BasBQ
Beef en Steak

Kamado.. Maar welke? BGE of Primo

Ik snap het vanuit jouw standpunt ook prima hoor Danny maar dan zou je helemaal nooit meer iets met elkaar mogen vergelijken omdat er altijd wel een standpunt is dat een conclusie tegenspreekt. Een mercedes is beter dan een lelijke eend. Maar ja als je de mercedes niet kunt betalen en de eend wel dan is die dus beter. Deze hotelkamer is beter want er zitten geen kakkerlakken. Ja, maar er is geen fohn, dus is die andere beter.
Je koopt een barbecue om te barbecue?n en niet om rondjes mee door de straat te rijden dus in mijn optiek mag je daar best de conclusie aan verbinden dat een keramische barbecue zijn hoofdtaak beter doet dan een webertje.

En h?, ik heb hier ook nog steeds drie webers staan hoor. De WSM gaat mee naar de wedstrijden vanwege hetzelfde argument dat jij aanhaalt, ik wil het risico niet lopen dat hij kapot valt. Maar we zijn hier op een barbecue geori?nteerd forum en het lijkt me dat je daar best mag verkondigen dat de ene barbecue beter is om mee te barbecue?n dan de andere.  Dat er dan altijd wel een argument te verzinnen is waarom de ??n voor iemand anders beter is dan de andere, so be it. 

Maar gezien de andere discussies (Gamma, PP) heb ik de indruk dat we van jou helemaal niets met elkaar mogen vergelijken. Nou, daarin verschillen we van mening :D Dat mag best. En het daar dan weer niet mee eens zijn dat mag ook.

En je wekt trouwens in je antwoord nog steeds de de indruk dat er dingen zijn die in een keramische barbecue niet zo goed gaan als in een weber:
DanBras zei:
IK vind dat bepaalde dingen lastiger op een keramische gaan

Misschien heb je in het heetst van de discussie je woorden niet goed gekozen, maar als dat niet zo is dan ben ik nog steeds erg benieuwd naar wat die dingen dan zijn. Want ik ben ze nog niet tegengekomen namelijk.

Verder weet ik van Noma alleen dat Leonard daar een BGE demo heeft gegeven, verder niet wat daar ooit uit is gekomen. Waarom ze Monolith hebben? Is dat vanwege de kwaliteit, omdat ze een betere deal hebben gekregen, ze de kleur beter in de keuken vonden passen, het niet goed gaat in de restaurantbusiness en ze een beetje moesten beknibbelen op de barbecue? Ik ben niet bij de besprekingen/onderhandelingen/beslissing geweest hoor ;)

@Camiel, Danny houdt van discusseren en ik ga het ook niet uit de weg, zolang het in goede harmonie gaat is dat prima toch? Danny en ik drinken vast gezellig wat op de eerst volgende meating / wedstrijd en dan lachen we er om ;)
 
noskos zei:
.......
@Camiel, Danny houdt van discusseren en ik ga het ook niet uit de weg, zolang het in goede harmonie gaat is dat prima toch? Danny en ik drinken vast gezellig wat op de eerst volgende meating / wedstrijd en dan lachen we er om ;)

weet ik en daarom ook hulde, ik zie het op andere fora, en ook hier bij ons forum helaas nog welk eens fout gaan. Ben daar misschien gevoelig voor, het staat niet voor nix onder mijn avatar.....

hup bier erin en on Topic!
 
Van mij je alles vergelijken en daar ook een MENING over hebben. En in principe kan het mij aan mijn derri?re oxideren wat iemand ergens van vindt. En als ik zo terug lees kies ik mijn woorden zorgvuldig genoeg, maar men moet meningen niet als feiten gaan lopen verkondigen, want dan vertel je gewoon niet de waarheid en er zijn mensen die daar wel blind op varen.

En h?h?......eindelijk maak je een eerlijke vergelijking Dennis, nl. een Lelijke Eend met een Mercedes. Beide personenauto's, beide in een andere prijsklasse, maar beide met in principe exact hetzelfde doel. Maar een WSM vergelijken met een keramische is dat absoluut niet, dan kom je dus in de vergelijking uit die ik al eerder maakte nl. tussen een personenauto en een bestelbus. In principe kan je hetzelfde met beide maar toch zijn ze (deels) gebouwd voor een ander doeleinde en ander publiek. En deze kan je simpelweg niet ??n op ??n vergelijken waardoor je ook nooit kan claimen dat de ??n beter is dan de ander, alleen maar omdat beide raakvlakken hebben. Dus in dat geval is het resultaat van een vergelijking geen feit maar een mening, ongeacht in wat voor bochten je het probeert te wringen.

En aangezien je de Gamma en PP discussie aanhaalt, dat was daar ook zo. Je kan bv.  niet als een feit lopen verkondigen dat een wedstrijdrecept PP met inpakken lekkerder is dan gewoon plain & simple zonder inpakken. Het KAN lekkerder zijn maar het KAN OOK NIET lekkerder zijn. Smaak is helemaal subjectief, dus daar kan je al helemaal geen feit van maken en zo werd/wordt het wel gebracht.
Dus iedereen vergelijkt maar raak en dat is logisch en prima, maar ga dat alsjeblieft niet als een feit lopen verkondigen maar geef gewoon aan dat het iets is wat JIJ vindt. Een ander kan dan een afweging maken of HIJ/ZIJ dat OOK vindt en daar een bepaalde waarde aan hangen.

En ik ga de dingen waarvan IK vindt dat het lastiger op/met een keramische gaat niet nogmaals opnoemen, dan lees je maar terug. Dat jij een andere mening hebt dat kan en mag, maar maakt het nog steeds geen feit.
Ja, een keramische BBQ is een alleskunner en je kan er van low & slow tot super high & fast mee aan de slag. Ja, als je een keramische BBQ hebt, dan heb je in principe verschillende Webers (of welk merk dan ook) in ??n, dus ??n (dure) aanschaf, alles kunnen en toch maar ??n apparaat in de tuin. Ja, een keramische is zuinger met brandstof. En waarschijnlijk nog een paar punten.
Is een keramische dan beter dan een Weber? Nee, want een WSM heeft standaard een grotere capaciteit die IK belangrijk vindt, dus met grote groepen gaat bij MIJ eerder de WSM aan dan de keramische. M.a.w. JIJ vindt een keramische wel beter dan een WSM, IK vind van niet en beide hebben zo hun sterke punten afhankelijk van wat ik op het moment nodig heb en dat is dus MIJN mening! M.a.w doe ermee wat je wilt maar het is geen in beton gegoten feit waar geen afwijking of andere mening van mogelijk is. Dus JIJ mag van mij prima vinden dat je BGE beter is dan een Weber, maar dat is dan JOUW meningen geen onomstootbaar feit. (Begin nu bijna zelf de draad kwijt te raken ;) )

Waarom Noma nu Monolith heeft ipv BGE (want ze hadden eerst blijkbaar idd BGE)? Geen idee. Vast niet omdat een Monolith 'beter' is dan een BGE in het bereiden van Q, want keramische Q's onderling zullen elkaar heel weinig ontlopen denk ik. Zal mss iets met de importeur/distributeur te maken hebben, maar dat is gissen en ik weet het verhaal er niet achter. Allen, een enkele of geen van je suggesties kunnen dus waar zijn maar alleen Noma zal de waarheid weten denk ik :D

@Camiel; dat drinken en eten komt wel goed. Bourgondi?rs onder elkaar laten het eten spreken en genieten daar dan lekker van :p
En hier is het zeker gelukkig mogelijk om een goede stevige discussie te houden zonder dat je voor rotte vis uitgemaakt wordt of dat je een kronkel in je kop hebt. Alhoewel, dat laatste heb ik wel op dit forum voorbij zien komen in een discussie over een cavia, maar ik geloof dat die niet meer onder ons op het forum is. De persoon in kwestie bedoel ik dan, van de cavia weet ik het niet  :D
 
Toeter zei:
[size=12pt][size=10pt][size=12pt]Kamado.. Maar welke? BGE of Primo
Hallo mede-Qerts!

Het is zo ver, het idee om een kamado aan te schaffen i.p.v. mijn WSM 47 (pas 2x gebruikt..) en mijn Master Touch 57cm (nog geen jaar oud) is in mijn hoofd gaan zitten.. Dus deze moet er komen. Maar toen kwam al snel de vraag, welke?? Na uren op het internet rond gestruind te hebben gaat mijn voorkeur lichtelijk naar de Primo. Maar toch niet sterk genoeg, aangezien ik nog steeds twijfels heb. Ik hoop dat mijn BBQ vrienden mij in de juiste richting kunnen duwen.

Als eerste natuurlijk de vraag, wat wil ik er mee kunnen?

- Low and Slow (Spareribs, PP etc..)
- Grillen
- Pizza's bakken doe ik op mijn andere Weber met pizza ring, dus dit hoeft niet.
- Brood bakken

Ik Q regelmatig voor minimaal 2 personen max. 10 (bij feestjes en partijen wel meer).

Waarom doe ik mijn Webers weg? Te veel gedoe.. Hoop ruimte, ik wil 1 Q waarmee ik alles kan. Te veel roosters om schoon te maken. Spelen met temp is af en toe vervelend als je hier geen zin in hebt.
Prijs maakt niet uit.

Nu heb ik nog een vraag wat ik bij de Primo heb gezien, deze heeft zo'n verdeelplaat om je firebox op te delen. Gebruik je dit wel aangezien je ook van die heat reflectors hebt?

Wat te doen, wat te doen.. Primo.. BGE?

Groetjes Dennis
[/size][/size][/size]

5 juli geeft pro bbqshop een Keramische barbecue workshop, daar kan je mooi vergelijken.

http://www.probbqshop.nl/nl/keramische-barbecue-workshop-05-07-2014.html
 
Ja, nou nog mooier, nu mag je een BGE niet met een weber vergelijken omdat hij blijkbaar beter is, het temperatuurbereik is groter dus kunnen we hem niet eerlijk vergelijken, terwijl dat nou juist een pluspunt is zou ik zo zeggen ;)
Wat ik al zei als je capaciteitsproblemen hebt komt dat niet door het keramiek maar door de maat van je kamado, daar kun je het materiaal niet de schuld van geven.

Je geeft zelf meerdere malen aan dat er dingen (niet ??n ding) zijn die lastiger gaan op een kamado. Je komt met paling als voorbeeld, maar dat kan dus wel gewoon Ik wil gewoon graag weten wat dan nog meer. Je geeft daar telkens een ontwijkend antwoord op maar wekt ondertussen wel de suggestie dat er meerdere dingen zijn. Met teruglezen bereik ik niet veel want je hebt niets anders genoemd. Dit heeft niets met feiten of meningen te maken, jij roept iets en maakt verder niet met argumenten hard wat of waarom. En als ik een aantal feiten aandraag dan worden daar niet BBQ gerelateerde feiten (moeilijk verplaatsbaar, breekbaar etc.) naast gelegd om mijn stelling te ondermijnen maar volgens mij hebben we het toch nog steeds gewoon over barbecues en over hoe goed ze werken.

En wat Noma betreft, het zal me idd aan me reet roesten waar die op koken, maar jij brengt het in hoor in de discussie.... ;)
 
Toeter is er denk ik nu wel uit, hij schaft een WGA aan..... ;)
 
Ivo-tje zei:
Toeter is er denk ik nu wel uit, hij schaft een WGA aan..... ;)
Heeft-ie eerst thuis maanden moeten discussi?ren voor hij toestemming kreeg om een keramisch monster aan te schaffen, komt-ie hier in een discussie terecht waarbij het net is alsof z'n vrouw alleen maar 'ja en amen' zegt....  B-)
 
Ik heb morgen vrij moeten nemen om dit draadje helemaal door te kunnen lezen man. Wat een lappen tekst!
Zullen we straks weer eens wat op de Q gaan gooien, wat voor dan ook?
 
Ivo-tje zei:
Toeter is er denk ik nu wel uit, hij schaft een WGA aan..... ;)

Hahaha die had ik al ;) Ik ben er stiekem inderdaad al over uit, het wordt een Primo XL. Ik ga zaterdag hem in Hoofddorp bewonderen!
 
Toeter zei:
Ivo-tje zei:
Toeter is er denk ik nu wel uit, hij schaft een WGA aan..... ;)

Hahaha die had ik al ;) Ik ben er stiekem inderdaad al over uit, het wordt een Primo XL. Ik ga zaterdag hem in Hoofddorp bewonderen!


Welke en wat het ook geworden zou zijn..... altijd was het een prima keuze geweest!!  :)

Felicitaties komen nog als de foto's er zijn.  ;)
 
Inderdaad, wat je ook kiest, slecht kies je nooit bij deze 2.

Primo keuze!
 
Ppfff.....ik praat geloof ik Chinees maar dat zal dan wel aan mij liggen. Ik heb zat argumenten gegeven die IK.....ik herhaal IK.....ik herhaal nogmaals IK.....belangrijk vind en daardoor niet vind dat een keramische beter is dan een Weber. Dat is MIJN MENING.

Jij hebt andere argumenten waarom jij je BGE wel beter vindt dan Weber. Dat is JOUW.....ik herhaal JOUW.....ik herhaal nogmaals JOUW MENING.

Met de nadruk in beide statements op MENING!
Maar whatever Dennis.....zie JOUW MENING maar lekker als FEIT als de rest van de lezers hier maar begrijpen dat het JOUW MENING is. En als ze dan gewoon zelf alle eisen, plussen & minnen goed bekijken en een MENING vormen over wat zij zelf belangrijk vinden, dan komt het allemaal wel goed en zullen ze veel plezier beleven aan welke aankoop ze ook mogen doen.

En als ik de vorige berichten en dit het allemaal zo terug lees, dan is dit toch gewoon Nederlands en zo moeilijk is het toch niet te begrijpen lijkt mij, dat het hier over onze MENINGEN gaat en geen FEITEN.

Maar goed......ik begrijp dus dat het aan mij ligt :-/
Voor nu wat mij betreft over & uit en ik ga hier weer lekker tegen de muur lullen, want die luistert beter en begrijpt wel wat ik bedoel (of die wil het begrijpen dat kan ook).


 
Danny: Adem in, Adem uit! Rustig aan, denk om je hart...

Als jullie bemiddeling nodig hebben, dan komen jullie hier maar langs, ik zal zorgen voor bier en wat lekkers.
Dan praten we er over, zal ik de WGA aansteken om er een hapje bij te serveren en dan geen 'ruzie; meer maken hoor! =))
 
Haha....Ivo, zo snel raak ik niet in de stress hoor, is alleen een bepaalde frustratie wanneer je iemand tegen komt, die hoogstwaarschijnlijk best begrijpt wat je zegt maar zich dan om onduidelijke redenen van de domme houdt ;)

@Bidle; in dit geval schreeuw ik ook helemaal niet maar leg ik de nadruk op iets. Als ik had geschreeuwd dan was alles in hoofdletters geweest. Ik weet niet hoe jij schreeuwt maar als ik schreeuw ga ik niet als een jojo van hard naar zacht en weer naar hard :D
 
Je beweert iets Danny, namelijk dat er dingen zijn die op een weber makkelijker gaan dan op een keramische barbecue, ik heb twee keer (misschien wel vaker) gevraagd wat dat dan is maar tot nu toe heb ik daar geen of een ontwijkend antwoord op gekregen. Ik vind dat erg jammer want zo wek je de indruk dat er iets is wat niet kan, maar je wilt nog steeds niet vertellen wat dat dan is.
Als die dingen er zijn dan kun je dat toch gewoon zeggen? Nee, er worden allerlei dingen bij gehaald, ik moet maar terug lezen, maar daar vind ik het antwoord niet.

Misschien ben ik wel gewoon dom, heb je daar al eens over nagedacht? Of misschien kan ik beter barbecue?n omdat ik geen problemen heb. Maar ja zolang jij niet wil zeggen wat het is zullen we daar wel nooit achterkomen ;)
 
DanBras zei:
@Bidle; in dit geval schreeuw ik ook helemaal niet maar leg ik de nadruk op iets. Als ik had geschreeuwd dan was alles in hoofdletters geweest. Ik weet niet hoe jij schreeuwt maar als ik schreeuw ga ik niet als een jojo van hard naar zacht en weer naar hard :D


Mijn mening is dat het schreeuwen is.  ;) ;) ;)

Wellicht goed om het nu weer het topic van Toeter te laten zijn. Jullie komen er volgens mij nu toch niet uit. De beste man koopt een Primo XL!!  :D
 
@Bidle; en ik zeg je dat het geen schreeuwen is. En ja, ik ben prima op de hoogte van etiquette in het digitale geschreven woord. Verder heb je geen andere optie (voor zover ik weet althans maar wie het weet mag het zeggen) om in Tapatalk ergens de nadruk op te leggen.

Maar goed, jouw mening of geen mening, ik heb aangegeven wat mijn intentie is geweest en ik ga hier niet ook nog over in discussie. Ben er voor vandaag wel even klaar mee als je het niet erg vindt :D
 
DanBras zei:
@Bidle en ik zeg je dat het geen schreeuwen is. En ja, ik ben prima op de hoogte van etiquette in het digitale geschreven woord. Verder heb je geen andere optie (voor zover ik weet althans maar wie het weet mag het zeggen) om in Tapatalk ergens de nadruk op te leggen.

Maar goed, ik heb aangegeven wat mijn intentie is geweest en ik ga hier niet ook nog over in discussie. Ben er voor vandaag wel even klaar mee als je het niet erg vindt :D

Kerel, kerel,.... zie je de smileys niet,....... kom op zeg.  :-S
 
Jawel, had mijn reactie al iets aangepast, maar net te laat ;) :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan