BasBQ
Beef en Steak

Brikettentest

Denk niet dat het smaakverhogend werkt aangezien het geheel gepyrolyseerd is.
 
Jeroen ik heb ze nog niet gespot bij de Appie maar zal de volgende keer beter kijken.
 
Frits zei:
Denk niet dat het smaakverhogend werkt aangezien het geheel gepyrolyseerd is.

Snap niet zo goed waarom dat bepalend is??
Is toch juist de 'rook' die dan een smaak er aan zou kunnen geven of mis ik iets.
 
Klopt maar hout dat geheel gepyrolyseerd is geeft geen rook meer af. Bij black Ranch houtskool kom je blokken tegen die niet geheel gepyrolyseerd zijn en dan fungeren als een blok rookhout. Dat is bij vlees niet erg maar als je gebak maakt op de BBQ is het niks.
Briketten worden gemaakt van houtskoolgruis dat samengeperst wordt onder hoge druk, er zit dus geen gewoon hout tussen dat als rookhout kan fungeren.
Door bijvoorbeeld kokosbriketten te gebruiken die geen rook afgeven houden we de buren te vriend, gebruik daar wat rookhout bij en het ruikt heerlijk in de buurt ;).
 
Frits zei:
Klopt maar hout dat geheel gepyrolyseerd is geeft geen rook meer af. Bij black Ranch houtskool kom je blokken tegen die niet geheel gepyrolyseerd zijn en dan fungeren als een blok rookhout. Dat is bij vlees niet erg maar als je gebak maakt op de BBQ is het niks.
Briketten worden gemaakt van houtskoolgruis dat samengeperst wordt onder hoge druk, er zit dus geen gewoon hout tussen dat als rookhout kan fungeren.
Door bijvoorbeeld kokosbriketten te gebruiken die geen rook afgeven houden we de buren te vriend, gebruik daar wat rookhout bij en het ruikt heerlijk in de buurt ;).

Kijk weer wat geleerd, thx!
 
@Frits, waar maak jij je BBQ mee schoon of krijg je voor iedere test een nieuwe Weber ;)
 
Jeroen, was dat maar waar. De barbecues maak ik geregeld schoon met Dasty superontvetter. Voor de grote beurt gebruik ik ovenontvetter.
 
@Frits de AH eigenmerk Kokos briketten zijn 4,99 euro per 3kg en alvast excuses voor het topic vervuilen met foto's  :D

ca0b45b1d806151f14a9ee6e2521ea8c_zpsac0a301e.jpg


89591f1e453d7de0b0688468e88dbe9d_zps015e6740.jpg


a1f1d6cca36d36351abfd0d8250222f8_zps25431017.jpg


a21824c215ba73e4dd8e5538f08c37da_zpsea238b06.jpg


Dus het zit netjes verpakt, in een eigen zak, daarna in een ribstop zak en daarin weer een plastic zak, allemaal gesloten, dus geen kooldeeltjes in de boodschappen, auto of schuur.

Best netjes. Ik ga ze vanmiddag gebruiken om ze uit te testen. Heb een Picanha gekocht, en 4 ambachtelijke hamburgers ?, en 3 erg grote gamba's verder friet en veel sauzen, het is namelijk niet culinair maar gewoon voer voor vanmiddag.

Maar je moet ze maar eens testen. Stel je voor dat je voor kokos briketten van betere kwaliteit dan je misschien verwacht gewoon ff bij de AH langsloopt in een BBQ opwelling ;)
 
Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken bij de Appie. Het lijkt inderdaad op terlanco zoals Haxquiz al zei.
 
Hoi,

ter aanvulling van de brikettentest. Heb laatst een lange run gedaan op mijn Weber 57. Hiervoor heb ik Weber Long lasting briketten gebruikt. Reden is vooral omdat IK (!!!) hier de temperatuur heel goed mee kan beheersen. Uren aan een stuk dezelfde temp kunnen aanhouden.
MAAR: waar verschillende leden me voor gewaarschuwd hadden (bijv tov black ranch houtskool) is de hoeveelheid as die er van af komt. Dat is echt heel veel en dus ook een beetje tricky met de wind.
Ongeveer 2 kilo verstookt en de luchttoevoer moest af en toe vrij gemaakt worden!
 
Er wordt bij deze test ook niet beweerd dat je hier niet goed mee kan barbecuen, je moet er alleen iets meer voor doen.

Met andere briketten in deze test zou je nog langer kunnen barbecuen met daarbij minder as en minder werk omdat je de luchtgaten niet vrij hoeft te maken.

 
Frits zei:
Er wordt bij deze test ook niet beweerd dat je hier niet goed mee kan barbecuen, je moet er alleen iets meer voor doen.

Met andere briketten in deze test zou je nog langer kunnen barbecuen met daarbij minder as en minder werk omdat je de luchtgaten niet vrij hoeft te maken.

Correct, het was ook gewoon een aanvulling.
 
Zal van de week eens kijken, er staat al een andere doos op me te wachten
 
Frits zei:
Klopt maar hout dat geheel gepyrolyseerd is geeft geen rook meer af. Bij black Ranch houtskool kom je blokken tegen die niet geheel gepyrolyseerd zijn en dan fungeren als een blok rookhout. Dat is bij vlees niet erg maar als je gebak maakt op de BBQ is het niks.
Briketten worden gemaakt van houtskoolgruis dat samengeperst wordt onder hoge druk, er zit dus geen gewoon hout tussen dat als rookhout kan fungeren.
Door bijvoorbeeld kokosbriketten te gebruiken die geen rook afgeven houden we de buren te vriend, gebruik daar wat rookhout bij en het ruikt heerlijk in de buurt ;).

Staat op de zak zelf of de houtskool gepyrolyseerd is? Ik wil nu black stone van Napoleon aanschaffen, maar heb nog geen ervaring met deze houtskool. Ik wil juist wel nog het rookaroma hebben. Daarom vind ik black ranch ideaal, maar ik wil me toch breder ori?nteren nu.
 
Houtskool is gepyrolyseerd hout. Als dat proces niet geheel voltooid is zit er als het ware nog gewoon hout tussen wat gewoon gaat roken tijdens verbranding
 
Zelf geef ik de voorkeur om zelf rookhout toe te voegen, dan bepaal ik zelf de smaak
 
Frits zei:
Houtskool is gepyrolyseerd hout. Als dat proces niet geheel voltooid is zit er als het ware nog gewoon hout tussen wat gewoon gaat roken tijdens verbranding

hoi frits, dat begrijp ik, maar mijn vraag of deze info ook op de zak staat?

Of is er info te vinden of bepaalde houtskool volledig gepyrolyseerd is bijvoorbeeld slechts 90% of een ander percentage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan