BasBQ
Beef en Steak

Kamado.. Maar welke? BGE of Primo

Dat lijkt me idd niet zo moeilijk te verzinnen en alles wat bv. hangt en lengte heeft wordt een stuk lastiger. Daar doet het bouwen van een constructie, zoals in het filmpje, niets aan af. Want dan kan je voor alles wel wat bouwen.

Dus back to the point; een keramische is niet per definitie beter dan een Weber en dat is geen mening maar simpelweg een feit, want dat hangt van een aantal factoren en eisen af die voor ieder anders kan zijn.

 
Al zul je maar een poging willen doen naar de titel op het NK bbq slingeren....
Arme rug als je daar met je kamado aan komt zetten! ;)

Nee, een kamado is niet per definitie beter... Ook niet voor de portemonnee. :)
 
De wsm is koning op het gebied van low&slow en heeft door de twee verdiepingen een enorme capaciteit. Weinig kamados benaderen de capaciteit van een wsm57.

De kamado onderscheid zich door dat het een echte alles kunner is. Low&slow ?n high&fast in ??n apparaat: dat maakt de kamado zo'n fijne machine. Zeker omdat ze zo goed te regelen zijn en niet door een windvlaagje of regenbuitje van hun stuk zijn te brengen.
 
Ik neig inderdaad meer naar de Primo XL, zaterdag ga ik hem ergens bekijken!
 
Ik denk dat je op deze vraag vrij subjectieve antwoorden gaat krijgen. Inderdaad gewoon zelf gaan kijken en voelen wat je het beste ligt. Veel mensen koken met plezier op een BGE of een PRIMO (of wat voor kamado dan ook, want er zijn er nog veel meer....), maar feitelijk ligt wat je kunt meer aan de kok dan het apparaat. Low en slow gebeurt op dit forum op zo'n beetje alle apparaten die bestaan en ik zie mensen ook prima pizza's van hun webertje toveren. Het is dus meer een kwestie van smaak en hoeveel je uit wilt geven.
Ik heb mijn BGE ook redelijk impulsief gekocht op een fair waar ze ze verkochten met een leuke korting. Dat was voordat ik me serieus had verdiept in kamado's. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik nu weer een BGE zou kopen. Die ovale PRIMO's hebben een wat groter kookoppervlak en zijn wat handiger direct/indirect in te delen, maar de Monolith ziet er ook prima uit en komt weer heel compleet voor minder geld, zoals Danny al zei.
En op de zomermeeting heb ik de Broil King Keg even bekeken en dat is ook een goed doordacht concept met net zoveel ruimte als een BGE large, maar voor minder geld en met meer accesoires.
Keuze zat dus. En dat maakt het voor de koper weer erg lastig.
 
Ik heb zelf bewust voor de Primo gekozen, was meteen verliefd toen ik hem voor het eerst bij een ex BBQ-teammaatje zag staan.
Het grote voordeel vind ik dat je direct en indirect tegelijkertijd tot je beschikking hebt met de fire box divider erin.
(dat is ook mijn standaard opstelling)
Als je op een gewone ronde kamado iets direct wilt afgrillen na een indirecte sessie moet je eerst de plate setter eruit vissen. Of je moet er 2 hebben 1 indirect en 1 direct, maar dat kost weer heel veel centjes meer.
Ik ben nog steeds ontiegelijk blij met de Primo Oval XL een heerlijke machiene en een genot om naar te kijken, want het oog wil ook wat. Al is de BGE mini die er naast staat ook wel een snoepje om te zien, en die foeilelijke groene kleur went ook vanzelf wel.
 
DanBras zei:
Dat lijkt me idd niet zo moeilijk te verzinnen en alles wat bv. hangt en lengte heeft wordt een stuk lastiger. Daar doet het bouwen van een constructie, zoals in het filmpje, niets aan af. Want dan kan je voor alles wel wat bouwen.

Ook de WSM is niet eerste instantie niet gebouwd om er dingen in op te hangen en het heeft een jaar of 10 geduurd voor ze bij weber het licht zagen en een rekje hebben verzonnen om er vis in te roken Danny, dus over het bouwen van constructies gesproken ;) En we hebben het over een barbecue en niet een rookoven, want dan zijn er nog wel andere dingen te verzinnen die daar dan weer heel handig voor zijn.

En je had het over een aantal dingen, dus lengte hebben we gehad, wat is de rest dan? Dit is niet om lullig te doen, ik ben gewoon benieuwd, want ik ben nog geen beperkingen tegen gekomen.

In principe kun je alles wat je met een OTG en een WSM samen kan ook met ??n keramische barbecue. Keramiek is duurder, als je voor de merken gaat, maar ze zijn ook een stuk stabieler, branden snel, zijn zuinig met brandstof. Als je een dubbel rooster neemt kun je aardig wat kwijt in je ei. Als je een XL neemt heb je ook veel roosterruimte, en daar valt niet een deel vanaf omdat je de kolen aan ??n (of twee) kanten moet leggen voor indirect.
Maar wat Jeroen ook al zegt, it's the cook, not the cooker... Uit een oud olievat kun je ook perfecte barbecue toveren, dat bewezen de mannen van The Smokey Bandits maar weer op de Tony Stone ;)
 
Jongens heb nog wel even een vraagje, stel ik wil met mijn vriendin gaan Qen. Hoe snel krijg ik de Q op temp? Met mijn Weber ben ik dan toch wel zo'n half uur bezig met brikettenstarter.
 
Beetje afhankelijk hoe je hem aansteekt en hoe heet je hem wilt hebben.
Maar ik reken ook altijd ruim de tijd, tussen de 15 en 30 minuten.

Met een flinke gasbrander of loonlighter zal dit mogelijk sneller gaan.
 
Toeter zei:
Jongens heb nog wel even een vraagje, stel ik wil met mijn vriendin wat op de Q liggen. Hoe snel krijg ik de Q op temp? Met mijn Weber ben ik dan toch wel zo'n half uur bezig met brikettenstarter.


Ook met een brikettenstarter is het afhankelijk hoe je hem aansteekt. Ik zet die namelijk op mijn performer boven het gas en dan is die binnen een 20min helemaal goed.  :)
 
Minuutje of 20 maar afhankelijk van wat je wilt gaan doen natuurlijk.
 
Toeter zei:
Jongens heb nog wel even een vraagje, stel ik wil met mijn vriendin wat op de Q liggen. Hoe snel krijg ik de Q op temp? Met mijn Weber ben ik dan toch wel zo'n half uur bezig met brikettenstarter.

lees ik in de snelheid: "stel ik wil mijn vriendin op de Q leggen"......

zal wel iets mis zijn met mijn schedelpan.....
 
Camiel zei:
Toeter zei:
Jongens heb nog wel even een vraagje, stel ik wil met mijn vriendin wat op de Q liggen. Hoe snel krijg ik de Q op temp? Met mijn Weber ben ik dan toch wel zo'n half uur bezig met brikettenstarter.

lees ik in de snelheid: "stel ik wil mijn vriendin op de Q leggen"......

zal wel iets mis zijn met mijn schedelpan.....
Haha ik las hem ook eerst zo ;)

Ik ben met de weber + brikettenstarter korter bezig (als ik haast heb), het geheim is een elektrische luchtbedden pomp. Even een paar briketten aankrijgen op de reguliere manier en dan bakken met lucht er door jakkeren met de luchtbedden pomp. Maar eigenlijk is een (best wel) essentieel deel van bbq-en plannen, gewoon op tijd beginnen (dit geldt niet alleen voor je briketten, ook marineren, ontdooien etc etc). Je hoeft er niet op te wachten tot je briketten heet zijn...
 
noskos zei:
En je had het over een aantal dingen, dus lengte hebben we gehad, wat is de rest dan? Dit is niet om lullig te doen, ik ben gewoon benieuwd, want ik ben nog geen beperkingen tegen gekomen.
Je lijkt mij toch ervaren genoeg om zelf 'beperkingen' te verzinnen Dennis. En als je goed terug leest heb ik gezegd dingen die niet kunnen of op zijn minst minder makkelijk gaan. Ik snap dat de personen die een keramische BBQ hebben misschien hun aankoop willen verdedigen om iets te rechtvaardigen o.i.d., maar dat maakt een keramische niet automatisch 'beter' dan een Weber.

Op een WSM 57 kan ik met gemak tussen de 15-20kg PP in ??n keer maken (of ieder ander gerecht waarvan ik een hele berg in ??n keer nodig heb), de lengte heeft een WSM in zijn voordeel, als ik naar iemand toe ga om een BBQ te verzorgen dan sjouwt een WSM makkelijker mee om over de kwetsbaarheid van het keramiek nog te zwijgen, met koud roken heeft de WSM veel meer volume waardoor de kans op te hoge temperatuur kleiner is en ik zal best nog wat dingen kunnen verzinnen.
Zijn dit dingen die voor iedereen belangrijk zijn waardoor voor die persoon een WSM net zo belangrijk is als voor mij? Vast niet, maar ook dat heb ik gezegd dat er verschillende factoren zijn die voor ieder anders zijn.

Kan ik mij dan niet vinden in de punten die jij noemt? Natuurlijk wel. Een keramische is idd een alleskunner terwijl je met Weber daar verschillende soorten voor nodig hebt.
Maar maakt dat hem beter dan een Weber zoals het statement was? Hell no!
 
Het ging mij voornamelijk om beperkingen in het bereiden van eten.  Maar ik wil best op je punten ingaan.

Capaciteit is een kwestie van rekening houden met wat je ermee wilt. Als je een BGE XL neemt met een verhoogt rooster erin heb je net zoveel capaciteit als met een WSM 57. Dus dat je in een WSM 57 meer kunt bereiden dan in een BGE L of Primo Large, ja, logisch, maar als je zoveel in je keramische wilt doen dan heb je de verkeerde dan had je dus een grotere moeten nemen, of heeft Monolith die niet ;)

Dan de lengte, dat heb ik al gezegd, na 10 jaar heeft weber een dingetje gemaakt om vis te roken, hoe lang duurt het voordat er zoiets voor een kamado is? Er is vast wel een slimme Chinees die dat ding in de markt zet. En als je zo graag vis wilt roken, waarom koop je dan geen rookkast of rookton? Die is daar weer superieur voor. 10 jaar lang was de WSM niet geschikt om vis te roken zonder hobby bob oplossing en nu geldt zo'n oplossing opeens niet voor een kamado?

Dat van het verplaatsen vind ik niet echt een argument, jij catert ermee, maar het gros van de mensen koopt zo'n ding, weet dat het kwetsbaar is, zet het in de tuin en gaat er niet mee aan de wandel, want anders zijn er zat andere alternatieven.
Met koud roken gaat een hoop energie in het opwarmen van het keramiek zitten dus zal hij niet zo snel warm worden aan de binnenkant en door het grote volume  van de WSM moet je langer roken omdat de rook minder dik is, als we dan toch ongestaafde argumenten aan het verzinnen zijn.... ;) Je CSG kun je ook in een kartonnen doos zetten, dan werkt het net zo goed. En die is dan weer superieur aan de WSM omdat je je dure aanschafkosten niet hoeft te rechtvaardigen ;)

Ik denk dat je ook wel begreep dat degene die die opmerking plaatste over dat een keramische beter is dan een weber, het over de barbecuekwaliteiten had. En daar moet ik hem toch eigenlijk best wel gelijk in geven.
Sinds mijn ei hier staat is de weber eigenlijk zelden meer aangestoken. En dat is niet omdat het een dure barbecue is en omdat ik mijn aanschaf moet verdedigen, maar gewoon omdat hij zuiniger is, sneller op temperatuur is, fijn regelt, stabiel op temperatuur blijft bij lange sessies, standaard RVS rooster van betere kwaliteit dan de weber heeft etc.

Zijn er dan geen minpunten, ja hoor die zijn er best maar qua barbecue?n werkt mijn ei gewoon fijner (lees: beter) dan mijn webers.
 
noskos zei:
Je CSG kun je ook in een kartonnen doos zetten, dan werkt het net zo goed. En die is dan weer superieur aan de WSM omdat je je dure aanschafkosten niet hoeft te rechtvaardigen ;)

Ja, hier gaan weer een hoop vrouwen je dankbaar voor zijn....
'Schat, ik wil zo graag een WSM' 'Je krijgt een kartonnen doos! Doet het net zo goed volgens Noskos'
Nee, jij maakt vrienden =))
 
Dennis, je gaat voorbij aan het punt dat ik zeg dat voor iedereen de factoren/eisen anders zijn en dat je daardoor dus niet kan zeggen dat een keramische beter is dan een Weber. Allemaal leuk dat je het daar misschien niet mee eens bent maar dat maakt het niet minder waar.

Dat JIJ dat wel vindt, dat komt omdat JIJ blijkbaar eisen hebt waarmee voor JOU een keramische een betere keuze is. IK heb andere eisen en IK vind dat bepaalde dingen lastiger op een keramische gaan dus daardoor is mijn WSM op zijn minst net zo belangrijk als de Monolith die ik heb staan en voor MIJ is een keramische dus niet per definitie beter.
Het hangt er dus helemaal vanaf aan wie je het vraagt, zoals ik al eerder had vermeld.

Dus als iemand zegt dat een keramische beter is dan een Weber, dan is dat geen feit maar een mening die voor die specifieke persoon geldt op basis van zijn/haar specifieke behoeften. Dit is bijna een zelfde soort discussie waarom bv. een bestelbus beter zou zijn dan een personenauto of vice versa.

Bottomline van het verhaal; kijk naar wat je eigen eisen zijn en kies op basis daarvan de Q die bij JOUW eigen eisen het beste past. En als dat een keramische wordt omdat dit een alleskunner is, dan zit je alleen met de vraag voor welk merk je gaat en dat kies je dan op basis van wat je mooi vindt, welke het meeste uitgebreid is, op basis van de naam, onderbuikgevoel of iets anders.

En wat betreft de capaciteit van een Monolith; volgens mij komen ze deze zomer naast de Junior en Standard ook met een 65cm of zoiets model uit (Le Chef), dus ook daar heb je straks meerdere opties om uit te kiezen. Verder weet je waarschijnlijk ook dat het 'beste' restaurant ter wereld, Noma in Denemarken, is overgestapt van BGE naar Monolith ;)
 
Camiel zei:
hulde voor DanBras en Noskos, goeie stevige discussie en toch elkaar in waarde laten. Zo moet dat dus m.i. op een forum!
zeker een +1 waardig.

al moet dat  niet alleen op het forum elkaar in waarde laten
 
Terug
Bovenaan Onderaan