BasBQ
Beef en Steak

PEKELEN MET COLOROZO volgens de EU-richtlijn.

Dat ligt aan de worst die je wil maken en of hij gegaard of uiteindelijk rauw gegeten wordt bbq worst is bijvoorbeeld 18 gram per kg
Wil je ontbijtspek maken gebruik je 50 gram
Maak je ossenworst 25 gram
Wil je zelf een hammetje maken en een pekel per liter water 135 gram colorozozout
En dan zorgen dat hij onder blijft voor 3 a4 dagen ligt aan de dikte van het stuk daarna 10 minuten uitwatteren daarna kan je hem garen op de Q met een stukje rookhout het ligt ook aan je rusttijd zout trekt bij droogzouten 1 cm per week naar binnen dat is een vuistregel
En je weegt alleen zout af voor het rauwe product
Er zijn ook nog ander soorten zout salie, saltpeter,
Salie zout daar is de vleesindustrie nu vooral mee bezig
Saltpeter is een langzaam werkend zout tot in tegenstelling van colorozozout dat is een snelwerkend zout
Maar wil je extra kleur op je gekookte worstsoorten kan je 1gram Carmijn aan je worst toevoegen zou het in het te toevoegen vocht oplossen dat verwerkt beter
Is een heel verhaal geworden hoop dat je er iets wijzer van bent geworden
 
Bedacht mij nog wat als je aan de gang gaat met bbq worst die je eerst voor gaat garen en bewaren niet minder dan 16 gram colorozozout gebruiken ivm met voedsel veiligheid
 
Dat klink alsof jij hem hebt? Wat zegt dat boek over de verschillende soorten zout voor worst?
Heb hem inderdaad. Maar als je echt gaat beginnen met worst maken is het wel zo handig om zelf een boek te hebben. Want er zijn nog 1000 tips, trucs en regels om het goed onder de knie te krijgen. Het zijn een paar tientjes welbesteed. En anders vraag je hem voor je verjaardag 🥳
 
Hallo allemaal, ik heb zonet met veel enthousiasme mijn eerste ham in de pekel gelegd! Ik heb bovenstaande richtlijnen gevolgd maar wil me toch even vergewissen van de juiste hoeveelheden!
- Vlees en pekel samen wegen 15.420gr (1e leerpunt: start smaller next time, I know 😆)
- het vlees is niet ontbeend, dus ben ik voor 80ppm nitriet gegaan.
Mijn berekening is dan de volgende: 15420gr * 0,01334 = 205,7gr nitrietzout

Om aan 2,5% te komen moet ik in totaal 15420gr * 0,025 = 385,5 gr uitkomen.

Ik voeg dus 205,7 gr nitrietzout toe en 179,8gr zout.

Ik denk dat ik alles juist heb geïnterpreteerd! Zien jullie ergens fouten? Alvast bedankt voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan