BasBQ
Beef en Steak

hampunt in de offset smoker

 
 
 

PeeVee

Kooltjesharker
Berichten
127
Nou, buikspekje is best goed gelukt en middelste plakjes zijn eigenlijk best lekker. Daarom vandaag de hampunt er ook maar op, het was weer een mooie avond en in het weekend wordt het weer druilweer dus de kansen even waarnemen. Hier is de hampunt, die heeft bijna 7 dagen in een kruidenpekel gelegen (niets bijzonders, voornamelijk zout en peper):

882653_490702190993317_840093146_o.jpg


Goedkopie (Oklahama?!) offset smoker van pisbakkenijzer en zo lek als een mandje, maar doet het toch best aardig. Tussen de "firebox" en de "smoke chamber" (Noskos bedankt voor de juiste kretologie) heb ik een flinke gietijzeren pan met water staan als "warmtebuffer", beetje gepikt van de ProQ / Weber smokers. Het werkt prima, de temperatuur blijft keurig tussen 95 en 120 graden (deksel heb ik later eraf gehaald). Ik start met briketten en stook daarna verder met (fruitbomen) hout; steeds een (kurk)droog stuk en een kleiner vers stuk.
481254_490700900993446_2015986784_n.jpg


In het begin geeft dat nog wat teveel rook (zie onder), maar als het eenmaal lekker brandt is het een bescheiden pluimpje uit het schoorsteentje
886400_490702714326598_2005774482_o.jpg


Ons BBQ tuintje by sunset ;-)
887145_490701654326704_398002168_o.jpg
 
Tsja zit ik hier tegen een muur aan te kijken  :(
 
ziet er goed uit
 
Vanmorgen wat plakjes gesneden maar het resultaat is niet goed (ziet er wel mooi uit trouwens). Ten eerste is de ham echt (veel!) te zout. Ik ga mijn natte pekel (100g colorozo op 1l. water) aanpassen. Afgezien van te zoute smaak was de buitenkant even wat te hard gegaan toen deksel op waterpan zat, te hoge temperatuur. Op een gegeven moment is het hout uitgegaan en enorm gaan roken; rooksmaak is way over the top. Ik ben gestart met briketten en daarna voornamelijk hout gestookt (om briketten uit te sparen, stomme krent dat ik ben!). Goedkoop is duurkoop want nu dus 20 Euro aan vlees verkloot. Het was een experiment dus ieder resultaat is OK, ik heb er weer van geleerd en de ervaring (en fotoserie) was ook leuk ;-)
 
Jammer om te horen PeeVee, maar goed al je volgende bbq sessies hebben weer profijt van deze opgedane ervaring.
Oefening baart kunst.

Op naar de volgende.  :)

Mac
 
Jammer van de eerste run, succes met de volgende poging
 
jammer zeg! altijd zonde. Maar hier leert men van. Is 100 gram colorozo op 1 liter niet wat veel (gebruik zelf alleen leozout en pinksalt)?
 
@Big-T: 100g zout op 1l. water is redelijk "standaard", je komt recepten tegen waar men nog wel meer zout gebruikt.
@Bert: 1 eetlepel zout is 15 gram, 8 eetlepels is dus 120g op 2l. Dat lijkt me inderdaad beter. Volgens mij had ik het recept hier ergens van forum

Enfin, ik heb de ham door midden gesneden en ben vanuit het midden plakjes gaan snijden. Op de foto zie je op het linkse bord de "afschnitt" en rechts de "mooie plakjes". De achterkanten (zie snijplank) gooi ik weg of snijdt ik in stukjes en gooi ik een keer door een goulash of stoofvlees ofzo. De middelste plakjes  smaken eigenlijk best goed, nog wel behoorlijk droog maar minder zout en ook minder rokerig. Met een drupje whiskeysaus is dat op een wit broodje is het waarempel best lekker ;-)

p3160033.jpg
 
dat ziet er inderdaad lekker uit, schuif maar wat af !  ;)
 
Porties van ong. 200g in de vriezer gelegd. Zojuist bij FelixH de ProQ Amigo opgehaald (leuk ding!), ik had nog niet gegeten maar had weinig moeite de de McDonalds voorbij te rijden. Thuis lekker een pakje beenham uit de vriezer gehaald en opgewarmd in bodempje water. Dat was bij nader inzien toch zeker geen straf:

p3300046s.jpg
 
Heel wat beter dan de mac !
 
Terug
Bovenaan Onderaan