BasBQ
Beef en Steak

Weber smoker v.s.

 
 

kloenie

Stoker
Berichten
288
Ben aan het kijken naar een Smoker.
Zelfbouw of een weber smoker of een barbecook rookoven.
Wat zou een goede keus zijn ?

De weber kost zeg 399 euro.
Rygeovn-Weber-smokey-mountain.jpg


De Barbecook kost zeg 70 euro
2239850000-a.png


En een zelfbouw kost zoveel als je zelf wil uit geven.

En aangezien ik maar 1 X het geld er voor uit wil geven.... Wat is een goede keus

Dit weekend de barbecook gezien en de weber gezien.
Valt me op dat bij de Barbecook de deurtjes niet goed aansluiten, dus er kan rook langs.
Maar dat was bij de weber ook zo.

Kom maar op met jullie ervaringen...
 
structor +1
 
Die barbecook, is heel handig, die kun je zo opvouwen om weg te gooien ;)

WSM, ProQ zijn prima smokers. Zelfbouwen kan natuurlijk ook.
 
Ik ken de Barbecook van een keer bekijken. Is erg dun staal en volgens mij geen emaille. Je hebt dus meer warmte verlies en minder kwailteit.  (doorroesten e.ds) Voor de lange duur zal de Weber zich terugverdienen. (tenzij je de discipline hebt om de barbecook schoon en droog te maken en elke keer binnen te zetten.)
Aan de positieve andere kant is het geen geld en kan je er ook voor kiezen om om de 4 jaar een ander barbecook te kiezen, zo kan je ook 20 jaar vooruit    ;D
 
Boldeagle zei:
Ik ken de Barbecook van een keer bekijken. Is erg dun staal en volgens mij geen emaille. Je hebt dus meer warmte verlies en minder kwailteit.  (doorroesten e.ds) Voor de lange duur zal de Weber zich terugverdienen. (tenzij je de discipline hebt om de barbecook schoon en droog te maken en elke keer binnen te zetten.)
Aan de positieve andere kant is het geen geld en kan je er ook voor kiezen om om de 4 jaar een ander barbecook te kiezen, zo kan je ook 20 jaar vooruit    ;D

Aan de andere kant, als je een Weber koopt kan je die later voor een redelijk bedrag weer verkopen als de hobby toch niet zo bevalt of als je doorgroeit naar de keramische Q. Voor een barbecook krijg je tweedehands alleen de oud ijzer prijs.

Een ander punt om eens over na te denken is de regelbaarheid van de temperatuur en de mogelijkheid om een automatische temperatuur regelaar aan je smoker te knopen, bij een Weber is beide eenvoedig te doen, hoe dat met een barbecook gaat? geen idee!

Online zoeken naar een goedkope aanbieder of inderdaad tweedehands kan ook al veel geld besparen.

Een goed alternatief voor een Weber is ProQ, iets goedkoper maar ook kwalitatief goed.
 
In dit geval is goedkoop, duurkoop!

De Barbecook is moeilijk te regelen, veel kleiner dan een WSM of ProQ en kwalitatief veel minder (je vouwt hem echt zo op).
Je wilt maar een keer geld uitgeven dan zou ik echt voor een degelijke smoker gaan, als die niet bevalt kan je hem altijd nog verkopen zonder al te veel waarde verlies.
Zelfbouw kost ongeveer 100?, en dan heb je een monster van 57 cm doorsnee :). Kobold geeft geloof ik workshops waar je ze zelf maakt, ben je wel iets meer kwijt maar je kan gelijk aan de gang.
 
Maken is voor mij geen punt.
Een 200 Liter ton is zo gevonden, geslepen en gelast...

Dan wordt het zeker geen barbecook.
Vondt het er ook al slecht uit zien en erg dun.

Ze hebben bij het tuincentrum hier in culemborg ook een weber smoker staan, deze verkoopt die al een tijd niet ( zit al een beetje vliegroest op. ) als ik die nou eens voor een mooie prijs kan kopen ben ik ook blij :D
 
kloenie zei:
Maken is voor mij geen punt.
Een 200 Liter ton is zo gevonden, geslepen en gelast...

Dan wordt het zeker geen barbecook.
Vondt het er ook al slecht uit zien en erg dun.

Ze hebben bij het tuincentrum hier in culemborg ook een weber smoker staan, deze verkoopt die al een tijd niet ( zit al een beetje vliegroest op. ) als ik die nou eens voor een mooie prijs kan kopen ben ik ook blij :D

Doe ze een mooi bod.
 
kloenie zei:
Ze hebben bij het tuincentrum hier in culemborg ook een weber smoker staan, deze verkoopt die al een tijd niet ( zit al een beetje vliegroest op. ) als ik die nou eens voor een mooie prijs kan kopen ben ik ook blij :D

Vliegroest?!?!

Gewoon bieden en laag inzetten. Aan de code in het deksel kan je zien hoe oud die is. Daar kan je dan weer mee schermen met de verkoper :)
 
mijn persoonlijke advies: uitkijken naar een WSM47 2e hands.
P.S. Forumlid PV heeft ook nog een smoker in de aanbieding volgens mij, maar daar doe ik verder geen uitspraak over en met mij minimaal nog 1 ander forumlid die nu online is  ;)
 
Ik heb de ProQ Frontier en ben er nog altijd erg tevreden over!
 
Gisteren bij de Hanos even naar zo'n Barbecook gekeken. Buiten dat het heel slecht materiaal was zat er meer dan een centimeter speling op de deurtje. Zelf in dichte stand konden ze nog een centimeter open!
Daar kun je dus nooit behoorlijk een vuur in beheersen. Misschien dat je met buigen of opvullen dat zou kunnen verhelpen, maar ik zou de moeite niet nemen.
 
nee die barbecook wordt hem zeker niet.

nu maar is bellen of die de weber goedkoop wil verkopen.
 
kloenie zei:
nee die barbecook wordt hem zeker niet.

nu maar is bellen of die de weber goedkoop wil verkopen.

ik zou niet bellen, maar er gewoon langs gaan, dat heeft vaak meer effect  :)
 
Show him the money....  ;D
 
barbeqooc is een genootschap lid niet aardig krijg je spijt van
 
Terug
Bovenaan Onderaan