wat je op vele sites tegen komt:

Dat je beter koud water kan gebruiken wist ik dan weer niet. Waar zou dat mee te maken hebben? Ik was mijn messen (victorinox uitbeenmes op aanraden van Barbeknoei) en een aantal Global messen sowieso altijd met de hand. Is zo gepiept en dan worden ze weer netjes opgeborgen
 
Geen idee, maar op meerdere sites komt dit terug. Terwijl ik juist zou denken dat je ivm voedselveiligheid heet water wilt gebruiken.
 
Voor dagelijks onderhoud gaat er niets boven een keramische slijpstaaf. Voor een euro of 25 heb je er een, van Skerper bijvoorbeeld. Voel je dat die rijpe tomaat ff niet zo soepel gaat? Dan is een paar halen over de slijpstaaf genoeg, mits je het tijdig bij houdt.

Een aanzet staal slijpt feitelijk niet, richt alleen de gerolde snede maar. Een keramische slijpstaaf richt ook, maar slijpt ook daadwerkelijk. Veel effectiever.
 
Terug
Bovenaan Onderaan