BasBQ
Beef en Steak

Steven & Me Februari 2013 - Entrecote met bacon en eieren

 
 

RoBBQ

Stoker
Berichten
392
Aangezien ik veel op reis ben voor mijn werk vond ik dat het recept dat ik zou kiezen wel uit het boek Planet BBQ moest komen.
En uiteraard uit een land waar ik zelf ben geweest en als het even kon ook iets wat ik daar dan zelf had gehad.
Er waren genoeg landen waar ik een keus uit kon maken, maar  eindelijk gekozen voor:

"hartaanval" uit buenos Aires - entrecote met bacon en eieren uit Planet BBQ blz 157

met

"Echte chimichurrisaus" ook uit Planet BBQ blz 159


Benodigheden voor 1 persoon:
1 Entrecote (ca. 3 cm dik en 340 gr.)
1 eetl. plantaardige olie, of meer indien nodig
4 plakken bacon
2 grote eieren
Zeezout en versgemalen peper (peper naar keuze)
Chimichurri saus (blz 159) recept en bereiding aan het eind



1:
Leg het vlees op een snijplank.
Snijd het vanaf de smalle kant langs de zijkant bijna doormidden.
Snijd in de riichting van de brede kant, maar snijd het het vlees niet helemaal door.
Houd in je ene hand het mes parallel aan de snijplank en leg je andere hand op het vlees.
Vouw het vlees open als een boek

2:
Maak de barbeque klaar voor de directe grillmethode en verhit hem tot hij heet is.

3:
Zet de zijbrander van de barbeque op matig en verhit de olie in een koekenpan.
Als je geen zijbrander hebt, bak je de bacon in een pan op de barbeque of het fornuis.
Bak de bacon  2-4 minuten per kant, tot hij knapperig is en laat het hem dan uitlekken op keukenpapier.
Zet de koekenpan apart.

4:
Maak het grillrooster schoon en vet het in met olie.
bestrooi het vlees met zout en peper en leg het opengevouwen diagonaal op het hete grillrooster.
Grill het vlees naar wens, 2-3 minuten per kant voor rood tot ros?.
Druk op het vlees om te zien hoe gaar het is (zie blz147)
leg de steak op een bord en houd hem warm.

5:
Als je van baconvet houdt, bak je de eieren in de pan waarin je de bacon hebt gebakken.
Giet anders eerst het vet uit de pan, voeg 2 eetlepls olie toe en bak de eieren.
2-3 minuten als je een spiegeleieren wilt, of bak de onderkant 2-3 minuten en de bovenkant 1 minuut.

6:
Leg de eieren naast elkaar op de steak.
en leg de plakken bacon naast elk ei.
Serveer de steak met de chimichurrisaus



"De echte chimichurrisaus"

Benodigheden:
3 teentjes knoflook, zeer fijn gehakt
1 theel. zout, of meer naar smaak
1 eetl. gedroogde oregano
1-2 theel. chillivlokken
2 eetl. rode wijnazijn of naar smaak een paar druppels vers citroensap
1/4 kop extra vergine olijfolie of plantaardige olie
1/4 kop fijngehakte verse bladpeterselie (naar keuze)


Bereiding:
Doe de knoflook, het zout en de peper in een kom en wrijf alles met de achterkant van een pollepel tot een pasta.
Roer de oregano, chillivlokken, wijnazijn en het citroensap erdoor.
Klop in een dunne straal de olijfolie erdoor, gevolgd door de peterselie.
Proef het mengsel en voeg zo nodig meer zout en/of azijn toe.
je kunt de chimichurri direct opdienen of hem een uur laten staan om de smaken te laten intrekken.

Opmerking:
Roer er voor een rode chimichurri 1 eetlepel tomatenpuree door.
 
Ik vind hem leuk hoor RoBBQ! Denk dat ik deze een keer voor lunch ga maken ;)
 
ziet er spannend uit, ga Steven ook weer uitnodigen  :)
 
Hij is ook erg lekker, moet even kijken of ik morgen tijd heb, anders moet ik zelf mijn eigen inzending een keer inhalen, gaan weer voor 3 weken de woestijn in.

Word hoog tijd voor een overkapping want nog weinig kunnen bbq'en dit jaar door het weinig thuis/ veel regen combinatie.
 
Volgende week als ik weer terug ben uit Canada ga ik deze maar maken denk ik, verder heb ik ook niet veel tijd deze maand. Wel eerst even opzoek naar de cholesterol pillen! ???
 
Mijn vrouw kan deze denk ik niet waarderen, ik des te meer. Reden voor een vrije dag deze maand. De uitdaging van januari vond ik fantastisch lekker dus deze ga ik ook zeker maken. Wordt vervolgd.
 
Entrecote ligt al in de koelkast op me te wachten ;)
 
Dit wordt me eerste keer dat ik mee doe, recept is al uitgeprint!

Aankomende vrijdag naar de boerderijwinkel om te kijken wat ze daar hebben liggen.

Ben zeer benieuwd!
De resultaten mogen pas het laatste weekend gepresenteerd worden toch?

Hangt daar nog een competitieverband aan? Of is het voor de braggin' rights dat je Steven & Me hebt mee gedaan?
 
Geen competitie, geen stress etc. We zijn dit begonnen omdat je op deze manier in aanraking komt met gerechten en recepten uit de boeken in je boekenkast die je anders waarschijnlijk nooit zou maken. Er is alleen een badge te verdienen hier :D
 
Ja hoor, het is weer zover, het laatste weekend van de maand is weer aangebroken. Dus kom maar op met je Steven & Me resutaten!

Ik zal zelf maar beginnen. Ik had een US Beef entrecote meegenomen bij de Makro maar zelfs die was te dun om te vlinderen, dus ik heb hem gewoon lekker zo gelaten en in z'n geheel gegrild.
Heb het geheel voor brunch gemaakt en dan is de saus best heftig erbij, een hoop rauwe knoflook, maar wel erg lekker ;)

stevenenmefebruari-1.jpg


stevenenmefebruari-2.jpg
 
dat ziet er zeer smakelijk uit!
 
Zit hellaas zelf nog in de woestijn tot 1 maart, dus krijg het niet voor mekaar om me eigen gekozen recept te maken :(
Word tijd om wat vrij te nemen en wat inhaal recepten te gaan doen. Want tot op heden is het maar 1 week in de maand in Nederland, en dan geen puf om wat te doen.


Maar als ik dit zie krijg ik toch wel erg veel trek. Ziet er super uit.
 
Ook gemaakt,

Mooie entrecotes van de Sligro en een bevroren bonkje zelf gerookte Bacon. Ik heb de entrecotes niet gevlinderd omdat ik denk dat ze dan te snel droog worden als je ze grilt.
StevenandMeFeb2013-1.jpg


Even een kleurtje geven.
StevenandMeFeb2013-2.jpg


De eieren en de bacon zijn gewoon binnen op de inductie plaat gebakken.
StevenandMeFeb2013-3.jpg


We waren niet erg te spreken over de combinatie, alle delen apart smaakten geweldig maar alles te samen was het hem niet helemaal!
 
dat is jammer want het ziet er allemaal erg aantrekkelijk uit
 
De dingen apart smaakten inderdaad verrukkelijk.
Ik vond alleen de combinatie van de 3 niet denderend.
Maar smaken verschillen.
 
Het ziet er zeker goed uit, maar ik heb  zelf moeite met een ei, wat dan over je eten uitloopt..... dus het vlees, spek en chimmichurrie lijken me heerlijk, hold the egg. Maar ik heb hem nog niet gemaakt. misschien wel door dat ei.
 
Terug
Bovenaan Onderaan