BasBQ
Beef en Steak

HeaterMeter Discussiedraadje

En mijn heatermeter is weer wat persoonlijker geworden.
Knipsel1.jpg


Bedankt Red Fox =D> =D>
 
mooi Bert
 
Ik mis wel ons mooie logo :(
 
Er ligt een slager op die kooltjes.....
:D
 
ReneR zei:
Er ligt een slager op die kooltjes.....
:D
Die krijg je echt niet meer gaar en gepulled.
 
BertM zei:
Nosmo zei:
Als jouw experia box adressen uitgeeft in de 192.168.2.X range en je stelt de HM in op 192.168.1.X dan gaat dat niet werken en is jouw HM onbereikbaar voor de andere computers op jouw netwerk.

Met de Linksys werkt het dan wel weer want die geeft standaard adressen in de 192.168.1.X range.
Klopt, maar ook in de 192.168.2 range doet hij het niet.. En ze hebben een password op de router gezet. Dat heb je dus als je er niet bij bent tijdens de installatie :(

De experiabox een schop geven dmv een harde reset, en jaaaa!!!  hij doet het  <:p
Zal de KPN monteur wel de hele zut hebben dichtgespijkerd.
Nu nog even uitvinden hoe we onze HM van buitenaf kunnen benaderen...
.
 
Wie heeft de Heatermeter in combinatie met een mini Smokey Joe UDS en wil de PID settings delen?
 
mrwolf zei:
Wie heeft de Heatermeter in combinatie met een mini Smokey Joe UDS en wil de PID settings delen?

Ik denk dat je met het zelfde verschil zit als tussen een primo large en mijn junior.
Ik ben begonnen met de ventilator op 38 % te zetten. Dat werkte al prima
Later de I op 0.009 meer heb ik niet aangepast.
 
Ik heb vandaag de maiden run gehad van mijn Heatermeter op de mini UDS, gerookte kipfilet. Over het algemeen ben ik erg tevreden over de werking, wat een gemak zeg. De nerd/gadget freak in mij is helemaal blij :)

Ik heb wel een paar vreemde dingen waargenomen, waar iemand mij wellicht mee kan helpen, zie het plaatje hieronder.

6751e5a9b678d4d0e4d118a1ae1d5ef6_zpsa7436756.jpg


Ik heb mijn Maverick 733 mee laten lopen tijdens de run om de werking van de HM te controleren.

1. Ik deed het deksel open om de kip te plaatsen, en de lid detection ging netjes af. Ik wist alleen niet dat ik deze modus zelf weer uit moest zetten, dus dat ging even mis ;)

2 en 3. Na 3 kwartier zag ik een aanzienlijk temperatuurverschil tussen de HM en de Maverick, zowel de food probe als de pit. Ik heb de offset voor beiden aangepast, waardoor er 2 hikjes in de grafiek zitten.

4. Tijdens de run was ik wat aan het spelen met de alarmsettings. Ik zette de food probe op een alarm van 69, en ineens ging de pit temp ook naar 69! Dat was niet de bedoeling!

5. Even de deksel eraf voor een testje...

6. Kip is klaar :)


Een paar dingen vielen me verder nog op:

- de afwijking tussen de Maverick en de HM bleef ook na de aanpassing bestaan bij de food probe, de pit bleef gelijk. Dat kan zijn omdat beide probes in een ander stukje kip zaten, maar op het einde gaf de Maverick 73 graden aan, en de HM 68, dus zelfs al n? een aanpassing van 5 graden. Iets om erg goed in de gaten te houden, ik ga alle probes binnenkort even testen met ijs en kokend water.

- ik had de minimum fan speed op 10% gezet, maar hij ging steeds terug naar 0. Voor het resultaat niet zo erg, de temperatuur was goed constant, al moest er veel bijgeblazen worden zoals te zien is.

- ik heb op geen enkele manier een alarmsignaal kunnen triggeren, wel in de webinterface, maar geen akoestisch signaal.
 
Ik denk dat de instellingen van jouw fan nog niet goed zijn.
Waar staat de maximum fan speed op?
 
mrwolf zei:
Ik heb vandaag de maiden run gehad van mijn Heatermeter op de mini UDS, gerookte kipfilet. Over het algemeen ben ik erg tevreden over de werking, wat een gemak zeg. De nerd/gadget freak in mij is helemaal blij :)

Ik heb mijn Maverick 733 mee laten lopen tijdens de run om de werking van de HM te controleren.

1. Ik deed het deksel open om de kip te plaatsen, en de lid detection ging netjes af. Ik wist alleen niet dat ik deze modus zelf weer uit moest zetten, dus dat ging even mis ;)

2 en 3. Na 3 kwartier zag ik een aanzienlijk temperatuurverschil tussen de HM en de Maverick, zowel de food probe als de pit. Ik heb de offset voor beiden aangepast, waardoor er 2 hikjes in de grafiek zitten.

4. Tijdens de run was ik wat aan het spelen met de alarmsettings. Ik zette de food probe op een alarm van 69, en ineens ging de pit temp ook naar 69! Dat was niet de bedoeling!

5. Even de deksel eraf voor een testje...

6. Kip is klaar :)


Een paar dingen vielen me verder nog op:

- de afwijking tussen de Maverick en de HM bleef ook na de aanpassing bestaan bij de food probe, de pit bleef gelijk. Dat kan zijn omdat beide probes in een ander stukje kip zaten, maar op het einde gaf de Maverick 73 graden aan, en de HM 68, dus zelfs al n? een aanpassing van 5 graden. Iets om erg goed in de gaten te houden, ik ga alle probes binnenkort even testen met ijs en kokend water.

- ik had de minimum fan speed op 10% gezet, maar hij ging steeds terug naar 0. Voor het resultaat niet zo erg, de temperatuur was goed constant, al moest er veel bijgeblazen worden zoals te zien is.

- ik heb op geen enkele manier een alarmsignaal kunnen triggeren, wel in de webinterface, maar geen akoestisch signaal.

1. De lid open detection heeft een instelbare tijd, die staat standaard op iets van 240 seconde. Het is dus niet nodig deze handmatig uit te zetten, wellicht wil je de standaard tijd aanpassen zo dat deze voldoet aan je verwachting.

2. Ik zou zoals je zelf ook al aan gaf de 0 en 100C test doen. En volgende keer testen in hetzelfde stuk vlees. Voor de pit temp er op letten dat beide probes vlak bij elkaar zitten. Iets dichter bij het vlees of boven de rand van de waterpan en je hebt zo 5-10C graden verschil te pakken.

De minimum fan speed is de minimale waarde waar op de fan gaat draaien, dus onder de 10% gaat de fan niet aan.

Wat me opvalt is dat de fan alles of niets doet. Ik had dit ook en dat kwam door een (veel) te hoge I waarde.

Waar komt het dipje rond 17:15 vandaan. Stiekem even gekeken, of toch iets anders?

Als je het idee hebt dat de fan te veel werk moet dan kan je ??n van de andere luchtroosters een klein beetje open zetten, niet te veel anders krijg je onbeheersbare overshoots.
 
mrwolf zei:
Bert zei:
Ik denk dat de instellingen van jouw fan nog niet goed zijn.
Waar staat de maximum fan speed op?
50%

Dat is natuurlijk etg afhankelijk ven de fan maar ik heb op de WSM 30-40% MAX afhankelijk van de pit temp.

mrwolf zei:
 
Zo, eindelijk bezig met mijn eerste HM test.
Is blijkbaar meteen een duurtest geworden  :-?

Aangezien ik een BGE XL gebruik, en geen standaard settings hiervoor kan vinden, heb ik de settings van de Primo-XL van Piet overgenomen.
Volgens mij loopt alles wel redelijk, echter wil ik natuurlijk een zo strak mogelijke lijn hebben.
Iemand tips wat nog te finetunen ?

Ik ben nu bijna 24 uur bezig, en ben helemaal verliefd op die geweldige HeaterMeter.
Wat een plezier heb ik er bij de eerste sessie al van  >:D<

13661402234_78975e38ca_b.jpg


13661223943_ee149eab06_b.jpg


Mac
 
Je bent goed bezig Mac!
Ja en 't HM virus laat je niet meer los  :)
 
Heluppp  :-t

Gisteren mijn eerste HM sessie gehad, en aanvankelijk leek het allemaal koek en ei, of eigenlijk Ei en Pastrami moet ik zeggen.
Maar op een gegeven moment is het fout gegaan helaas.

Vanaf een uurtje of 11:00 is de HM in een spreekwoordelijke slip geraakt, en er niet meer uitgekomen. (de correcties werden steeds erger)
De fan bleef blazen terwijl er over de set temp heen was gegaan.
Snap er dan ook helemaal niets van.  :-??

Wat doe ik (of eigenlijk de HM) nou verkeerd ?

13700199985_2fdd5cf383_o.jpg


Mac
 
Welke PID waardes gebruik je?

Het lijkt er op dat je P te laag is en de I veel te hoog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan