BasBQ
Beef en Steak

International Bacon Day, zaterdag 5 september 2015

Ik ben ook van plan de maple cured te maken ?
 
oeps dacht dat het dit weekend ging zijn.
kan ik het als ik het afspoel in vriezer leggen en dan volgende week roken?
 
KippetjeHaasje zei:
oeps dacht dat het dit weekend ging zijn.
kan ik het als ik het afspoel in vriezer leggen en dan volgende week roken?

Het moet een week in de pekel. Dus snel weer in de pekel!
 
Jerk bacon in da makin' !

Yiiiiii haw!

3579e642b1c2a3c1e86660626cc4065a.jpg
 
Ook hier liggen ze in de ziplock bag in de koelkast. nu nog elke dag even vertroetelen
 
En hij ligt in de koelkast! Gelukkig had ik nog een mooi stuk buikspek in de vriezer liggen dus dat was vanmorgen (toen ik erachter kwam dat het volgende week IBD is) ideaal. Net even een weegschaal geleend en alles bij elkaar gemixt. Een kilo standaard en 900 gram golden bacon. Nu lekker draaien en draaien... Can't  wait!

Overigens, voordeel als je in een laboratorium werkt: alles op de milligram nauwkeurig kunnen afwegen (heb beschikking tot een weegschaal van 60.000 euro). Nadeel: als je op vakantie bent heb je een probleem...
 
Hier ook 2 kilo in de ziploc.
 
Hier 1250gr "standaard" bacon in de koele kast

Camiel zei:
vanmorgen ge-checkt; buikspekje ligt mooi cool in de koeling te wachten op de behandeling van vanavond. Het gaat Paddy-bacon worden, bij succes volg tzt het recept ;)
En als het geen succes wordt, was het leuk je gekend te hebben.....  :D
 
Net 1500 gram maple cured in de koelkast gelegd
 
sorry verkeerde draadje...
 
Mijn 'standaardbacon' ligt sinds donderdagavond in de pekel, en het lijkt me logisch dat door het zout er vocht uit het vlees onttrokken wordt. Maar nu ligt hij dus in een flinke plas vocht, gaat dat wel goed de komende week? Of moet ik gaan ingrijpen?
 
mrwolf zei:
Mijn 'standaardbacon' ligt sinds donderdagavond in de pekel, en het lijkt me logisch dat door het zout er vocht uit het vlees onttrokken wordt. Maar nu ligt hij dus in een flinke plas vocht, gaat dat wel goed de komende week? Of moet ik gaan ingrijpen?
Gaat goedkomen! Door het inwerken van het zout op het vlees wordt vocht onttrokken.
Bij de ene buik is het meer dan bij de andere.

Gewoon doorgaan met draaien, masseren en liefkozen  :D
 
Was bij mijn eerste buikspekkie ook mijn reactie mrwolf. Maar is helemaal goed gekomen.
 
Ik vertrok vrijdag op weekend, maar ben nog snel naar de slager van de supermarkt wat colorozozout gaan halen.
De brave man wist helaas niet welk percentage nitriet aanwezig was: 6 of 0,6.
Naar wat ik lees wordt die 6% enkel gebruikt om echte charcuterie te maken. Ik vermoed dus dat ik wellicht 0,6% zal gekregen hebben?
 
Drossie zei:
Ik vertrok vrijdag op weekend, maar ben nog snel naar de slager van de supermarkt wat colorozozout gaan halen.
De brave man wist helaas niet welk percentage nitriet aanwezig was: 6 of 0,6.
Naar wat ik lees wordt die 6% enkel gebruikt om echte charcuterie te maken. Ik vermoed dus dat ik wellicht 0,6% zal gekregen hebben?
Ja, 98% kans van wel ja
 
Hier ook al flink wat vocht, volgende week lekker roken.

Ga 2.5kg roken alleen wat kan ik met de bacon doen straks?
Gebruik bacon altijd voor eieren, pannenkoeken maar verder?
 
Dikker snijden en speklapjes voor bij de boerenkool. Uitbakken en opeten. Bij je backed beans doen. Lardons van snijden voor spaghetti carbonara. Taart van bakken. Opeten.


Bacon kan overal in!
 
Holkers zei:
Dikker snijden en speklapjes voor bij de boerenkool. Uitbakken en opeten. Bij je backed beans doen. Lardons van snijden voor spaghetti carbonara. Taart van bakken. Opeten.


Bacon kan overal in!

Plus 1
 
Zeg, gistermiddag heb ik wat Jack Daniels cured bacon gebruikt om pig candy mee te maken. Tip: maak pig candy van JD bacon! Dat was schandalig lekker zeg.
Niet te dunne plakjes bacon (ca 2 x standaard slager) op de gril bestrooien met wat bruine suiker en nadien aflakken met iets zoets, zoals maple syrup of honing oid. Eventueel wat cayenne in de lak oplossen voor een klein beetje pit. Lekker bruin laten worden en laten afkoelen tot knapperig. YUM!
 
Terug
Bovenaan Onderaan