Echter in het einde van de zak worden de stukjes wat kleiner en lichter en onderin bevindt zich bij mij redelijk wat klein spul. Ook reageert hij voor mij af en toe te snel op wijziging in luchttoevoer.
Er staat Zuid Afrika op. Dus ik vermoed Black Wattle/Accacia houtskool. Wat ik een mooie (iets lager dan) middel moot houtskool vind wat brandduur. En idd vrijwel geen geur.
Het snel reageren op zuurstof is inderdaad een nadeeltje wanneer je je kamado open doet om even te kijken en/of besproeien van het vlees.
Maar het is wel fijn voor een reverse sear.
Dit merk ken ik niet. Maar de hoeveelheid klein grut/gruis/stof kan enorm verschillen per zak, zelfs binnen een merk. De afgelopen maand of zo er een paar zakken Dammers Black Wattle doorheen gedraaid. Bij één zak zoveel gruis/stof dat het leek alsof er een auto overheen gereden was. Veel van het gruis viel door m'n kolenmand heen. De volgende zak Dammers was weer perfect.
Wat klein grut en gruis heb je bijna altijd wel in een zak is mijn ervaring. Daarom giet ik bij het laatste gedeelte van de zak niet meer gelijk vanuit de zak in de kamado, maar pak ik het met handschoenen zelf uit de zak. Scheeld weer zwarte stof happen.
Het te kleine spul gooi ik dan meestal weg.