BasBQ
Beef en Steak

HeaterMeter Discussiedraadje

Ik stelde mijn vraag in de wetenschap dat moderne rookkasten en computer gestuurde ovens dit kunnen.
Dit proces zorgt ervoor dat er minimale kookschade ontstaat zodat het vochtverlies beperkt blijft, en je een zo sappig en rendabel mogelijk produkt overhoudt.
Nu doe ik het ook zo en verhoog ik de temperatuur langzaam door direkt na het aansteken van de Q te beginnen en steeds met de luchtschuif de temperatuur te verhogen. Maar ik moet dan wel de gehele tijd in de buurt blijven.
Mijn bourgondische ham is op die manier gegaard.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/varken/bourgondische-ham
 
Ep Woody zei:
Theoretisch is het mogelijk, en wellicht dat iemand het al een keer heeft gedaan. Je kunt een eigen stukje software laten draaien die iedere keer dat een alarm is gehaald de setpoint met 5 graden wordt verhoogd. Dus je stel het alarm in op 35 graden. Als dat alarm gehaald wordt dan wordt er een scriptje gedraaid wat zegt, ik zet het alarm nu op 40 graden en zet het setpoint op 40+25 graden. Standaard is er alleen de mogelijkheid om 1 keer een setpoint aan te passen als je alarm gehaald is. Dus is je PP 88 graden, dan kun je zeggen, zet de bbq op 90 graden.

Leuk idee om te onthouden.

Deze functionaliteit zit er inderdaad deels al in, eenmalig pit-temp aanpassen op basis van een ingestelde temp. Dit moet dan alleen aangepast/uitgebreid worden met het aanpassen van de ingestelde temp. Je kan al veel custom alarm dingen doen dus volgens mij moet het niet zo moeilijk zijn. Persoonlijk heb ik nog niets gedaan met de custom alrm scripts, als ik wat tijd over heb zal ik eens kijken of dat eenvoudig is. Klinkt als een mooie manier van garen.
 
Nu ben ik niet heel erg thuis in de HM code, maar ik zou het niet op alarmeringen gooien, maar eventbased... Wanneer je merkt dat de temp weer gestegen is de ingestelde dome temp ook weer verhogen.. dan blijft hij gewoon netjes volgen. C++ kan daar prima mee overweg en is het wat netter dan via alarmeringen. Er zullen uiteraard aanpassingen in de code gedaan moeten worden, maar verder is het niet echt een issue om dat te implementeren
 
Rocker zei:
Nu ben ik niet heel erg thuis in de HM code, maar ik zou het niet op alarmeringen gooien, maar eventbased... Wanneer je merkt dat de temp weer gestegen is de ingestelde dome temp ook weer verhogen.. dan blijft hij gewoon netjes volgen. C++ kan daar prima mee overweg en is het wat netter dan via alarmeringen. Er zullen uiteraard aanpassingen in de code gedaan moeten worden, maar verder is het niet echt een issue om dat te implementeren

Dat is inderdaad de beste oplossing. Maar dat betekend dat je de bron code moet aanpassen en de bouwer met overtuigen dat het een nuttige aanpassing is. Persoonlijk ben ik ook niet zo thuis in C++. De oplossing mbv het alarm zou wellicht kunnen werken zonder aanpassingen van de bron code.
 
Het is opensource toch? Kan je het altjid weer teruggeven aan de community.. En een eigen versie ervan draaien zou ik ook geen probleem vinden, maar het zou niet mijn voorkeur hebben.. het liefst blijf je zo dicht mogelijk bij de community-build zodat je ook makkelijk fixes kan installeren
 
Rocker zei:
Het is opensource toch? Kan je het altjid weer teruggeven aan de community.. En een eigen versie ervan draaien zou ik ook geen probleem vinden, maar het zou niet mijn voorkeur hebben.. het liefst blijf je zo dicht mogelijk bij de community-build zodat je ook makkelijk fixes kan installeren

Het is inderdaad opensource. Eigen versie maken/draaien zou ik sterk afraden daarmee haal je veel onnodig werk op je hals. Als iemand een mooie uitbreiding maakt zal Bryan Mayland waarschijnlijk geen probleem hebben met het toevoegen daarvan.

Dus als er C++ programmeurs zich geroepen voelen! Zo niet dan ga ik, als ik tijd heb, een keertje naar de alarm+script oplossing kijken.
 
Even een vraag ik kan mijn heat meter niet meer benaderen ook niet met de netwerkkabel er aan. Ook niet na dat ik hem opnieuw heb geflasht.iemand een idee.


Grzz peter
 
Heb ik nog niet geprobeert. Zou ook niet eens weten hoe dit moet als iemand dit mij kan uitleggen.

Grzz peter
 
petero zei:
Even een vraag ik kan mijn heat meter niet meer benaderen ook niet met de netwerkkabel er aan. Ook niet na dat ik hem opnieuw heb geflasht.iemand een idee.
Grzz peter

Wellicht dat dit draadje je kan helpen, http://www.bbqgenootschap.nl/forum/controllers/wifi-dongle-crisis/. Het laatste gedeelte gaat over een soort gelijk probleem. Oplossing daar was standaar ip (192.168.200.1) gebruiken en ervoor zorgen dat je pc in het zelfde subnet zit dus (BV: 192.168.200.2)
 
Bert zei:
Zo nog maar even wat gezeur van een volslagen leek op dit gebied!
Ik zit nog met de volgende vraag: Is het mogelijk om de besturing zo te programmeren dat je de temperatuur van je Q op kunt laten lopen aan de hand van de kerntemperatuur van je vlees.
Als voorbeeld
Ik steek mijn q aan en leg er een ham op 25 graden verschil zou dan ideaal zijn.
Dus ik zet mijn meter op 60 graden (je moet natuurlijk een beginwaarde hebben) als de kern van mijn ham nu 35 graden is gaat de temperatuur van de bbq meelopen.
Bij 50 graden kern de q op 75, bij 70 de q op 95.
Dit zou een ideaal proces zijn voor het warm roken, van bacon, ham e.d.

Schijnt niet zo moeilijk te zijn, zie http://www.bbqgenootschap.nl/forum/controllers/hm-verhoog-pit-op-basis-van-kern-temp
 
Even een vraagje, laten jullie de power connector op de rPi zitten? Die zit ook veen stukje in de weg waardoor ik mijn display scheef zou moeten solderen om alles netjes recht te krijgen.
 
Heb het niet over de VCA, maar over de power connector..
 
Zie net dat die een stukje uitsterkt en precies op de pootjes van dat ictje zitten.
u8ahejyg.jpg


Hmm what to do... Stukje afsnijden van de connector misschien.
 
Hmm daar heb ik geen probleem gehad, kan vanavond wel even kijken. Stukje plastic weghalen klinkt als eenvoudige oplossing.
 
Beetje wrikken en het past ook, verdient niet de schoonheidsprijs, maar dan hoef ik niet nog een connector te verwijderen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan