BasBQ
Beef en Steak

't Gaat gebeuren... mijn eerste PP :)

 
 

Rocker

Pitmaster
Berichten
706
Nog voordat ik mijn BBQ had gekocht zat ik al verlekkerd naar al die PP sessies op het forum te kijken... Toen de BBQ er eenmaal was bleef dat niet anders, maar ik durfde de uitdaging nog niet aan te gaan. Langzaam maar zeker begon het steeds meer te kriebelen, dus een maandje terug al 2 procureurs bij Bert besteld en in de vriezer gelegd. Die stap was gemaakt dus nu was het een keer een geschikt moment inplannen. Aangezien ik net een eigen fotostudio begonnen ben, wordt mijn tijd in het weekend al wat schaarser. Komend weekend hadden we op zich niks in de planning staan, behalve wat klussen in en rond huis, een mooi moment om dit varkentje maar eens te gaan wassen dus!

Woensdag de knoop doorgehakt en de procureur uit de vriezer gehaald. Gisteravond even een marinade injector bij Gerard gehaald, dus vanavond ga ik hem voorbereiden volgens het wedstrijdrecept van Dennis. Na het wegbrengen van de kinderen naar school vanmorgen eerst nog maar even langs de Appie voor wat laatste ingredienten. Toch fijn als je uiengranulaat nodig hebt, en er enkel uienpoeder is... en dat je mosterdpoeder nodig hebt en er enkel mosterdzaadjes hangen :( Enfin, dan die maar mee, en de mosterdzaadjes zelf maar fijn malen.

Zojuist maar alvast de rub gemaakt. Pfff... daar ben je even mee bezig als je 1/4 cup peper moet malen met het handje. Ben blij dat ik nu alvast begonnen was dus ;) Nu lamme armen van het draaien :D
Gelukkig is dat inmiddels achter de rug:
RLK-20130201-0001.jpg


Later vandaag alvast even de injectiemix maken, zodat dat vanavond niet nog hoeft en ik het dan enkel maar even hoef te spuiten en te rubben. En dan is de planning om hem morgenochtend rond een uur of 9 erop te leggen, zodat we morgenavond een heerlijk broodje kunnen eten!

Vandaag nog maar even gebruiken om me nog wat verder in te lezen hoe ik de BBQ het beste in kan richten en op temp kan houden, hoeveel koude en warme kooltjes etc. Ik wil hiervoor deze methode aanhouden: http://www.bluesmoke-bbq.nl/037splitgrill/Split_Grill_BBQ_Procedure.php al zie ik die rookbevochtiger (stap 10) hier volgens mij niet zo vaak terugkomen?

Update:
Zojuist de injectiemix gemaakt..  Ik moet zeggen dat het er nu niet bepaald aantrekkelijk uitziet of ruikt als je er zo mee bezig ben :D Het nodigde mij in elk geval niet uit om even te proeven... ;) De azijn en worchestershire saus geven het een penetrant luchtje, en het bruine kleurtje streelt je smaakgevoel nu ook niet echt  ::)

Toch even wat fotootjes dan maar??
Alles bij elkaar geknikkerd:
RLK-20130201-0003.jpg


Lekker roeren:
RLK-20130201-0004.jpg


Na een paar minuten begin je al mooie laagjes te zien.. vanavond eerst weer even roeren voordat ik ga injecteren dus ;)
RLK-20130201-0007.jpg
 
Geniet er van en het gaat wel lukken.
 
Ik zou de folie wel plaatsen zoals hij dat doet, verder zou ik daar niet te veel meer naar kijken. Deel verse kolen erin, hier en daar een blokje hout en daar dan wat brandende kooltjes op of tegenaan.
Grote bak met water op het folie deel, komt dus onder je vlees. En een bak water boven het vuur.
Er gaat energie zitten in het aan de kook brengen en houden van het water. Energie die niet in het opwarmen van je BBQ gaat zitten. Zo hou je dus de temperatuur lager. Ook vormt het een buffer dat ervoor zorgt dat de temperatuur niet te veel heen en weer stuitert.

Hij heeft dat bakje boven het vuur een naam gegeven.... Ja wat moet ik daar van zeggen ;) Als het vlees heet wordt dan ontstaat er druk in de cellen en wil het vocht eruit en gaat er ook uit. Denk je dat als er nu wat waterdeeltjes in je barbecue zweven dat die dan je vlees in gaan om het sappiger te maken? Bij 100% luchtvochtigheid in je barbecue zou dat vocht uit je vlees misschien niet opgenomen kunnen worden, maar dat gebeurd niet want dan zou je aan het stomen zijn. En daarbij loopt het dan gewoon van je vlees af. Er worden veel dingen zomaar aangenomen bij het barbecue?n maar veel is onzin ;)

 
Ik wil met iets van 6-8 brandende kooltjes starten.. Maar hoeveel koude kooltjes kan ik er het beste indoen? Zoveel als past, of loop je dan het risico dat het toch te hard gaat? Wil uiteraard zo min mogelijk bij hoeven vullen.
En begrijp ik het goed dat ik ipv die steen, beter een bak water kan gebruiken?
 
Succes Rocker. Ik heb mijn 1e pp ook op een OTX gedaan. Ik heb inderdaad de hitteschildjes gevouwen en daarboven een bak water. Ik had te veel hete kooltjes en kwam in het begin op 130 graden uit.  8 lijkt mij prima, als je de onderste schuif goed dicht houdt zou je hiermee de temperatuur goed moeten controleren. Je kunt dan ook zoveel mogelijk kolen er in doen als mogelijk. Als je maar weinig kijkt, komt er alleen zuurstof door je schuifjes bij en gaan er niet teveel kolen tegelijkertijd branden.
Mocht dat nu wel gaan gebeuren dan is er meestal ook niet al te veel aan de hand, ik had bij mijn nieuwjaars PP per ongeluk mijn kogelkraan voor mijn controller wagenwijd open gezet in plaats van bijna dicht (te veel dingen tegelijkertijd doen ;)) daarna liep te temperatuur even hard weg, maar uiteindelijk geen merkbare invloed gehad op het eindresultaat. Procureur kan dus veel hebben.

Ik zou zeggen tijdens je sessie je updates en eventuele vragen posten, dan ga je met gemak je knorretje scoren.

ps:
Ik heb van Herman Den Blijker, elektrische peper en zout molens, ik hang altijd tegen rsi aan dus voor mij is dit een van de betere bbq aankopen geweest. Het enige nadeel van deze molens is het formaat van het reservoir, dus na 1 rub kun je vullen...

 
Je kunt beide gebruiken. Die steen is goed om de stralingswarmte te absorberen. Je zou ook nog een stuk folie van je bovenrooster naar beneden kunnen hangen om zo de stralingswarmte te blokken. Of een hoger folieschildje tussen het rekje en je steen klemmen kan ook prima.
Nadeel van alleen een steen is dat als hij eenmaal te warm is je hem moeilijk weer af kan koelen, dat duurt dan weer een poos. Dus als je nog niet zo goed je vuur kunt beheersen en je hebt een flinke uitschieter naar boven dan blijft dat veel langer heet omdat je steen nu ook vrolijk zijn energie af gaat staan aan de omgeving. Denk daarbij aan hoe een steenoven werkt.
Water wordt zolang het aan de kook is niet warmer dan 100?C en ook bij een uitschieter naar boven zal dat niet meer worden.

Alleen stenen is  dus prima, maar dan moet je wel weten dat dat je je barbecue zo goed in de vingers hebt dat je niet veel boven je gewenste waarde uitkomt. Vandaar dat wij ook altijd iedereen met een WSM aanraden om de eerste paar sessies gewoon met water in de pan te doen en pas als ze dat goed beheersen eens verder gaan experimenteren.

En ja, hoeveel kooltjes? Hoe groot is je barbecue? Ik zou ook zo klein beginnen je kunt het makkelijker heter stoken dan het vuur weer temperen.

 
Ow ja, als het echt uit de hand loopt met de temperatuur kun je ook altijd je bovenschuif wat knijpen, maar zorg ervoor dat er wel trek blijft in je barbecue anders krijg je een slechte verbranding en daar komt o.a. creosoot bij vrij die een bittere smaak achterlaat. Dus boven meer open dan onder en je zit goed.

Wat de peper betreft, even een braun koffiemolen halen bij de blokker, zijn iets van ?18. Daar maal je makkelijk al je specerijen in ;)
 
Ik heb een Weber OTP 57. Is daar enigszins wat over te zeggen hoelang je hem op temperatuur kan halen met bijv. 30 briketten (ecobrasa) en 8 gloeiende als start?

Zo heel ervaren met het op temp. houden ben ik nog niet, dus ik ga mooi voor de waterbak :)
Plan is op dit moment als volgt:
Onderste rooster naast de kooltjes dicht maken met folie. Daarbovenop een rvs schaal met water (warm?). Reep aluminium tegen het kolenrekje aan als hitteschild en een stukje aluminium aan het bovenste rooster hangen als schild.

Dan boven de kooltjes ook nog een bakje met water? Of is dat redelijk zinloos?

edit: zou je het eigenlijk ook met een staafmixer kunnen malen?
 
Ik had de eerste keer boven de brikketen een cakeblik staan en onder de PP ook nog een. Ik had onder de brikketten aardig vol staan en mocht toen na 8 uur bijvullen, ik stookte toen met weberbriketten en ik denk dat je met ecobrassa's dus je sessie makkelijk kunt halen (je ging inpakken dus dat moet kunnen).

Meer water is meer energie kunnen opnemen, maar ook hoger verbruik van de kolen als ik op mijn gevoel af ga. In principe gooi je in je WSM zo'n 1.5-2.0 liter zo uit mijn hoofd. Maar als je in het begin de boel netjes inregelt en het onderschuifje nauwelijks open gaat gaat het echt wel loslopen, ik controleerde altijd even om het half uur daarna en ga zonodig een tikje tegen het onderste schuifje.
 
Inderdaad, hoe meer water hoe meer energie er wordt verstookt. Maar die extra kooltjes zorgen wel voor wat rust in de tent ;)
 
Succes, en wat het malen van de peper zou ik gewoon een koffie molen bij de Blokker kopen. Kosten zo als Dennis al zei 15-18? en gaan eeuwig mee. Een van mijn beste aankopen ooit voor de barbecue.
 
Daar ga ik zeker eens naar kijken ja! 't klinkt in elk geval een stuk handiger :D
 
10 seconden en je hebt een cup peper vermalen ;).
 
Dat zijn de betere tijden :D
Heb net nog even een update geplaatst met wat foto's van de injectiemix.. niet dat dat er nu zo smakelijk uitziet, dus moet Dennis maar op zijn blauwe (?) ogen geloven dat het het vlees lekkerder maakt :D
 
Grijze ogen dan ;) Je mag je updates gewoon aan dit draadje toevoegen hoor. Sommige mensen kijken alleen naar wat nieuw is (ik bijvoorbeeld) en als je een wijziging aanbrengt dan zien we het niet. Ook hoeven we dan niet telkens naar het eerste bericht te zoeken. En het aantal berichten gaat ook nog eens omhoog dus heb je voor je het weet een andere titel ;)
 
ik hoef hier niks meer aan toe te voegen, alles is al wel gezegd denk ik.
Ga er gewoon aan beginnen, veel koude kolen onderin, dan hoef je minder snel bij te vullen.
verder wil ik je alle succes toe wensen
 
Ik zat me al af te vragen wanneer het ging gebeuren, :D
Ben benieuwd.
Als je met een lage temperatuur begint zou ik geen bak water boven het vuur zetten. Je krijgt toch al condens vorming op je vlees en al dat water maakt het voor je rook alleen maar moeilijker om goed op je vlees te komen.
En echt droger worden gaat je procureur pas later maar dan pak je hem in.
 
Dit gaat helemaal goed goedkomen, heb mijn eerste ook op een OTX gedaan en met de waterbakken gaat dit prima.
En idd bedwing jezelf niet te veel te kijken! Al weet ik zelf dat dit heel lastig is. En als je toch wilt kijken niet te dicht met je giechel boven het deksel rooster het is daarbinnen donker en er komt rook uit de gaten.... Prikt zo in je ogen  :)
 
Daar ligt het slachtoffer dan... nog wat rillerig zo door zijn verhuizingen van vriezer naar koelkast en nu ineens in het felle licht.. Maar dankzij Bert goed in vorm!
RLK-20130201-0008.jpg


Tijd voor zijn inenting, even doorbijten!
RLK-20130201-0010.jpg

RLK-20130201-0011.jpg


Best maf.. zo'n eerste keer een spuit in je vlees zetten :D Je ziet het vlees echt opbollen van het vloeistof.. En wel goed op blijven letten dat je spuit diep genoeg zit, anders spuit je je saus over de camera die ik even naast het vlees weg had gelegd. ::)
't Was natuurlijk te verwachten, maar van tevoren nooit bij stil gestaan dat die sappen er ook wel eens wat uit zullen lopen ;)
RLK-20130201-0012.jpg


Toen lekker in de rub gezet
RLK-20130201-0014.jpg

en ingepakt
RLK-20130201-0017.jpg


En nu ligt hij weer in de koelkast te wachten om morgen lekker een bruin tintje te krijgen! Ik kan niet wachten!

Zit enkel nog te twijfelen of ik er enkel een augurkje bij doe op het broodje, of voor de Koolsla van Dominique ga?
 
Terug
Bovenaan Onderaan