BasBQ
Beef en Steak

Worst workshop 28 januari 2017 bij Vuur en Rook te Lunteren

DanBras zei:
Dominique zei:
Nog een vraagje. De venkelworst is lekker grof, welke maat gaatjes is er aangehouden?
En gaan we hier ook uit van 750 hamlap/250 speklap? ( ik stond zo te l*llen, heb niks opgeslagen. Spijt!)
Dacht dat de 8mm plaat gebruikt was voor het gehakt.

En de verhouding van gehakt was 80/20 plus 20%  rugspek als ik mij niet vergis. Of hamlap/speklap hier aan voldoen weet ik niet.
Ik bestel bij mijn slager altijd 'mager met' wat volgens hem de juiste 80/20 verhouding heeft voor verse worst.
Gewoon schouder gebruiken, dat heeft de goede verhouding voor worst. En ipv buikspek(speklap) kinnebak gebruiken. Wel even de klieren verwijderen. ( kreeg laatst wel  een vragende winkelbediende "kinnebak???" Waardoor de slager een sprintje trok uit de ruimte erachter om te kijken wie dit nu vroeg... Haha
 
DanBras zei:
Dominique zei:
Nou, eens kijken of de slager hier op het dorp ook zo bijdehand is.... ( ik heb daar niet zo'n hoge pet van op).
Met 'mijn slager' bedoel ik ook niet de slager hier in L'veen hoor, maar Ooteman in R'dam

Maar ik denk dat als ik het hier in L'veen vraag, hij wel weet wat ik bedoel. Is een erg goede slager (Sm@cktheater Paul) met ook soms de betere stukken vlees (zoals bavette, picanha, erc) en wat duurdere rassen (zoals Wagyu, Iberico....).
Verder ook interesse in meer serieuze BBQ en heeft in zijn zaak 2 Sapphires en een Black Bastard, waarvan er ieder weekend minimaal eentje voor zijn zaak aan staat.

Heeft ook nog een keer een workshop van Peter B gekregen zag ik

Ja, die slager ben ik wel eens langsgelopen, niet binnen geweest. Peter B??? Nooit van 'hoort =))
 
Dank je Bert! Schouder dus, dat is duidelijk. Kinnebak komt dan ook vast goed. Zo niet neem ik die van de slager wel.... :)
 
Tijdens de workshop worst hebben we voor de droge worst gebruik gemaakt van een kunstdarm (ik dacht Collageendarmen).
Is er nog een bepaald voordeel ten opzichte van natuurdarmen, of een reden waarom we die voor de droge worst gebruikt hebben?

Gewoon uit interesse (en de eigenschap dat ik altijd alles wil weten :) )
 
vogels zei:
Tijdens de workshop worst hebben we voor de droge worst gebruik gemaakt van een kunstdarm (ik dacht Collageendarmen).
Is er nog een bepaald voordeel ten opzichte van natuurdarmen, of een reden waarom we die voor de droge worst gebruikt hebben?

Gewoon uit interesse (en de eigenschap dat ik altijd alles wil weten :) )
Martijn zei dat die niet dicht kan slaan tijdens het drogen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mijn droge worsten heb ik koud gerookt, twee sessies CSG en die hangen nu mooi in de schuur te drogen. Het ruikt ondertussen (mede door de in Armagnac gepekelde pancetta) echt goddelijk en de worsten voelen al heel wat steviger aan. Hoe gaat het bij de rest van de worstelaars? Ik heb min of meer bewust niet gewogen bij het ophangen, maar begin nu wel aardig benieuwd te raken... hoe hangen jullie worsten erbij? Al geproefd?
 
Net ff gewogen en een fototje gemaakt, ben begonnen met een van 500 gr en een van 550gr en ik zit nu op 310gr en 350 gr, ze voelen behoorlijk stevig aan maar geen id of ze zo al goed zijn? Meen iets gehoord te hebben van 25 tot 30 % gewichts afname?

7ecc8872e7db0a8fe1df46f13aa5389a.jpg

d098ed88004f04b6fbf65c5f30760acd.jpg

 
Nou daar zou ik in ieder geval zo al een hap van willen nemen!
Dat velletje ziet er al heel mooi ingedroogd uit zeg, zover ben ik hier nog niet, ik droog veel kouder... al loopt de T in mijn schuurtje sinds dinsdag wel lekker op nu.
Mooie worstjes hoor!
 
avr zei:
Net ff gewogen en een fototje gemaakt, ben begonnen met een van 500 gr en een van 550gr en ik zit nu op 310gr en 350 gr, ze voelen behoorlijk stevig aan maar geen id of ze zo al goed zijn? Meen iets gehoord te hebben van 25 tot 30 % gewichts afname?

7ecc8872e7db0a8fe1df46f13aa5389a.jpg

d098ed88004f04b6fbf65c5f30760acd.jpg

Volgens mij zit je bij beide worsten al over de 30% gewichtsverlies.
 
Ja dat weet ik, maar ik weet niet of ik dat goed heb van die 30%, maar als je ze nog harder wilt hebben kunnen ze dan zonder problemen wat langer blijven hangen?
 
avr zei:
Ja dat weet ik, maar ik weet niet of ik dat goed heb van die 30%, maar als je ze nog harder wilt hebben kunnen ze dan zonder problemen wat langer blijven hangen?

Dat van die 25% a 30% heb je wel goed. anders probeer je nu een van de worsten. En laat je de ander hangen. maar je lichtste worst heeft na snel rekenen al 38% gewicht verloren en de ander zit je inmiddels op 36,36%.
 
Wow....zoveel verlies al?!

Ik heb ze de dag erna in de schuur opgehangen na ??n worst eerst vanaf zondagavond een CSG welness-treatment van 12 uur aangeboden te hebben.

Ik heb ze afgelopen maandag allebei gewogen (dus na 2 weken) en heb nog geen 10% verlies per worst. Wel even wat witte aanslag met water-azijn mengsel weggehaald
 
Die van mij hangen op zolder bij zo'n 15 gr , schuur is hier te koud en te vochtig ben ik bang, ga er zo eens even een proberen, mocht ie niet gelukt zijn loopt er hier nog iets op 4 poten rond die we er wel blij mee kunnen maken.
 
d67c1e23930f04613c56305eebef03f2.jpg

Smaakt prima, ook,de structuur is volgens mij wel goed maar ik heb er  nog geen ervaring mee dus geen id hoe ie moet zijn!
 
Als ze goed lijken en je het proces wilt stoppen. Is vacumeren en invriezen dan de beste optie? Of is vacumeren dan eigenlijk al afdoende?
 
Woody80 zei:
Als ze goed lijken en je het proces wilt stoppen. Is vacumeren en invriezen dan de beste optie? Of is vacumeren dan eigenlijk al afdoende?

Geloof dat vacuumeren afdoende is
 
Vanaf hier ook een update... ze hangen sinds vorige week nog moederziel alleen in de droogkast.. de een heeft 12 uur rook gehad de ander niet... degene die rook heeft gehad is bijna vrij van schimmel de andere heb ik al eens grondig met azijn/water moeten oppoetsen (het mooie wit werd hier en daar groen)..

IMG_20170216_195932_zpsl9k9kacg.jpg


Degene die ik op heb gepoetst daar is de kunstdarm wat losser gaan zitten, wellicht wat te vochtig geworden..

Ze zijn nu ongeveer 27% gewicht verloren, van mij mogen ze nog wat langer..

Ik ben nog wel op zoek naar een persoon die tijdens het worstenmaken zijn handen niet heeft gewassen, maar als iedereen zijn vingerafdrukken zou willen toesturen heb ik die persoon zo gevonden....  :D

IMG_20170216_195853_zpsurklh7jb.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan