BasBQ
Beef en Steak

Brikettentest

noskos zei:
Als je eten dan maar niet naar vicks gaat smaken ;)

Scheelt wel marineren  :p, maar of dat dan een aanrader is  ;)
 
noskos zei:
Als je eten dan maar niet naar vicks gaat smaken ;)

Of naar deze ;)

marlboro_menthol_lights.gif
 
Frits, bedankt voor de testen, ik had ze afgelopen weken allemaal gelezen maar was toen nog geen forum lid.
Chapeau en "keep on the good work!"
Geert
 
Is deze test nog up-2-date?

Als beginner wil ik aan de hand van deze test eerdaags de volgende briketten aan gaan schaffen om te proberen:
*20KG Vuur en Rook Kokos Briketten
*20KG Dammers Kokos Briketten (om hogere temperaturen) te kunnen bereiken.

Zou dit zo voldoende zijn om de komende tijd wat verschillende gerechten (BCC, Ribs, Beenham e.d.) te kunnen bereiden/proberen?
 
Die briketten veranderen niet ;)
Ik barbecue 3x in de week en doe een maand met 10 kg ecobrasa/dammers.
 
Die vierkante kokos briketten ontlopen elkaar niet zo volgens mij. Ecobrasa's branden lekker heet en vrij lang. Flamy ook prima voor wat je van plan bent.
Met name voor low&slow sessies oppassen dat je 'm in het begin niet te snel te heet stookt, want dan ben je een hoop tijd kwijt met wachten op afkoeling. Succes!
 
De test klopt nog steeds, met veertig kilo kan je wel even vooruit ;).
 
Bidle zei:
Iemand wellicht ervaring met producten van Masterfire?
http://www.masterfire.nl/nl/producten/houtbriketten/

Die grote ronde, holle dingen (soort groot potlood zonder vulling zeg maar) heb ik volgens mij wel eens gehad voor de open haard. Branden redelijk lang en ook mooi op, doordat ze langzaam uit elkaar vallen, waardoor het volledige oppervlak bloot komt te liggen en verbrand.
Qua BBQ ziet het er op het eerste gezicht niet uit als een bruikbaar product, maar wie weet, misschien bruikbaar voor een offset ofzo, als er tenminste geen troep gebruikt wordt bij het persen.
 
Thx, denk dat ik binnenkort eens de briketten van vuurenrook ga proberen. Jammer dat die Dammers netgens meer te koop zijn!  :(


huh, zie net dat ze via vuurenrook te bestellen zijn!  :)
 
Bidle zei:
Thx, denk dat ik binnenkort eens de briketten van vuurenrook ga proberen. Jammer dat die Dammers netgens meer te koop zijn!  :(


huh, zie net dat ze via vuurenrook te bestellen zijn!  :)

Ik ben nu voor het eerst spare-ribs low&slow aan het q-en met de kokos-briketten van Vuur en Rook. Deze gaan inmiddels al 5uur mee en houden een mooie constante temperatuur.
van de week ben ik bij Vuur en Rook geweest en heb Dammers-briketten meegenomen, daar zijn ze dus gewoon te verkrijgen ;).
 
noskos zei:
Die briketten veranderen niet ;)
Ik barbecue 3x in de week en doe een maand met 10 kg ecobrasa/dammers.

Gister een pakje van 3 kilo gescoord. (Flamy)
Wat me meteen opvalt is dat het zeer compact is ingepakt, met pakketjes van 1 kilo per stuk.

Wat ik me dan afvraag, hoeveel mik je er in een weber bricketten starter?
Voor bijvoorbeeld MOINKballs. (Heb een Weber OTG 57 cm)

Een hele kilo?

En als je de briketten hergebruikt... laat je ze dan in de kettle, en gooi je er nieuwe bij, of maak je ze schoon en gooi je ze opnieuw in de briketten starter?

Heb nu briketten, die zo'n vettige as geven, dat bij hergebruik ze of helemaal verpulveren, of ik ze eerst moet ontdoen van hun "asjas"...

Hoor graag van jullie
 
ThrowonD zei:
noskos zei:
Die briketten veranderen niet ;)
Ik barbecue 3x in de week en doe een maand met 10 kg ecobrasa/dammers.

Gister een pakje van 3 kilo gescoord. (Flamy)
Wat me meteen opvalt is dat het zeer compact is ingepakt, met pakketjes van 1 kilo per stuk.

Wat ik me dan afvraag, hoeveel mik je er in een weber bricketten starter?
Voor bijvoorbeeld MOINKballs. (Heb een Weber OTG 57 cm)

Een hele kilo?

En als je de briketten hergebruikt... laat je ze dan in de kettle, en gooi je er nieuwe bij, of maak je ze schoon en gooi je ze opnieuw in de briketten starter?

Heb nu briketten, die zo'n vettige as geven, dat bij hergebruik ze of helemaal verpulveren, of ik ze eerst moet ontdoen van hun "asjas"...

Hoor graag van jullie

Toen ik nog op de OTP 57cm de MOINK ballen maakte kwam ik met 1 kilo Flamy's prima uit.
De niet gebruikte Flamy's liet ik gewoon in de kolenbakjes liggen en bij de volgende sessie gooide ik er de benodigde nieuwe warme erbij op.
Doordat Flamy en Ecobrasa kokosbriketten zeer weinig asvorming hebben lukt dat dan ook prima.
Het is in de praktijk een beetje spelen en ook zorgen dat je ketel goed (lucht) dicht is zodat de Flamy's aan het einde van de sessie dan ook goed stikken en doven.
 
Bedankt voor het testen Frits.

Ik denk dat ik ook maar eens iets anders ga proberen om te stoken i.p.v. de weber briketten. De laatste gebruik ik komend weekend dus dan ben ik toch weer toe aan iets nieuws  :D
 
Bij hergebruik van briketten heb ik vaak last van "vochtige" briketten, waardoor het stukken langer duurt om de bbq op temperatuur te krijgen (het vocht moet er uit gestookt worden en dat kost energie). Die vochtige briketten ruik je trouwens ook, ruikt muf en naar een oude bbq (dat laatste kan kloppen  :p). Hebben jullie daar ook last van?

Zelf heb ik zo'n vermoeden dat mijn BGE dusdanig is afgesloten dat het vocht er niet meer uit kan, met als gevolg natte briketten (verbranding is waterdamp + Co2). Toch vreemd dat ik bij houtskool geen problemen ondervindt. Misschien moet ik na het volledig afkoelen een keer luchten voordat ik deze weer hergebruikt.

Er wordt wel eens gezegd dat briketten niet geschikt is voor de BGE i.v.m. lucht toevoer tussen de briketten heen. Bij lage temperaturen <150 graden heb ik geen problemen gehad. Ik gebruik bij lage temperaturen liever de briketten dan houtskool i.v.m. constantere temperaturen en langere brandduur.
Toch vraag ik me af of de hoge temperaturen >220 graden met briketten op de BGE ook haalbaar is. Volgens mij ben ik altijd blijven steken op rond de 190-200 graden. Waarom volgens mij nou door een gesprek met een Weber-fanaat begon ik dit te twijfelen. Uit de gesprek is naar voren gekomen dat ik mogelijk te veel briketten toegevoegd hebt en/of de lucht roosters niet vergenoeg open gezet. Dus minder briketten = makkelijker/meer lucht doorvoer en daarmee een hogere temperatuur haalbaar. Dit moet ik thuis nog uitproberen, maar voordat ik dat doe wil ik eerst de huidige zak houtskool opmaken. Misschien hebben de andere BGE gebruikers al ervaring mee.
 
ik heb zelf geen keramische bbq.
Maar ik hoor alom dat men goede houtskool gebruikt en daar met gemak zeer hoge temperaturen an halen in oa de BGE.
Dus vraag ik mij af waarom je de dure briketten gebruikt in je ei
 
Geen idee waarom je briketten zou willen gebruiken in je ei. Ik stook op Dammers en/of Black Ranch en heb nooit problemen met temperatuur schommelingen. Houtskool brandt lang, heet en schoon.
Als ik een lange stabiele sessie wil, stook ik 'm wel ruim van tevoren (1,5 uur ofzo) op. Tegen de tijd dat ik hem stabiel heb gooi ik mijn vlees erop en kan ik bij wijze van spreken gaan vissen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan