Maar mocht ik het te zout vinden, kan ik dan niet beter de hoeveelheid colorozo zout hetzelfde aanhouden en het gewoon zout wat aangevuld is verminderen?
Volgens ik lees in je tekst wil jij nat gaan pekelen maw je maak een hoeveelheid water/zout/suiker/.... oplossing en daar ga je je vlees in leggen.
Als je op deze manier werkt kan je op 2 manieren je vlees meer of minder zout maken.
Pekeloplossing minder of meer zouten maar je kan ook de contacttijd verlengen verkorten (oppassen dat het center ook bereikt wordt).
Een 2e methode is droog pekelen, dan ga je je vlees in een schaal leggen en bedekken met zout/suiker/kruiden/...
Hier idem, door de contacttijd te verlengen of verkorten ga je meer of minder zout proeven.
Dan is er nog een 3e methode, namelijk vacuüm, dit is de methode die mijn voorkeur heeft.
Hier ga je je vlees wegen en navenant de hoeveelheid vlees ga je je zout/suiker/kruiden afwegen.
Vlees + zout stop je dan in de vacuümzak en zo in de koelkast.
Aangezien je de exacte hoeveelheid zout hebt gebruikt kan je je vlees langer laten liggen en daardoor ben je zeker dat het nitriet het center van je vlees bereikt en dat het toch niet te zout wordt.
Het vacuümpekelen van bijvoorbeeld een achterhesp is niet haalbaar, vandaar dat nat pekelen wordt toepast MAAR dan wordt de hesp ingespoten met pekel alvorens in het pekelbad te leggen. Door het inspuiten wordt de contactduur verkleind en wordt het center van de hesp toch bereikt.
Na elk van deze methodes kan je nog steeds ontzouten al is dat in mijn ogen niet nodig bij vacuümpekelen (tenzij je een foute berekening gemaakt hebt).