BasBQ
Beef en Steak

Worst + Droge Worst

Marieken zei:
de strips komen van deze (freaky!!!) winkel. ik wil niet weten waarom ze die verkopen en wat ze ermee doen. ik heb twee doosjes (vanwege de minimale bestelkosten) dus als je er een paar wilt, geef je maar een gil. het was de beste deal (met zending etc) die ik kon vinden zo snel.

Haha, hoe komen ze erop! Plastic makkelijk mee te nemen, zie het helemaal voor me:
Op visite " sorry kom zo weer terug even mijn zuurgraad meten"

Maar volg het met belangstelling, in de boeken staat dat salami het moeilijkst is, jullie beginnen ermee.
 
Gaaf!!!!!!!!!
 
Ziet er goed uit!
 
Mooie gevangenis geknusteld!
 
ik hoorde al iets ritselen net toen ik even ging checken... misschien moet er maar een muizenval onder, met, zoals manlief suggereerde, parmesan erin (het moet wel lekkerder zijn dan die worst  :p)

maar zonder gekheid, als dit echt zomaar lukt, kan iedereen dus salami maken...
 
Marieken, heb jij het gaas gemaakt om muizen te weren of toch tegen manlief? Als het tegen de muizen is, is de maas te groot. De muizen wurmen er zo doorheen ondanks sommige dik uitzien. Vuist regel is als je met een bic-pen niet door het gat kunt dan kunnen de muizen ook niet door. Onderschat ze a.u.b. niet ze weten altijd wel een weg te vinden.
 
Stoker Joop zei:
Marieken, heb jij het gaas gemaakt om muizen te weren of toch tegen manlief? Als het tegen de muizen is, is de maas te groot. De muizen wurmen er zo doorheen ondanks sommige dik uitzien. Vuist regel is als je met een bic-pen niet door het gat kunt dan kunnen de muizen ook niet door. Onderschat ze a.u.b. niet ze weten altijd wel een weg te vinden.
Ze kunnen er alleen niet meer uit..... :D
 
Dan kun je ze mooi uit knijpen voor een stukie vlees en houdt er een mooi bontjasje aan over.Je zet mij aan denken Ceriel.
 
Stoker Joop zei:
Marieken, heb jij het gaas gemaakt om muizen te weren of toch tegen manlief? Als het tegen de muizen is, is de maas te groot. De muizen wurmen er zo doorheen ondanks sommige dik uitzien. Vuist regel is als je met een bic-pen niet door het gat kunt dan kunnen de muizen ook niet door. Onderschat ze a.u.b. niet ze weten altijd wel een weg te vinden.

Muizen, ratten, duiven, dat soort werk. Ik had het inderdaad al nagezocht en er wordt geadviseerd tegen muizen gaas van max 5mm te gebruiken. Nou maar hopen dat er nog wat over is inderdaad, ik ga vanavond checken hoe het ervoor staat.

Een beetje slimme muis wacht tot de worsten op smaak zijn natuurlijk. Of overschat ik ze nou?  ;)
 
ik vind het mooi om te zien en te lezen hoe enthousiast je bent! en inventief!
 
De ervaring leert dat de muizen niet zo kieskeurig zijn  :(. Maar jou worsten die lusten ze wel  :D.
Het zou kunnen door aanwezigheid van de kruiden in de worst dat de muizen weg blijven. Ik weet niet welke kruiden dat zijn. Voordeel is wel dat de muizen eten wat ze nodig hebben en niet meer, dus de worst is niet meteen weg tenzij ze hun familie uitnodigen  ;).
 
ondanks dat ik te lui was om nog iets aan mijn niet-muiswerende kooi te knutselen, hangt de boel er nog onaangeroerd bij. kennelijk houden de muizen niet van worst, of hebben ze m nog niet ontdekt.

veel groter probleem, het is te warm!!! :((
iedereen zit op t terras te genieten van de hoge temperaturen voor de tijd van het jaar, maar hier is er blinde paniek, gisteren was het een paar uur lang 16-17 graden op de zolder... vandaag zal het nog erger worden. ik heb er een natte handdoek overheen gegooid, maar t helpt niet... de magische grens waar ik onder wilde blijven ivm bacterien groei is 15 graden...

goed, ik ga maar weer naar het terras.
 
de droge worst is een succes. na wekenlang drogen op de zolder is er resultaat: salami, chorizo en fuet. Helaas wel allemaal een tikkie te zout. tsja, alles volgens hetzelfde basisrecept...

in elk geval een goed excuus om het nog een keer te proberen! volgend jaar, of als er een droogkast is.

helaas gaan we nu op vakantie, dus ik heb allemaal droge worst... de droogzolder is te warm geworden. in de koelkast bewaren? invriezen? uitdelen? ik vind het product niet fantastisch genoeg om weg te geven eerlijk gezegd, maar zeker niet vuilnisbak-slecht. de worstmaker heeft het maar zwaar met al die vragen...  ;)

DSCN2200.JPG


de fuet was na 4 weken al mooi droog.

DSCN2201.JPG


de chorizo na een week of 5, half gedroogd en nog wat zacht van binnen. maar wel lekker. en zout.

DSCN2202.JPG


DSCN2203.JPG


de schimmelcultuur draagt volgens mij bij aan de smaak. en ik was blij dat ik ze gelabeld had want uit elkaar houden is lastig als alles wit is.

DSCN2209.JPG


de venkelsalami na een week of 6. helemaal mooi droog. gek genoeg minder zout dan de andere twee, terwijl het pencentage zout op vlees gelijk zou moeten zijn. de buitenkant (darm) is wat minder mooi van kleur. niet zo extreem als in de foto maar wel wat grijzig. ik vraag me af wat er gebeurd als er geen schimmel op zit?

DSCN2206.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan