BasBQ
Beef en Steak

Inwijden WSM, MOINK en Fattie

 
 

Rocker

Pitmaster
Berichten
706
Tja.. waarmee kan je een WSM nu op World MOINK day nu beter inwijden dan met MOINK ballen?? Okay, ik geef toe dat die ballen al gepland stonden voordat ik wist dat het World MOINK day zou zijn, en dat ik toendertijd ook nog niet kon vermoeden dat het op een WSM zou gebeuren maar ach, dat mag de pret zeker niet drukken :D

Het slachtoffer dat ik vorige week gekregen heb:


Wat ingredienten voor 1,5 MOINK:


Effe husselen:


Dit alles was dus vrijdagavond gedaan, ballen ingepakt en in de koelkast terug gelegd zodat ze zaterdagmiddag erop konden:



En na een sessie van zo'n dik anderhalf uur begon de thermometer te piepen dat de Fattie op 72C zat. En toen vond ik het ook wel tijd voor de MOINKs om eraf te gaan:


En een bakkie ballen die weer de koelkast inging voor de visite zondag:


Al met al een prima sessie en een hele mooie kennismaking met de WSM, wij gaan dikke vrienden worden weet ik al wel! :) Wat is het daarmee stukken makkelijker om die lage temperatuur te houden zeg! Op de OTP lukte het me ook wel, maar dat was toch een stuk meer bijstellen. Ik had de kolenmand halfvol gelegd en er 15 hete briketten op gedaan, daarna de waterpan met zo'n 3 liter heet water gevuld. Met alle schuiven vol open liep de temperatuur langzaam omhoog, langzamer dan ik had verwacht, maar ach... het vlees lag er al lekker op en begon vast wat te garen. Eenmaal op de 120 de schuiven wat meer dicht gezet en zo bleef hij uiteindelijk rond de 123 steken. Pas toen ik het deksel open had gedaan om de ballen te moppen liep hij daarna op naar boven de 130, maar door 2 van de 3 schuiven nu helemaal dicht te gooien zakte dat ook weer mooi terug.

Ik kan niet wachten tot ik daar mijn eerste PP op ga maken dus :) Die waterpan achteraf schoonmaken is minder prettig... 3 liter vet water door de gootsteen spoelen lijkt me ook niet echt bevordeerlijk voor de doorstroming van mijn afvoerbuizen, dus nu kan ik me die mod met een aarden schaal wel goed voorstellen :D En hoe doen jullie het trouwens met jullie roosters? Ik heb ze nu maar gelijk schoongemaakt, want vuil laten liggen en de volgende keer heet stoken gaat niet echt werken natuurlijk... maar dat viel me dus ook nog eventjes tegen bij het onderste rooster dan vooral
 
Ja zo'n WSM is een mooi ding he.  ;D
Ik gebruik een DigiQ en ben blij dat ik de waterpan niet meer hoef schoon te maken (1 velletje Alu folie wisselen en hoppa klaar)
Verder laat ik het onderrooster er vaak uit, want 2 verdiepingen gebruik ik niet vaak en dit scheelt me weer een rooster schoonmaken.
Het bovenrooster borstel ik meestal meteen af en maak ik de dag erop vaak schoon met een sponsje.
 
Onderooster gaat er meestal uit hier, tenzij er bonen bij gemaakt worden.

Vuilrooster mag even meeliften na een grillsessie, dan is alles heet genoeg om goed af te borstelen of ik zet de gasbrander erop en borstel schoon.
 
Ziet er prima uit!
 
Slim gedaan met die lange stokkies, ga ik voortaan ook doen zo!
 
Het onderrooster was dit keer wel in gebruik, maar als ik hem niet nodig heb zal ik hem er zeker uitlaten ja! Gasbrandertje is trouwens wel een goeie tip om het even los te branden!

Die lange stokjes kwam ik eigenlijk een beetje bij toeval op uit een paar sessies geleden. De kleine stokjes waren halverwege op, en ben er toen meerdere aan een lange gaan rijgen.. Dat beviel me toen zo goed dat ik het enkel nog maar op een lang stokje doe. ik had er nu eigenlijk iets teveek op 1 stokje gedaan, zaten echt tegen elkaar aan, waardoor de spek aan die kanten nog redelijk blank was.. Maakt voor de smaak niet zoveel uit natuurlijk, maar de volgende keer zorg ik er dus voor dat er nog wat ruimte tussen blijft zitten
 
gefelicteerd hoor, zet er heerlijk ut
 
Ziet er echt wel lekker uit. ;D
Ik moet ook maar eens moink balls gaan maken.
 
Ziet er lekker uit , hoe was de fattie  .
 
Super, ballen op een stokkige, draai je ze nog om en draaien ze dan allemaal mee?
Ik had wel eens problemen met sat? viel het ene stukje vlees linksom, de andere bleef zitten en de volgende viel rechtsom. Heb dat opgelost door twee stokjes door het vlees te steken. Afgekeken van de Weber haarspeld pennen.
 
je kan ook die vierkante stokjes gebruiken, werkt prima  :)
 
Gaaf dat je nu ook een wsm hebt! Pracht apparaat! Veel plezier ermee!
 
Gerard777 +1!
 
Mooie inwijding weer een verslaafde er bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan