BasBQ
Beef en Steak

Lang verhaal en wat vragen

Holkers zei:
En? Stond de WSM er nog voor dat schone prijsje?
Ja 20% korting. Maar ze hebben nog voorraad dus showmodel mocht niet weg. En wilde samen met buurman kopen, maar zijn vriendin vond anders. Dus even kijken hoe dat afloopt. :(
 
In Voorschoten? Ik sprak de manager daar en die zei 40%, maar dan wilde hij het ding daar houden tot de 18de zodat hij de 'in de doos achter' versie ook nog kon verkopen.
 
Holkers zei:
In Voorschoten? Ik sprak de manager daar en die zei 40%, maar dan wilde hij het ding daar houden tot de 18de zodat hij de 'in de doos achter' versie ook nog kon verkopen.
Ja voorschoten. Maar de juiste persoon was er niet, morgen weer bellen. Maar heb jij ook interesse?
 
Nee, niet meer. Maar omdat ik van de manager 40% kreeg voor het showmodel (onder de stof, prima openingszin) vond ik het raar dat je maar 20% kreeg. Ze weten ook dat ze die dingen aan de straatstenen niet verkocht krijgen en dat Weber ze daar gedumpt heeft.
 
Holkers zei:
Nee, niet meer. Maar omdat ik van de manager 40% kreeg voor het showmodel (onder de stof, prima openingszin) vond ik het raar dat je maar 20% kreeg. Ze weten ook dat ze die dingen aan de straatstenen niet verkocht krijgen en dat Weber ze daar gedumpt heeft.
Ik ga morgen nog wel eens bellen ;) Alleen nu heb ik weer wat uit te leggen, buurman doet even niet mee met dit projectje en bge heb ik net binnen onder mom bbq voor leven etc
 
Vandaag weer gebeld. Nu iemand gesproken die wat te zeggen had over voorraad en bood nieuwe WSM aan met 40% korting. Tja wat moet je dan? Heb hem direct vastgelegd uiteraard! Nog wel even verzinnen wat ik tegen vriendin zeg waarom nu weer WSM. Heb mijn BGE net paar weken. Buurman was nog niet over, maar krijg hem vast zover dat we hem samen kopen. Kunnen we ook wat oefenen voor Oktober. En in ergste geval word ik een eenmans team...

Heb er zin in morgen de WSM :) Helaas dit hele weekend niet thuis, dus uitproberen moet even wachten...
 
De vraag is nog wel, wat ga ik als brandstof gebruiken? En hoe lang kan met 1 portie brandstof de WSM maximaal op laten we zeggen 120 graden max houden?
 
Met goede kokosbriketten en zonder water in de pan (wat ik niet adviseer voor je eerste sessies trouwens) kun je makkelijk 24+ uur je WSM op 107?C houden dus 120?C zal 15 uur makkelijk moeten lukken.

Kijk ook even op mijn blog onder WSM aanpassingen http://www.bbq-nl.com/materiaal . E?n van de beste tips die ik je kan geven is de kolenring vast te maken aan het rooster. Je hebt dan een soort zeef. Als je WSM is gedoofd hoef je alleen maar even te schudden en wat er in de ring overblijft kun je gewoon gebruiken. Verse kolen erop en gaan.
 
noskos zei:
Met goede kokosbriketten en zonder water in de pan (wat ik niet adviseer voor je eerste sessies trouwens) kun je makkelijk 24+ uur je WSM op 107?C houden dus 120?C zal 15 uur makkelijk moeten lukken.

Kijk ook even op mijn blog onder WSM aanpassingen http://www.bbq-nl.com/materiaal . E?n van de beste tips die ik je kan geven is de kolenring vast te maken aan het rooster. Je hebt dan een soort zeef. Als je WSM is gedoofd hoef je alleen maar even te schudden en wat er in de ring overblijft kun je gewoon gebruiken. Verse kolen erop en gaan.
Hoi Noskos, bedankt. Ik ga direct even kijken. Eerste sessie dus wel met water in de pan doen? Waarom erna niet meer? Heeft water in de pan enige doel koeling of ook cre?ren van stoom voor garing?

Heb ook nog andere vraag. Is er ergens draadje/URL waar staat wat er verwacht wordt van bereiding/inleveren kip voor wedstrijden?
 
noskos zei:
Pfft, dat is een goede vraag. Kun je hier iets mee? http://www.kcbs.us/pdf/2013_rules.pdf
Helaas, regels al gelezen. Er staat alleen over kip wat toegestaan is, maar niks over hoe in te leveren. Ook niet voor overige stukjes vlees trouwens, maar van de fotos van wedstrijden van wat mensen hebben ingeleverd krijg ik wel een idee. De fotos van kip zijn wat onduidelijker. Mooi rolletje van gemaakt met een glace lijkt het, maar welk gedeelte kip, is 1 kip voldoende voor 6 porties voor de jury etc kan ik zo snel niet vinden. (of ik lees niet goed)
 
Bij normale KCBS wedstrijden worden meestal gewoon kippendijen gemaakt.
Je moet voldoende maken voor zes juryleden, dus je moet minimaal zes losse stukken vlees in de doos doen. Je mag in principe ook een kipfilet in de box doen als er maar tenminste zes losse stukken vlees in zitten. Zes kiplolies mag ook. Maar het meest zie je dijen.
De dijen kan je met of zonder bot doen, met of zonder vel. Doe je met vel moet je door het velletje kunnen bijten, niet makkelijk bij low en slow. De jury vindt het mooi als het allemaal gelijke stukken zijn. Kijk eens bij Google naar 'building a box KCBS' dan zie je vast wat handige filmpjes. Ik had graag wat leuke voor je neer gezet maar dat is met de telefoon geen doen ;).
En let altijd op er mag alleen kip en sla in de box niks anders vooral geen aluminiumfolie of tandenstokers of bakjes saus.
Je bent op zich best vrij in wat je inlevert wat betreft vorm, maar probeer niet teveel af te wijken van de standaard dat werkt volgens mij averechts.
Kijk even in het draadje van de Tony Stone van dit jaar daar staan vast wat mooie boxes tussen. Wederom even zelf zoeken, sorry.
 
Frits zei:
Bij normale KCBS wedstrijden worden meestal gewoon kippendijen gemaakt.
Je moet voldoende maken voor zes juryleden, dus je moet minimaal zes losse stukken vlees in de doos doen. Je mag in principe ook een kipfilet in de box doen als er maar tenminste zes losse stukken vlees in zitten. Zes kiplolies mag ook. Maar het meest zie je dijen.
De dijen kan je met of zonder bot doen, met of zonder vel. Doe je met vel moet je door het velletje kunnen bijten, niet makkelijk bij low en slow. De jury vindt het mooi als het allemaal gelijke stukken zijn. Kijk eens bij Google naar 'building a box KCBS' dan zie je vast wat handige filmpjes. Ik had graag wat leuke voor je neer gezet maar dat is met de telefoon geen doen ;).
En let altijd op er mag alleen kip en sla in de box niks anders vooral geen aluminiumfolie of tandenstokers of bakjes saus.
Je bent op zich best vrij in wat je inlevert wat betreft vorm, maar probeer niet teveel af te wijken van de standaard dat werkt volgens mij averechts.
Kijk even in het draadje van de Tony Stone van dit jaar daar staan vast wat mooie boxes tussen. Wederom even zelf zoeken, sorry.
Hoi Frits, ik ga zeker op google kijken, vooral de zoekterm was iets wat ik zelf niet op die manier had geraden, hoe logisch het ook klinkt nu ik het lees. Ondanks dat mijn angst om mogelijk mee te doen in Oktober met de minuut groeit, groeit ook de wens naar meer informatie en het opdoen van een waarschijnlijk super ervaring.

Tony Stone had ik al even bekeken en ga ik zeker nogmaals doen. Hopelijk krijg ik nog wat gelegenheid om te oefenen.
 
Ervaring krijg je maar door ??n ding en dat is doen.
Toen Dennis en ik begonnen met de Sea Side Smokers, hadden we als ervaring dat we twee gerechten geregeld maakten en Dennis had de Jury cursus doorlopen en daarbij veel uitleg gekregen over wat er van je verwacht wordt.
Samen met heel veel Google en YouTube informatie zijn we steeds verder gekomen.
In september is er net over de grens bij Roermond, bij Otto Gourmet, een echte KCBS jury cursus. Na zo'n cursus wordt je vast een hoop duidelijk.
Probeer een aantal gelijkgestemden te vinden om samen aan de wedstrijd mee te doen waarbij je alleen of in groepjes een of meer van de gerechten maakt dan kan je met vrij beperkte middelen al best veel bereiken.

Succes
 
Top, baalde al dat ik jury cursus gemist had op tony stone. Vanavond even in agenda kijken ;) Lijkt me erg prettig om te weten waar een jury op let, ga ik hoop van leren.
 
Je weet dan tenminste waar je naar toe moet werken en waar de Jury op let.
 
Terug
Bovenaan Onderaan