BasBQ
Beef en Steak

Worst workshop 28 januari 2017 bij Vuur en Rook te Lunteren

Kun je de worsten na het roken gewoon rechtstreeks in het water wellen of is het beter om ze verpakt te wellen of maakt dat voor de smaak niets uit?
 
ae9e7b80fdacac978c34f8c1aaac10f5.jpg

6cf73165b55710fc684cb3d43205a3e9.jpg


45 min op 80 gr geweld , 3 gaan de vriezer in de andere moet er nu nog aan geloven.
Smaak is prima!
 
BertM zei:
Dominique zei:
Bert? Is er een mogelijkheid dat we de recepten krijgen van dat wat we gisteren aan worsten hebben gemaakt? Van de pat? hebben we dat, van worst zou dat ook leuk zijn.
Ga ik regelen, Dominique.
De venkel heb ik wel, de rookworst zal ik moeten navragen.

Ik hoorde Martijn zeggen dat daar een prefabmix door ging, maar dat het eigenlijk neerkwam  2 gram foelie, 2 gram nootmuskaat en 8 gram witte peper. En natuurlijk colorozo, dacht 16 gram.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
BertM zei:
Dominique zei:
Bert? Is er een mogelijkheid dat we de recepten krijgen van dat wat we gisteren aan worsten hebben gemaakt? Van de pat? hebben we dat, van worst zou dat ook leuk zijn.
Ga ik regelen, Dominique.
De venkel heb ik wel, de rookworst zal ik moeten navragen.

Dank je Bert! Het gaat mij met name om de venkelworst. Die heb ik gisteren op een broodje gedaan, en was zalig! Ik neem aan dat wanneer ik de venkel eruit laat, ik een " gewone" verse worst heb?
 
Dominique zei:
Dank je Bert! Het gaat mij met name om de venkelworst. Die heb ik gisteren op een broodje gedaan, en was zalig! Ik neem aan dat wanneer ik de venkel eruit laat, ik een " gewone" verse worst heb?
De kruiden voor de venkel-knoflookworst had ik gemixed en meteen genoteerd en was per kg:
- 2 gram knoflookpoeder
- 2 gram venkelzaadjes
- 2 gram zwarte lampong peper
- 15 gram colorozo

De droge worst werd gemaakt met een (deels) kant-en-klare droge worstmix, de rookworst niet. Maar anders dan de verhouding farce/vlees heb ik helaas niet opgeschreven  :-S
 
DanBras zei:
Dominique zei:
Dank je Bert! Het gaat mij met name om de venkelworst. Die heb ik gisteren op een broodje gedaan, en was zalig! Ik neem aan dat wanneer ik de venkel eruit laat, ik een " gewone" verse worst heb?
De kruiden voor de venkel-knoflookworst had ik gemixed en meteen genoteerd en was per kg:
- 2 gram knoflookpoeder
- 2 gram venkelzaadjes
- 2 gram zwarte lampong peper
- 15 gram colorozo

De droge worst werd gemaakt met een (deels) kant-en-klare droge worstmix, de rookworst niet. Maar anders dan de verhouding farce/vlees heb ik helaas niet opgeschreven  :-S

Top! Dank je wel!
 
avr zei:
Kun je de worsten na het roken gewoon rechtstreeks in het water wellen of is het beter om ze verpakt te wellen of maakt dat voor de smaak niets uit?

Ik ga ze in het vacu?m wellen, ben echt bang dat je smaak verliest als je dat niet doet.
 
Sander72 zei:
avr zei:
Kun je de worsten na het roken gewoon rechtstreeks in het water wellen of is het beter om ze verpakt te wellen of maakt dat voor de smaak niets uit?

Ik ga ze in het vacu?m wellen, ben echt bang dat je smaak verliest als je dat niet doet.

Heb ik uiteindelijk ook gedaan, wel ff een bordje erop gelegd om ze onder water te houden.
 
De knoflook venkel is erg lekker..... jammer dat mijn vriendin heb gebakken had in de pan en er weinig worst meer over was (helemaal opengespleten)....  :D
 
Ik heb mijn worsten goed laten drogen in de koelkast en ze zijn vandaag 12 uur in de koude rook gegaan... ze zijn echter heel erg bleek en ik voel ook geen verschil qua structuur... ik zou na de rook toch al een donkere worst moeten hebben of niet?
Het was wel erg vochtig buiten, kan dat er iets mee te maken hebben?
 
De mijne waren ook niet donker, pas na het wellen kwam er meer kleur op!
 
Twee rondjes csg en nu vacuum. Weinig kleur, heel veel geur!
Ik denk dat warm roken veel meer kleur geeft!
Vanavond wellen... wordt lekker!
 
Nu zag ik gisteren dat bij een van mijn droge worsten een scheur zit bij die fijne metalen clip. Kan ik daar gewoon het mes in zetten en dan hoger afbinden?
 
Ik heb de rookworsten eerst 12 uur koud gerookt en de dag erna 3 uur bij 80 graden. Na het koud roken zit er veel geur aan maar inderdaad minimaal kleur. Het warm roken geeft uiteraard wel de specifieke rookworstkleur.
Omdat ik niet wil prikken in de rookworst om de kern te meten, na het warme roken een test-worst even een kwartiertje in water van rond de 90 graden gelegd om te wellen en door te garen. Daarna aangesneden en helemaal top! De rest gaat in het vacuum tot ik het nodig heb  :D
 
Nu zag ik gisteren dat bij een van mijn droge worsten een scheur zit bij die fijne metalen clip. Kan ik daar gewoon het mes in zetten en dan hoger afbinden?

Bij mij zat ook het e.e.a. niet goed bij een aantal worsten (droog, vers, en rookworst :-S ).
Ik heb een lusje een stukje onder het einde van elke worst gedaan, en strak dichtgetrokken, waardoor en een beetje van de worst naar buiten (lees boven) werdt gedrukt, en nu wel goed afsloot.

Gewoon doen gozert.

Mac
 
De rookworsten zijn geslaagd, bleek maar erg lekker! De allereerste keer dat ik er eentje at, samen met wat stoemp euh stamppot  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan