BasBQ
Beef en Steak

Worst + Droge Worst

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
'moeten die allemaal naar zolder?'
'nee, in de badkamer'
'wat?!'
'en voorlopig geen deo enzo he in de badkamer'
'maar hoe lang dan??'
'een week.'

Meneer Wateetons bereidt de gemiddelde vinex vader goed voor op alles wat hij moet doorstaan als hij worst wil gaan maken, kostelijk om te lezen allemaal, maar weinig toepasselijk. Manlief kijkt even verbaasd en gaat vervolgens een wasrek klaarzetten, en de tafel dekken. Das andere koek.

gevaarlijk, zo'n bibliotheekpas
%255BUNSET%255D.jpg


zeker in combinatie met marktplaats, een charlotte, voor 7,50 ging ie mee naar huis
DSCN2103.JPG


4 kilo varken in totaal is er vermalen gisteren. een deel venkelbraadworst (vers), fuet, venkelsalami en chorizo. De laatste drie zijn voorzien van alle mogelijke bacterie-sturende middelen die meneer wateetons aanraadt (nitrietzout, yoghurt, dextrose) en hangen voor een langzame fermentatie in de badkamer (hoge luchtvochtigheid) tot ze aan het eind van de week naar zolder mogen verhuizen om te drogen. Alleen nog even een anti-muizen plan bedenken.

DSCN2107.JPG


en toen was het zo laat, dat ik niet meer wist was ik deed. hoe komen ze anders in een pan terecht?

%255BUNSET%255D.jpg


heerlijk!!!! tikkie te zout naar mijn smaak, maar echt helemaal niks mis mee. ach, venkel en varken in een worst, daar kan je je geen buil aan vallen.

binnenkort hopelijk meer over de droge worst!

edit: ik heb de droge worst ontwikkeling verderop in het draadje toegevoegd.

edit: droge worst klaar, foto's toegevoegd!
 
Goed bezig geweest Marieken!
Ik had tegen de muizen, deze verzonnen.
f825ecdabd83682f70acc13d23f3dc0c.jpg
het zijn er twee, aan elkaar vastgemaakt. Werkte primadeluxe.
 
Dominique zei:
Goed bezig geweest Marieken!
Ik had tegen de muizen, deze verzonnen.
het zijn er twee, aan elkaar vastgemaakt. Werkte primadeluxe.

zijn die van metaal dan? anders houdt het een beetje muis niet tegen toch, of is dat een fabeltje?
ik had ook al wel gezocht naar zoiets, en naar horrengaas, maar het seizoen is (ondanks het voorjaarsweer) een beetje tegen me...
 
Yep, ze zijn van metaal. Hebben ze ze nu niet bij Makro? Volgens mij heb ik ze daar vandaan. En anders haal je deze even op. Ik heb ze nu niet direct nodig.
 
Lekker bezig hoor Marieken.  :)
Mooi project
Ben erg benieuwd naar einduitslag van de droge worst straks

Mac
 
dat ziet er prima uit, het worst virus heeft echt toe geslagen hier  ;)
 
Ziet er goed uit Marieken en zo'n charlotte machientje werkt goed daar ben je niet aan miskocht.
 
Lekker bezig! Ziet er goed uit ben ook benieuwd naar de droge worst!
 
de droge worst (salami enzo) heeft een paar dagen bij *spiekt op het weerstation* 19.8 graden en 87% RV (relatieve luchtvochtigheid) kunnen fermenteren. Tijd om te meten of de worst verzuurd is, en kan gaan drogen. Meneer wateetons geeft aan dat de worst zuurder (lager? hoger? enfin) onder de PH5.5 moet komen, dan is het goed.

Dus vanochtend de badkamer in, en ARGH! gister waren er een paar witte puntjes te zien, vandaag was alles in wit dons bedekt. Dat was op zich de bedoeling, ik heb niet voor niets een hele dure fuet van de slager gebruikt om een profi schimmelbuitenkant te krijgen, maar het was toch even een transformatie binnen 1 nachtje.

DSCN2128.JPG


DSCN2129.JPG


het ruikt overigens heerlijk naar salami en chorizo. dat dan weer wel. en die naamkaartjes zijn geen overbodige luxe meer als alles wit is, verschil is niet echt meer te zien. ik bedacht me trouwens dat chorizo volgens mij helemaal geen salami-schimmel hoort te hebben... de fuet en salami natuurlijk wel. misschien toch maar weer een paar schoonvegen straks.

mijn eigen lab, de ph is 5,5. of 5,2? nee 5,5, ofzoiets. en is dat dan genoeg? dat is niet ONDER de 5,5... zucht. meten is twijfelen.

DSCN2127.JPG


DSCN2133.JPG


als ware wetenschapper eerst even kijken of mijn water uit de kraan wel ph 7 is...  :)

ik twijfel nog even of er iets van rook op moet. ik was van plan er een paar te roken (smaaktest!) maar ik heb eigenlijk geen tijd, want ik moet nog een worstvoliere bouwen om te voorkomen dat de worst-in-wording van de zolder ontsnapt (in een knaagdier).
 
je bent lekker bezig
 
BertM zei:
Zo, goed bezig.
Zuurder is lagere PH.

Is het wit poeder of is het echt witte dons?
Kun je zien hoe snel die beestjes zich vermeerderen, bij de konijnen af  :)

Waar heb je de stripjes weg, bij de Apotheker ?

hi bert, laten we hopen dat het goed is...

inderdaad hogere zuurgraad, lagere ph, dus vandaar dat ik me afvroeg hoe je dat opschrijft  ;) ik twijfel dus of ze net zuur genoeg zijn of dat het randgevalletjes zijn. ze zitten in elk geval niet boven de 5,5 denk ik, ik ga ze dus maar gewoon te drogen hangen en op het beste hopen.

het is echt dons, heel fijn dons. je ziet wel na aanraken (voor het ph meten ontkom je daar niet aan) dat het poederig lijkt, meelachtig, eigenlijk precies zoals de worst waar ik de schimmel vanaf gekloond heb. heb dus wel vertrouwen dat dat deel goed gaat komen.

de strips komen van deze (freaky!!!) winkel. ik wil niet weten waarom ze die verkopen en wat ze ermee doen. ik heb twee doosjes (vanwege de minimale bestelkosten) dus als je er een paar wilt, geef je maar een gil. het was de beste deal (met zending etc) die ik kon vinden zo snel.
 
Ik ga je worsten verhaal volgen. Ik ben benieuwd, succes!
 
Ziet er prima uit zo.

Ik ben in Spanje overigens chorizo met en zonder schimmelcultuur tegen gekomen.
 
de worstengevangenis op zolder is gereed. ik heb er net toch maar een natte handdoek overheen gegooid, even kijken wat de luchtvochtigheid en temperatuur gaan doen zo.

DSCN2135.JPG


DSCN2141.JPG


DSCN2142.JPG


DSCN2148.JPG
 
mooi worst nestje. heb zelf ook net wat salami culture besteld om daar mee te gaan beginnen.
volg je met veel belangstelling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan