BasBQ
Beef en Steak

Zalm: Cold smoked Salmon

Het is een kwestie van maken en proeven.
 
 

MarcoPK360

Kooltjesharker
Berichten
108
Even een schopje onder dit topic.
Vandaag komt mijn cold smoke generator binnen met beuken rookmot.
Ik wil mijzelf verdiepen in het koud roken van zalm (zodat ik alleen nog maar eigen zalm rook en eet.
Ik lees al wat zaken over buiten temperatuur en dergelijke, veiligheid is prio 1 natuurlijk.
Maar is er een minimum of bepaalde verhouding aan pekel wat je moet gebruiken om het vocht aan de zalm te onttrekken. Is alleen zout niet afdoende zoals bij zelf gemaakte friet? :)
 
Vanwege de temperatuur zou ik het roken snachts doen.
Voor het onttrekken van vocht Is het volgens mij effectiever om er iets zwaars op te zetten tijdens het pekelen. Zie bijvoorbeeld ook het recept van noskos op bbq-nl.com. Het pekelen doe je vooral voor de smaak.
Er zijn er ook die er geen vocht aan onttrekken en vinden hem ook goed smaken, alleen andere structuur.
 
Vanwege de temperatuur zou ik het roken snachts doen.
Voor het onttrekken van vocht Is het volgens mij effectiever om er iets zwaars op te zetten tijdens het pekelen. Zie bijvoorbeeld ook het recept van noskos op bbq-nl.com. Het pekelen doe je vooral voor de smaak.
Er zijn er ook die er geen vocht aan onttrekken en vinden hem ook goed smaken, alleen andere structuur.
Ik heb het recept inderdaad gezien van Dennis (ook het filmpje wat online staat).
Ik twijfel wat het suiker zal doen qua smaak bijv. En alleen zout gebruik bijv :)
 
Ik heb het recept inderdaad gezien van Dennis (ook het filmpje wat online staat).
Ik twijfel wat het suiker zal doen qua smaak bijv. En alleen zout gebruik bijv :)
Zonder suiker wordt het erg zout. Zou het niet weglaten
 
Ik vind het te zout zonder suiker.
 
Tnx beiden! Ik ga als ik de pellets heb voor de CSG eens kijken wanneer het past qua temperatuur, en dan een mooie zalm scoren :).
 
Tnx beiden! Ik ga als ik de pellets heb voor de CSG eens kijken wanneer het past qua temperatuur, en dan een mooie zalm scoren :).

Kijk ook eens hier naar, Pekelen is geen zuivere wetenschap, het is ook trial & error zeggen we vaak.

 
Is dat vacuum verpakken na de sessie een must? Want ik heb geen vacuumtoestel (nog niet)
 
Is dat vacuum verpakken na de sessie een must? Want ik heb geen vacuumtoestel (nog niet)

Nee, maar is wel erg makkelijk, goed strak, volledig in plastic folie verpakt en daarna in ziplock kan ook.
 
Ik had al wat gelezen en filmpjes bekeken en daar pakken ze het telkens vacuum in en spreken telkens van 1 a 2 dagen in de koelkast te laten voor gebruik. Heb er me niet verder in verdiept. Ze zeggen wel dat je hem niet full vacuum moet trekken, maar lichtjes om het vocht er niet uit het gerookte te trekken.
 
Ik vindt dat de smaak zich beter verdeeld als het een tijdje in vacuum heeft gezeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan