BasBQ
Beef en Steak

Kamado.. Maar welke? BGE of Primo

Toeter

Kooltjesharker
Berichten
130
[size=12pt][size=10pt][size=12pt]Kamado.. Maar welke? BGE of Primo
Hallo mede-Qerts!

Het is zo ver, het idee om een kamado aan te schaffen i.p.v. mijn WSM 47 (pas 2x gebruikt..) en mijn Master Touch 57cm (nog geen jaar oud) is in mijn hoofd gaan zitten.. Dus deze moet er komen. Maar toen kwam al snel de vraag, welke?? Na uren op het internet rond gestruind te hebben gaat mijn voorkeur lichtelijk naar de Primo. Maar toch niet sterk genoeg, aangezien ik nog steeds twijfels heb. Ik hoop dat mijn BBQ vrienden mij in de juiste richting kunnen duwen.

Als eerste natuurlijk de vraag, wat wil ik er mee kunnen?

- Low and Slow (Spareribs, PP etc..)
- Grillen
- Pizza's bakken doe ik op mijn andere Weber met pizza ring, dus dit hoeft niet.
- Brood bakken

Ik Q regelmatig voor minimaal 2 personen max. 10 (bij feestjes en partijen wel meer).

Waarom doe ik mijn Webers weg? Te veel gedoe.. Hoop ruimte, ik wil 1 Q waarmee ik alles kan. Te veel roosters om schoon te maken. Spelen met temp is af en toe vervelend als je hier geen zin in hebt.
Prijs maakt niet uit.

Nu heb ik nog een vraag wat ik bij de Primo heb gezien, deze heeft zo'n verdeelplaat om je firebox op te delen. Gebruik je dit wel aangezien je ook van die heat reflectors hebt?

Wat te doen, wat te doen.. Primo.. BGE?

Groetjes Dennis
[/size][/size][/size]
 
De verdeelplaat gebruik je om de houtskool aan 1 kant te leggen. Je zou het ook zonder kunnen als je de primo goed beheerst. Ik gebruik m wel altijd.

Belangrijk is om te bepalen welke maat je wilt :)

 
Heb zelf een BGE, en wat jij noemt lukt daar allemaal prima op!
Met een large zou je volgens mij ook de feestjes wel kunnen doen, beetje afhankelijk wat je er op gooit...
Een PP of hamburgers nemen nogal een verschillend rooster oppervlakte in voor 10 pers. natuurlijk.

De primo, zelf nooit mee gewerkt, volgens mij is het grootste verschil dat hij niet rond maar ovaal is.
En dat verschil zal soms in je voordeel en misschien soms ook wel in je nadeel werken.

Misschien het beste om naar een leverancier te gaan die ze beide heeft (of 2 losse leveranciers) en je goed te laten voorlichten?
Verder vooral een persoonlijke keuze denk ik....
 
Stuur Gerard777 even een pm. Die kan je voorlichten over alle verschillen en heeft ze ook in de verkoop. ;)
 
Ik denk dat er een hoop persoonlijke voorkeur komt kijken bij deze keuze. Ik heb een eitje omdat dat als eerste in de tuin stond hier om mee te spelen. Eerst vond ik het een lelijk ding maar langzaam begon dat te veranderen.
Was het een primo geweest dan had die hier waarschijnlijk gestaan. Qua prestaties doen ze niets voor elkaar onder.
 
Ivo-tje zei:
Heb zelf een BGE, en wat jij noemt lukt daar allemaal prima op!
Met een large zou je volgens mij ook de feestjes wel kunnen doen, beetje afhankelijk wat je er op gooit...
Een PP of hamburgers nemen nogal een verschillend rooster oppervlakte in voor 10 pers. natuurlijk.

De primo, zelf nooit mee gewerkt, volgens mij is het grootste verschil dat hij niet rond maar ovaal is.
En dat verschil zal soms in je voordeel en misschien soms ook wel in je nadeel werken.

Misschien het beste om naar een leverancier te gaan die ze beide heeft (of 2 losse leveranciers) en je goed te laten voorlichten?
Verder vooral een persoonlijke keuze denk ik....

Wat zou het nadeel kunnen zijn dat de primo ovaal is?
 
Dat je m een kwartslag moet draaien om m door deur heen te krijgen :p
 
Gerard777 zei:
Dat je m een kwartslag moet draaien om m door deur heen te krijgen :p

Dat, en kan me voorstellen dat het met b.v. pizza's minder handig is.
Maar met ribbels is het juist weer handiger vermoed ik...

Noem het 'gelul in de marge' of 'persoonlijke voorkeur'...
Vandaar dat ik al zei, ga langs een dealer die ze beide heeft ;)

En meestal merk je de nadelen pas tijdens het gebruik, vast primo mensen die ze al gevonden hebben...
 
Het enige nadeel bij een Primo wat ik zo kan bedenken is het bijvullen van rookhout werkend met de D-plates. Voor de BGE is daar een plateseter-lifter voor (maar aan de andere kant kan je daar bij de Primo weer lashandschoenen voor gebruiken)
 
Mike v R zei:
Wat zou het nadeel kunnen zijn dat de primo ovaal is?

Dat hij uitgaat tijdens een wedstrijd?  =))
 
Heb zelf een BGE maar dat komt omdat ik geen huiswerk heb gedaan voor aanschaf.
Tot dat de BGE in de tuin stond had ik nog nooit van een Kamado of Primo gehoord.

E?n ding is zeker. Het is beter dan een Weber.
 
Geen ervaring met BGE of Primo en door sponsor alleen ervaring met een Monolith, dus wat merk betreft misschien een beetje gekleurde mening.

De Primo is uniek met zijn ovale vorm dus voor die vorm heb je geen keuze, maar ga je voor rond kijk dan ook eens naar Monolith. Door velen hier misschien nog als B-merk gezien, maar is een sterk opkomend merk.
Paar 'selling points' voor Monolith (hoewel BGE/Primo vast ook hun eigen pluspunten zullen hebben) zijn de aparte rookhout-toevoer zonder dat het deksel open moet en dat deze compleet geleverd wordt en je dus direct aan de slag kan met alle bereidingstechnieken die je vraagt.

Verder kunnen alle keramische Q's de dingen die je vraagt indien je maar de juiste accessoires erbij hebt.
 
Mosseltje zei:
E?n ding is zeker. Het is beter dan een Weber.
Dat hangt er maar helemaal vanaf wie je het vraagt en wat je gebruik is. Ik kan voor bv. een WSM toch wel een aantal dingen verzinnen, die met een keramische niet of op zijn minst een stuk lastiger gaan.

Is dus gevalletje van iets met appels en peren :D
 
DanBras +1
 
DanBras zei:
Dat hangt er maar helemaal vanaf wie je het vraagt en wat je gebruik is. Ik kan voor bv. een WSM toch wel een aantal dingen verzinnen, die met een keramische niet of op zijn minst een stuk lastiger gaan.

Zoals?
 
noskos zei:
DanBras zei:
Dat hangt er maar helemaal vanaf wie je het vraagt en wat je gebruik is. Ik kan voor bv. een WSM toch wel een aantal dingen verzinnen, die met een keramische niet of op zijn minst een stuk lastiger gaan.

Zoals?

Paling roken? Qua lengte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan