BasBQ
Beef en Steak

Houtskool voor de Kamado, maar welke?

Bekijk bijlage 23727

De west Afrikaanse (blauwe) vind ik ideaal voor low and slow. Is ook best hard.
Marabu (rood) wou ik van dit merk eens proberen. Leuke houtskool, maar door de tak vorm wat minder optimaal imho.
De zuid Afrikaanse (groene) is heerlijk voor reverse sear en pizza.

Ben fan van het merk doordat het in dozen zit waardoor het gemakkelijker stapelt en minder gruis geeft van transport. Ze gebruiken ook niet vochtdoorlatende zakken wat zeker een plus is.

Dammers is leuk voor pizza. Kan echt super heet, maar idd teveel gruis bij mijn laatste zakken en is in no time opgebrand bij high and fast. Voor die prijs ben ik geen fan.

Volgende keer eens Quebrachos testen, gezien ik die nog nooit heb gehad.

Mijn volgende bestelling van houtskool zal ook van Flames & Flavour zijn.
Las op verschillende plaatsen al reacties van mensen die zeer tevreden zijn over de houtskool en de service.
Deze 3 soorten staan ook op mijn verlanglijstje en dozen lijkt me ook handig om op te bergen in mijn tuinhuis (iets waar de vrouw dan ook weer tevreden mee is)

Quebracho houtskool is qua hardheid te vergelijken met die West-Afrikaanse maar geeft een vrij specifieke smaak af aan je bereiding.
Vooral op letten wanneer je die aansteekt om te wachten tot die mooi gloeit en geen rook meer afgeeft.
 
Mijn volgende bestelling van houtskool zal ook van Flames & Flavour zijn.
Las op verschillende plaatsen al reacties van mensen die zeer tevreden zijn over de houtskool en de service.
Deze 3 soorten staan ook op mijn verlanglijstje en dozen lijkt me ook handig om op te bergen in mijn tuinhuis (iets waar de vrouw dan ook weer tevreden mee is)

Quebracho houtskool is qua hardheid te vergelijken met die West-Afrikaanse maar geeft een vrij specifieke smaak af aan je bereiding.
Vooral op letten wanneer je die aansteekt om te wachten tot die mooi gloeit en geen rook meer afgeeft.
Ik kan je F&F zeker aanbevelen. Momenteel twijfel ik wel wat ik daar moet bestellen.

Ik heb nu een mindere ervaring met Marabu en West-Afrikaanse. Volgens de leverancier zou ik nu weer gerust Marabu kunnen bestellen want er staan mooie dozen tussen.

Misschien dat ik voor het harde houtskool een kleine stap naar een ander merk ga maken. Als de Aziatische er weer is ben ik sowieso weer van de partij.
 
Dit is een heel stuk grover. Ben benieuwd naar jouw ervaring (met name low and slow). Mits het bevalt wil ik weer een zak halen.
Ok, ik heb afgelopen weekend een sessie gehad van 8 uur met die kolen. Had een stuk cupim wat ik zeer laag in de temp heb bereidt. Vlees was mals alleen de smaak van de cupim vond ik tegenvallen.

Maar terugkomend op je vraag, ja ging echt prima. Stabiel eerst op 70 en daarna iets omhoog gezet naar 100, en bleef daar ook.

Op het eind nog even gekeken of ik hem snel omhoog kon knallen naar 220+ en dat was ook een fluitje. Je ziet meteen wat ik over had, veel nog!

Ja ik ben er best tevreden over.

802C76F5-BD27-4F38-A51B-BD7716FD06F5.jpeg
 
@ Cerrywood

van het weekeind de Q volgegooid vanuit de zak, meestal pak ik het er uit.
boden werd bedekt met kleine stukkies

069993FB-CAAD-4D6F-B46A-2C6E43DEE925.jpeg


CC1CA392-493A-4A07-AE50-313729B53673.jpeg
 
Toch ook uit de dozen bedoel je?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ok, ik heb afgelopen weekend een sessie gehad van 8 uur met die kolen. Had een stuk cupim wat ik zeer laag in de temp heb bereidt. Vlees was mals alleen de smaak van de cupim vond ik tegenvallen.

Maar terugkomend op je vraag, ja ging echt prima. Stabiel eerst op 70 en daarna iets omhoog gezet naar 100, en bleef daar ook.

Op het eind nog even gekeken of ik hem snel omhoog kon knallen naar 220+ en dat was ook een fluitje. Je ziet meteen wat ik over had, veel nog!

Ja ik ben er best tevreden over.

Bekijk bijlage 24245
Dat is netjes! Ik ga het weer eens proberen.
 
Dat is netjes! Ik ga het weer eens proberen.
Had een mail gestuurd en netjes een reactie terug gekregen

Van de zomer schakel ik over op hand geselecteerd en dan wordt het 100% top

afwachten dus
 
Had een mail gestuurd en netjes een reactie terug gekregen

Van de zomer schakel ik over op hand geselecteerd en dan wordt het 100% top

afwachten dus
Medio augustus is de bedoeling. Maar mijn houtskool is nagenoeg op dus ik moet even een andere halen.
 
Ik heb nog een zak (onaangebroken) kamadojoe houtskool liggen. Die zal ik binnenkort gaan aanbreken. Wordt vervolgd.
Ik zou nog feedback geven op deze houtskool. De zal is inmiddels 3/4 leeg en ik kom tot de conclusie dat ik dit zeer prettig vind voor de low&slow sessies. Het zijn grote brokken die niet of nauwelijks roken en zeer stabiel in temperatuur blijven. Verbruik is ook weinig tijdens een lange sessie. Kortom: aanrader
 
Normaal stook ik het liefste op Aziatisch eucalyptus vanwege rookloos/geurloos (ik voeg zelf wel juiste rook hout toe als ik dat wil) en stabiele middellange brandduur. (6uur sparerib sessie met half gevulde mand in big joe en nog zo'n 40% over houden is redelijk normaal)

Helaas is er op dit moment vrijwel geen Aziatische houtskool te krijgen dus had ik bij houtskool.nl een bestelling geplaatst voor een zak Dammers houtskool en een doos Cubaanse Marabu van het merk Flames & Flavour. De Dammers besteld omdat de black wattle van Flames & Flavour ook uitverkocht was.

Dammers:
Eerste keer dat ik wat van dit merk had. Voorheen wel Black Wattle van Flames & Flavour gehad wat me wel beviel. Maar deze zak Dammers bevate veel klein grut, redelijk wat stukjes die ook door de kolenmand heen vallen of erin vast blijven zitten. Op dit forum al eerder gelezen dat het met Dammers een per zak een hit or miss kan zijn. Helaas een mis voor deze.
Verder brand het wel prima, vrij weinig rook zoals ik van black wattle gewend ben, alleen de sortering noem ik geen restaurant kwaliteit.

Flames & Flavour Cubaanse Marabu (rode doos):
Ook de eerste keer dat ik deze had. Sortering is wisselend, grote (20cm) tot kleine (2cm) stukken. Voelt echt lekker zwaar aan.
Maar helaas bij het aansteken kreeg ik toch wel een wat mindere ervaring. Het knettert en knalt best veel. Ook grotere stukken die uit elkaar klapte. Gloeiend stukje van zo'n 2cm die op ongeveer 1,5m van m'n kamado terecht kwam.
Maar ook bij het knetteren zie je een as regen.
Hier filmpje, dit is zo'n 5min na aansteken meet onkruidbrander op gas. De grotere knallen staan er helaas niet op:

Ik heb dit gemeld bij houtskool.nl en hebben gelijk verontschuldigingen aangeboden en een gratis doos appel houtskool opgestuurd.
Netjes geregeld.

Flames & Flavour Appel (gele doos):
Ook deze appel houtskool had ik voor het eerst. De sortering is prima, lekker grotere stukken, maar ook weer niet te groot. De stukken van gelijke grote variëren soms enorm in gewicht, sommige stukken lijken zo licht als piepschuim en andere stukken zijn weer een stuk zwaarder. Aansteken gaat super makkelijk en snel. Met onkruidbrander ongeveer een minuutje. En rook en geurloos.
Brandduur.. met halve kolenmand op de big joe na 4 uur op 125c nog maar zo'n 20% over.
De zak appel:
IMG_0763.jpg

IMG_0766.jpg


Ik doe zelf geen overnight briskets of andere 10+ uur sessies. Dus wanneer er weer Aziatische eucalyptus beschikbaar is sla ik weer een hele voorraad in, maar ook de appel is voor mij een blijvertje voor de kortere sessies.

Aangezien het volgens houtskool.nl nog een paar maanden kan duren voor er weer Aziatische houtskool verkrijgbaar is, zoek ik nog wat voor in de tussentijd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist weer een nieuwe doos eiken &beuken en een doos marabu besteld bij houtskool.nl. Ook ik kan niet wachten op de nieuwe voorraad eucalyptus, jammer dat het zo lang duurt. De eiken & beuken voor het snelle werk en de marabu voor langzamere of hetere sessies. Ik herken het knetteren van de marabu tijdens het aansteken maar niet zoals op jouw video als het eenmaal brandt. De appel is fijn maar geeft hele lichte as, wat ik met een beetje wind als onprettig ervaar. De eiken&beuken geeft een geur af, dat wel, maar is prettig in gebruik.

De eucalyptus zit overal precies tussenin wat eigenschappen betreff en heeft een hele mooie sortering en mooie
zuiverheid. Daarom zeer universeel. Geduld, geduld…

groeten van Robert
 
Ik heb zojuist weer een nieuwe doos eiken &beuken en een doos marabu besteld bij houtskool.nl. Ook ik kan niet wachten op de nieuwe voorraad eucalyptus, jammer dat het zo lang duurt. De eiken & beuken voor het snelle werk en de marabu voor langzamere of hetere sessies. Ik herken het knetteren van de marabu tijdens het aansteken maar niet zoals op jouw video als het eenmaal brandt. De appel is fijn maar geeft hele lichte as, wat ik met een beetje wind als onprettig ervaar. De eiken&beuken geeft een geur af, dat wel, maar is prettig in gebruik.

De eucalyptus zit overal precies tussenin wat eigenschappen betreff en heeft een hele mooie sortering en mooie
zuiverheid. Daarom zeer universeel. Geduld, geduld…
As van de appel herken ik wel, en ook vrij veel as in vergelijking met meeste andere houtskool. Mijn big joe staat meestal uit de wind.
Eiken & beuken had ik de laatste keer veel boomschors inzitten.
In ben benieuwd hoe jouw doos marabu bevalt. En of daar ook zo'n zwarte soort geweven kunststof zak in zit?

En ik ga eens proberen of het effect heeft wanneer ik een paar dagen/weken een vochtvreter in de zak marabu zet.
 
As van de appel herken ik wel, en ook vrij veel as in vergelijking met meeste andere houtskool. Mijn big joe staat meestal uit de wind.
Eiken & beuken had ik de laatste keer veel boomschors inzitten.
In ben benieuwd hoe jouw doos marabu bevalt. En of daar ook zo'n zwarte soort geweven kunststof zak in zit?

En ik ga eens proberen of het effect heeft wanneer ik een paar dagen/weken een vochtvreter in de zak marabu zet.
De eerste zak eiken@beuken bevatte bij mij ook veel schors en rookte daardoor overmatig. Na dit gemeld te hebben, kreeg ik direct een nieuwe doos opgestuurd, die veel beter was. Inmiddels doos #3 in gebruik.
De marabu gebruik ik al veel langer en bevalt heel goed. Eerder zat het inderdaad in een geweven kunststof zak, nu in een papieren zak. De sortering is de laatste tijd weer beter met mooie gelijkmatige brokken. Bevalt prima.

groeten van Robert
 
Flames & Flavour Cubaanse Marabu (rode doos):
Ook de eerste keer dat ik deze had. Sortering is wisselend, grote (20cm) tot kleine (2cm) stukken. Voelt echt lekker zwaar aan.
Maar helaas bij het aansteken kreeg ik toch wel een wat mindere ervaring. Het knettert en knalt best veel. Ook grotere stukken die uit elkaar klapte. Gloeiend stukje van zo'n 2cm die op ongeveer 1,5m van m'n kamado terecht kwam.
Maar ook bij het knetteren zie je een as regen.
Hier filmpje, dit is zo'n 5min na aansteken meet onkruidbrander op gas. De grotere knallen staan er helaas niet op:

Dat knetteren heb ik ook bij een zak marabu die ik heb staan (weliswaar van een ander merk). Het is soms echt gewoon gevaarlijk hoeveel knallen en vonken er af komen tijdens aansteken. Ook tijdens het branden begint er soms opeens een stuk te knetteren, waar erg veel as bij vrij komt wat vervolgens op je gerecht komt.
Ik zal niet gauw nog een nieuwe zak marabu kopen...
 
Wellicht dat ik tijdelijk terug ga naar de Black Ranch Marabu als vervanging van de F&F. Het liefst heb ik de Aziatische van F&F maar het ziet ernaar uit dat die voorlopig nog niet beschikbaar is.
Hebben jullie nog suggesties voor L&S?
 
Wellicht dat ik tijdelijk terug ga naar de Black Ranch Marabu als vervanging van de F&F. Het liefst heb ik de Aziatische van F&F maar het ziet ernaar uit dat die voorlopig nog niet beschikbaar is.
Hebben jullie nog suggesties voor L&S?
Ik zelf ben enorm tevreden van de Big Blocks van Kamado Joe voor L&S.
 
Ik zelf ben enorm tevreden van de Big Blocks van Kamado Joe voor L&S.
Die ben ik ook aan het overwegen, kan iemand vertellen hoe het met rook/smaak verhoudt tot marabu/Aziatische eucalyptus/black wattle/appel? Ik wil het liefst zo neutraal mogelijk. Mocht ik een rook smaakje willen dan gooi ik er wel rookhout op.
 
Ik gebruik voor low & slow nog steeds Dammers of Fire Up. Die branden lang genoeg voor alle sessie die ik doe en geven nagenoeg geen smaak af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan