BasBQ
Beef en Steak

Houtskool voor de Kamado, maar welke?

Die ben ik ook aan het overwegen, kan iemand vertellen hoe het met rook/smaak verhoudt tot marabu/Aziatische eucalyptus/black wattle/appel? Ik wil het liefst zo neutraal mogelijk. Mocht ik een rook smaakje willen dan gooi ik er wel rookhout op.
Vergelijken kan ik niet, en ik gebruik altijd rookhout bij L&S.
 
Mooie houtskool! En bij ophalen ook erg interessant 4st voor ?60,-

Ik gebruik deze houtskool nu. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat ik pas sinds kort een kamado heb en dit mijn eerste kwaliteitseisen houtskool is.

Ik hou een beetje mixed feeling over. Aansteken gaat prima, geurt nauwelijks tot niet, makkelijk te bedienen qua temp.

Echter in het einde van de zak worden de stukjes wat kleiner en lichter en onderin bevindt zich bij mij redelijk wat klein spul. Ook reageert hij voor mij af en toe te snel op wijziging in luchttoevoer.

Maargoed, deze negatieve punten kan ook door knervarenheid en ontbreken van vergelijkingsmateriaal komen.
 
Echter in het einde van de zak worden de stukjes wat kleiner en lichter en onderin bevindt zich bij mij redelijk wat klein spul. Ook reageert hij voor mij af en toe te snel op wijziging in luchttoevoer.
Er staat Zuid Afrika op. Dus ik vermoed Black Wattle/Accacia houtskool. Wat ik een mooie (iets lager dan) middel moot houtskool vind wat brandduur. En idd vrijwel geen geur.

Het snel reageren op zuurstof is inderdaad een nadeeltje wanneer je je kamado open doet om even te kijken en/of besproeien van het vlees.
Maar het is wel fijn voor een reverse sear.

Dit merk ken ik niet. Maar de hoeveelheid klein grut/gruis/stof kan enorm verschillen per zak, zelfs binnen een merk. De afgelopen maand of zo er een paar zakken Dammers Black Wattle doorheen gedraaid. Bij één zak zoveel gruis/stof dat het leek alsof er een auto overheen gereden was. Veel van het gruis viel door m'n kolenmand heen. De volgende zak Dammers was weer perfect.

Wat klein grut en gruis heb je bijna altijd wel in een zak is mijn ervaring. Daarom giet ik bij het laatste gedeelte van de zak niet meer gelijk vanuit de zak in de kamado, maar pak ik het met handschoenen zelf uit de zak. Scheeld weer zwarte stof happen.
Het te kleine spul gooi ik dan meestal weg.
 
Kan iemand vertellen wat de verschillen en ervaringen zijn met onderstaande twee black ranches? Ik gebruik altijd die uit Cuba, maar vraag me af hoe die uit Argentinië anders is.
Alvast bedankt voor je antwoord👌🏼
02780AAD-2599-4BFA-9F91-6406D3034EE1.jpeg

FA836579-0F1E-4ABF-A83C-A2B7FA779678.jpeg
 
Overigens: met enorm opgelopen prijs voor zeecontainers zal dit ook een behoorlijk effect kunnen hebben op de houtskool prijs.😱. Misschien nog maar gauw voorraad aanleggen
 
Kan iemand vertellen wat de verschillen en ervaringen zijn met onderstaande twee black ranches? Ik gebruik altijd die uit Cuba, maar vraag me af hoe die uit Argentinië anders is.
Alvast bedankt voor je antwoord👌🏼
Bekijk bijlage 28422
Bekijk bijlage 28423
De houtskool uit Argentinië is nog harder dus langere branduur. Let op een aantal mensen klagen over een diesel geur bij de Argentijnse variant.
 
Overigens: met enorm opgelopen prijs voor zeecontainers zal dit ook een behoorlijk effect kunnen hebben op de houtskool prijs.😱. Misschien nog maar gauw voorraad aanleggen
Nu je het zegt, nog geen eens over nagedacht. Is er ergens een leuke aanbieding ik heb ook niet meer zoveel.
 
Overigens: met enorm opgelopen prijs voor zeecontainers zal dit ook een behoorlijk effect kunnen hebben op de houtskool prijs.😱. Misschien nog maar gauw voorraad aanleggen
Het is naar wat ik heb begrepen ook een van de redenen waarom er vrijwel geen Aziatisch Eucalyptus te krijgen is. Ongeveer een vertienvoudiging van de container prijzen (als je al een container te pakken krijgt), dan worden de kolen wel erg duur, dat koopt vrijwel niemand.

Zelf net weer 50kg Dammers (black wattle/accacia) binnen. Dat is ook steeds lastiger te krijgen lijkt het.
 
Ik gebruik deze houtskool nu. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat ik pas sinds kort een kamado heb en dit mijn eerste kwaliteitseisen houtskool is.

Ik hou een beetje mixed feeling over. Aansteken gaat prima, geurt nauwelijks tot niet, makkelijk te bedienen qua temp.

Echter in het einde van de zak worden de stukjes wat kleiner en lichter en onderin bevindt zich bij mij redelijk wat klein spul. Ook reageert hij voor mij af en toe te snel op wijziging in luchttoevoer.

Maargoed, deze negatieve punten kan ook door knervarenheid en ontbreken van vergelijkingsmateriaal komen.
Ik heb hier mindere ervaring mee. Vooral met het opnieuw aansteken.
Heb nu een zak Black Ranch Cuba en die bevalt me wel. De bovenste stukken in de zak waren veeeeels te groot, maar nu een mooie mix. Geen klein gruis.
Heb nog 2 zakken Dammers Cuba... Deze eens proberen binnenkort. Ik blijf echter ook iedere keer terug komen op Quebrancha.... En vind deze eerlijk helemaal niet "stinken".
 
Ik heb hier mindere ervaring mee. Vooral met het opnieuw aansteken.
Heb nu een zak Black Ranch Cuba en die bevalt me wel. De bovenste stukken in de zak waren veeeeels te groot, maar nu een mooie mix. Geen klein gruis.
Heb nog 2 zakken Dammers Cuba... Deze eens proberen binnenkort. Ik blijf echter ook iedere keer terug komen op Quebrancha.... En vind deze eerlijk helemaal niet "stinken".
Ik heb die ervaring ook , met opnieuw aansteken. Maar dacht dat het aan mij lag (eerste keer hergebruik), dat ik niet goed de kolen schoon had gemaakt.
Nu sta ik iedere keer met stoffer de kolen af te stoffen en het probleem is verholpen. Maar ben wel aan het kijken naar marabu van grill fanatics of kolen van F&F marabu + appel of eik.
 
Er staat Zuid Afrika op. Dus ik vermoed Black Wattle/Accacia houtskool. Wat ik een mooie (iets lager dan) middel moot houtskool vind wat brandduur.
Even doorklikken naar de website: Gamhar komt uit het zuiden van Afrika en heeft een hoge dichtheid, echt zware kwaliteit. … Van gamhar worden bijvoorbeeld meubels en dekken voor boten gemaakt. Mooie grove stukken houtskool (4-12cm), perfect voor de kamado. Doordat de zakken in Nederland gevuld worden zit er weinig gruis in de zakken.

Dit is dus iets anders dan acacia.
Ik had zelf ook redelijk wat gruis onderin de zak.
 
Vandaag mijn bestelling van houtskool.nl binnen gehad. Een doos Cuba Marabu en een doos zuid Afrikaanse Black wattle. Ben benieuwd!
 
Vandaag mijn bestelling van houtskool.nl binnen gehad. Een doos Cuba Marabu en een doos zuid Afrikaanse Black wattle. Ben benieuwd!
Niks mis met het houtskool van houtskool.nl. Het is jammer dat de Aziatische nu al een tijdje is uitverkocht. Dat was echt top houtskool.
 
Vandaag mijn bestelling van houtskool.nl binnen gehad. Een doos Cuba Marabu en een doos zuid Afrikaanse Black wattle. Ben benieuwd!
Black wattle weer op voorraad.. Was daar ook poosje op. Had daarom maar 50kg Dammers besteld da's ook black wattle (acaccia)
Ik hoop dat jij een goede zak marabu hebt. De mijne kmetterde as een gek en spatte uit elkaar waardoor ik ook een as regen kreeg. Maar de ene zak is de andere niet.
 
Niks mis met het houtskool van houtskool.nl. Het is jammer dat de Aziatische nu al een tijdje is uitverkocht. Dat was echt top houtskool.
Ik heb daar inderdaad veel over gelezen! Zodra die beschikbaar is, ga ik die zeker proberen.
 
Even een vraagje voor de experts, zit er veel verschil tussen de merken als je marabu koopt?

Ik heb nu van bestcharcoal de marabu. Die is erg fijn maar zat ook te kijken naar de marabu van Black Ranch. Zou er veel verschil in zitten?

Alvast dank.
 
Even een vraagje voor de experts, zit er veel verschil tussen de merken als je marabu koopt?

Ik heb nu van bestcharcoal de marabu. Die is erg fijn maar zat ook te kijken naar de marabu van Black Ranch. Zou er veel verschil in zitten?

Alvast dank.
Geen idee. Zeer regelmatig heb ik de zakken van BR en ben zeer tevreden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan