BasBQ
Beef en Steak

Lang verhaal en wat vragen

 
 
 

Derooie

Stoker
Berichten
262
Beste BBQ vrienden,

Ik voel me enigszins schuldig. Sinds een niet al te lange tijd ben ik lid van het genootschap. Ik heb al veel informatie gevonden en vele vragen beantwoord gekregen. Echter ik blijf vol vragen zitten en ben ik hongerig naar meer informatie. (goed ben altijd wel hongerig maar dat is een ander punt).

Waarom voel ik me schuldig? Omdat ik nu vooral veel haal en in deze post nog een beroep ga doen op jullie. En dit keer met een hoop vragen in 1 post ben ik bang.

Er komt een tijd dat ikzelf ook anderen zal kunnen voorzien van slimme adviezen, tips, heerlijke recepten etc. (tenminste dat hoop ik ?) Maar nu mijn vragen en een korte inleiding.

BBQ?en  en koken heb ik altijd gevonden maar pas de laatste jaren neem dit een vorm aan die serieus genoemd mag worden. (voor de duidelijkheid dat ik het zelf heel serieus neem, niet dat alles wat ik maak serieus goed is ofzo)

Kortgeleden heb ik een big green egg aangeschaft en in ongeveer dezelfde periode mijn buurman een barbecook smoker. Dit heeft ons beide nog gekker gemaakt van BBQ?en. We zijn serieus maar het gaat uiteraard ook om lol, gezelligheid en gewoon dingen proberen.

Met de laatste begint eigenlijk de vraag, dingen proberen. Het lijkt ons vreselijk leuk om mee te doen met de cook off in oktober.

Het doel is niet om te winnen maar vooral een geweldige ervaring op te doen. Het zou uiteraard leuk zijn niet op elk onderdeel laatste te worden maar laten we eerlijk zijn, roken doen we nog maar kort en hebben nog veel te ontdekken. 

Sorry voor de lange introductie, maar nu echt mijn vragen.

1. Zijn beginners welkom op de cook off of wordt enige (wedstrijd) ervaring op prijs gesteld?
2. Is een 47cm smoker voldoende groot om de onderdelen die verplicht zijn bij de wedstrijd te maken?
3. Iemand nog een tip waar we een smoker (liefst wsm) kunnen kopen voor een zachte prijs, of heeft iemand er een over die hij mogelijk kwijt wil? ?
4. Wie kan me helpen aan goede redenen die ik tegen mijn vriendin aan kan houden waarom ik toch echt een wsm nodig heb naast mijn bge en oto?
 
Ik had het in een andere post gezet, maar niet helemaal goed geplaatst denk ik. in de rookkamer i.p.v. wedstrijd BBQ.

Momenteel zijn we met zijn twee?n, maar zoeken eigenlijk voor ons team nog aspirant leden. Handig als je een beetje in de buurt van Nootdorp/Den Haag woont.

Belangrijk is gek zijn op BBQ, ge?nteresseerd zijn, bereid zijn meerdere keren per jaar te oefenen (richtlijn 4-6 keer gezamenlijk) en houden van een lolletje.
 
Die reden is er eentje waar ik me wel aan durf te branden...

Een BGE is namelijk TE ZWAAR om mee te nemen, en ook om hem warm weer mee terug te krijgen ;)
Dus die is gewoon NIET praktisch voor wedstrijden :p
Die OTO is gewoon 'te basis' voor wedstrijden ;)
Geen thermometer, geen aspan (schat, als ik met een vonk de hele tent in de fik steek... dat moeten we niet willen!) en vast nog wel een reden te verzinnen, misschien het formaat ofzo :p

p.s. Aan iedereen wiens BGE of OTO ik net beledig: Het doel is dat hij die WSM mag kopen! Dan moet je de werkelijkheid soms net iets anders presenteren dan hij is ;)

En jammer dat ik niet in die regio woon!
 
Ivo-tje zei:
Die reden is er eentje waar ik me wel aan durf te branden...

Een BGE is namelijk TE ZWAAR om mee te nemen, en ook om hem warm weer mee terug te krijgen ;)
Dus die is gewoon NIET praktisch voor wedstrijden :p
Die OTO is gewoon 'te basis' voor wedstrijden ;)
Geen thermometer, geen aspan (schat, als ik met een vonk de hele tent in de fik steek... dat moeten we niet willen!) en vast nog wel een reden te verzinnen, misschien het formaat ofzo :p

p.s. Aan iedereen wiens BGE of OTO ik net beledig: Het doel is dat hij die WSM mag kopen! Dan moet je de werkelijkheid soms net iets anders presenteren dan hij is ;)

En jammer dat ik niet in die regio woon!
Goed bezig Ivo. :)
En je woont eindje weg, maar als je af en toe stukje wilt rijden? Gaat twee kanten op uiteraard.
 
Iedereen is welkom bij de wedstrijd hoor, niveau maakt niet uit en eens moet toch de eerste keer zijn. Dat over de deelname.

Dan de wedstrijd, je moet 4 dingen maken, kip, ribs, pulled pork en brisket. Wat heb je daarvoor nodig aan barbecues? De OTX is een grill, dus in principe kun je die gewoon thuislaten of op marktplaats zetten, je hebt toch een ei voor thuis ;)
In een WSM heb je twee roosters dus in 1 wsm zou je pulled pork en brisket kunnen maken, als je die op dezelfde temperatuur zou doen.  Dan je ribs en kip, dat zou in een tweede smoker kunnen.
Dit is toch wel het minimale dat je nodig hebt voor een wedstrijd. Of misschien wil je je kip op een hogere temperatuur doen en dan heb je nog een andere barbecue nodig.

Wij hebben 4 WSM's in het team, voor elke categorie ??n. Maar dat is luxe.

Vergeet niet dat je ook nog een tentje nodig hebt of pop-up / partytent om in te werken / slapen en werktafels.

Ook hoeven teamleden niet in de buurt te wonen. Frits woont in Nijmegen en de rst van het team langs de kust. Als je afspreekt wie wat maakt kom je een heel eind.
 
noskos zei:
Iedereen is welkom bij de wedstrijd hoor, niveau maakt niet uit en eens moet toch de eerste keer zijn. Dat over de deelname.

Dan de wedstrijd, je moet 4 dingen maken, kip, ribs, pulled pork en brisket. Wat heb je daarvoor nodig aan barbecues? De OTX is een grill, dus in principe kun je die gewoon thuislaten of op marktplaats zetten, je hebt toch een ei voor thuis ;)
In een WSM heb je twee roosters dus in 1 wsm zou je pulled pork en brisket kunnen maken, als je die op dezelfde temperatuur zou doen.  Dan je ribs en kip, dat zou in een tweede smoker kunnen.
Dit is toch wel het minimale dat je nodig hebt voor een wedstrijd. Of misschien wil je je kip op een hogere temperatuur doen en dan heb je nog een andere barbecue nodig.

Wij hebben 4 WSM's in het team, voor elke categorie ??n. Maar dat is luxe.

Vergeet niet dat je ook nog een tentje nodig hebt of pop-up / partytent om in te werken / slapen en werktafels.

Ook hoeven teamleden niet in de buurt te wonen. Frits woont in Nijmegen en de rst van het team langs de kust. Als je afspreekt wie wat maakt kom je een heel eind.

Er zijn twee dagen toch? De vier gerechten, is dat elke dag twee gerechten maken en inleveren of een voorbereidingsdag en een wedstrijddag en dus alle 4 dingen tegelijk inleveren?

4 WSM's is inderdaad luxe. Zou al blij zijn met een. En mijn oto doe ik liever niet weg, wel makkelijk met low & slow en ook tegelijk iets grillen.

Kan een kippie niet prima op oto/otp? Buurman heeft een 57cm, die kunnen we misschien indirect inrichten bij gebrek aan smokers. Of we moeten zijn barbecook op een of andere manier upgrade geven maar eerlijk gezegd is temp controle daarop best lastig.
 
Er zijn twee dagen omdat de bereiding lang duurt. Op zondag om 12 uur moet de kip worden ingeleverd, 12:30 de ribs, 13:00 de varkensschouder en 13:30 de brisket.
Het is dus niet zo dat je op dag ??n twee dingen maakt en op dag twee de rest.
 
Ah, ik dacht gewoon erg vroeg op.

Is een 47cm WSM of Pro Q frontier (wat ik eerder op de kop kan tikken) groot genoeg voor de verplichte groote van de stukken brisket/pulled pork? Ik gok van wel, maar wat zou je aanraden. (even los van de prijs) is 57cm handig/nodig beter, als doel is gebruik voor wedstrijd?
 
Derooie zei:
Ah, ik dacht gewoon erg vroeg op.

Is een 47cm WSM of Pro Q frontier (wat ik eerder op de kop kan tikken) groot genoeg voor de verplichte groote van de stukken brisket/pulled pork? Ik gok van wel, maar wat zou je aanraden. (even los van de prijs) is 57cm handig/nodig beter, als doel is gebruik voor wedstrijd?
Ik zie trouwens dat je zelf 47cm gebruikt, dus zal dan voldoende zijn :)
 
47cm WSM bij de Intratuin voor 40% korting (showmodel) of 20% voor nieuw in doos. Dus 239 of 319 voor een prima Q. Zachter dan die prijs vind je denk ik niet.

Actie duurt tot 17 augustus 2013
 
Holkers zei:
47cm WSM bij de Intratuin voor 40% korting (showmodel) of 20% voor nieuw in doos. Dus 239 of 319 voor een prima Q. Zachter dan die prijs vind je denk ik niet.

Actie duurt tot 17 augustus 2013
Serieus Holkers? Alle Intratuins of specifieke? Hopelijk bij ons ook want dan heb ik mijn smoker gevonden :)
 
Eigenlijk is alles al gezegd, ieder team is welkom op de Cook off, voor de meeste wordt dit pas de tweede wedstrijd en voor sommige zelf de eerste.
Twee WSM'S is wel het minimum, als je zorgt dat je pp en brisket op tijd klaar zijn kan je die warm houden in een koelbox, dan kan je daarna nog de kip maken. Op de tweede kunnen dan de ribbels.
Een tent is ook noodzakelijk met een werktafel
Een tweede Wsm is te verantwoorden in verband met transport.
Door ieder team lid verantwoordelijk te maken voor een of meerdere gerechten hoef je niet perse bij elkaar om de hoek te wonen.

Je mag hier alles vragen, ook al kan jezelf nog niet veel toevoegen. Geen probleem, maak wel foto's dat maakt het geven van antwoorden een stuk makkelijker.
 
Derooie zei:
Holkers zei:
47cm WSM bij de Intratuin voor 40% korting (showmodel) of 20% voor nieuw in doos. Dus 239 of 319 voor een prima Q. Zachter dan die prijs vind je denk ik niet.

Actie duurt tot 17 augustus 2013
Serieus Holkers? Alle Intratuins of specifieke? Hopelijk bij ons ook want dan heb ik mijn smoker gevonden :)

Intratuin Voorschoten wel
 
Holkers zei:
Derooie zei:
Holkers zei:
47cm WSM bij de Intratuin voor 40% korting (showmodel) of 20% voor nieuw in doos. Dus 239 of 319 voor een prima Q. Zachter dan die prijs vind je denk ik niet.

Actie duurt tot 17 augustus 2013
Serieus Holkers? Alle Intratuins of specifieke? Hopelijk bij ons ook want dan heb ik mijn smoker gevonden :)

Intratuin Voorschoten wel

Das goed te doen, bedankt voor de tip
 
Frits zei:
Eigenlijk is alles al gezegd, ieder team is welkom op de Cook off, voor de meeste wordt dit pas de tweede wedstrijd en voor sommige zelf de eerste.
Twee WSM'S is wel het minimum, als je zorgt dat je pp en brisket op tijd klaar zijn kan je die warm houden in een koelbox, dan kan je daarna nog de kip maken. Op de tweede kunnen dan de ribbels.
Een tent is ook noodzakelijk met een werktafel
Een tweede Wsm is te verantwoorden in verband met transport.
Door ieder team lid verantwoordelijk te maken voor een of meerdere gerechten hoef je niet perse bij elkaar om de hoek te wonen.

Je mag hier alles vragen, ook al kan jezelf nog niet veel toevoegen. Geen probleem, maak wel foto's dat maakt het geven van antwoorden een stuk makkelijker.
Ribbels en kip zijn die niet redelijk te maken op een otp 57cm?

En maak tegenwoordig al veel meer fotos ja. Maar voor deze vragen wist ik je geen fotos te plaatsen :)
 
De kip waarschijnlijk wel maar de ribs zou ik niet in een grill maken.
 
Noskos, helemaal eens, maar de OTP kan toch ook indirect worden ingezet? Ik ga er even vanuit dat we ergens een WSM snel op de kop kunnen tikken, en buurman heeft zijn barbecook nog, dus die zouden we eventueel voor de ribs kunnen gebruiken.
 
Ik zou eerst een oefen sessie houden buitens huis om te kijken hoe het loopt en wat je nodig denkt te hebben.
 
En? Stond de WSM er nog voor dat schone prijsje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan