BasBQ
Beef en Steak

Feest!

 
 

Teddo

Pitmaster
Berichten
523
Hey Pittmasters,

Vandaag was het een dag vol creativiteit.

Als voorgerecht zelfgemaakte Tom plaah gati sod. Een oosterse vissoep op basis van kokosmelk. De kokosmelk wordt op smaak gebracht met laos, vers citroengras, verse citroenbladeren en een halve cm fijngesneden gerookte chipotle.

Als de kokosmelk op smaak is gebracht gaat er een halve kg vis in, met vissaus, champignons, een beetje ananas en wat bamboescheuten.

Na even doorgekookt te hebben, de dutch oven van het vuur halen en limoensap en verse koriander toevoegen. Voor het opdienen de citroengras, citroenbladeren en laos weer verwijderen.

Werkelijk een droomsoep.

Als hoofdgerecht beercan chicken met kersenbier met wat knoflook en gerookt op hout van sinaasappelbomen. In de aroma pan zijn verse takjes tijm en rozemarijn toegevoegd.

Als bijgerecht een stoofpotje in de dutch oven met kleine rode aardappeltjes, paprika, ui, knoflook, tomaatjes en wat snippers gerookte chipotle. Geheel is op smaak gebracht met zeezout en zwarte peper.

Als nagerecht Apple crumble uit de dutch oven. Voor de bovenwarmte is deze gietijzeren pan in de kamado geplaatst op indirect vuur.

Al met een feestelijke maaltijd op een gewone zondag.



image_zps09c67263.jpg


image_zps53df7a97.jpg


image_zps33ae0ea5.jpg


image_zps7f1127ec.jpg
 
dat is een waar feestmaal geweest, ziet er allemaal prachtig en heerlijk uit
 
Ik ben er stil van, lekker ziet dat eruit!
 
Zeker feestelijk! Wow!
 
Mooie smakelijke combinaties allemaal
 
jij hebt de post wel ff doorgewerkt Mike!
Ik zie een kleine explosie van berichten  ;)
 
Ik zie maar twee foto's maar dat ziet er goed uit.
 
Heet jij niet stiekem Herman?  :p
 
die soep ga ik zeker een keer maken!!!
 
mooi bruin kippetje heb je daar!
 
klinkt goed, de beercan chicken gaat gelijk op mijn todo lijstje ; )

je hebt kriek gebruikt zie ik, ik vraag me af hoe subtiel de smaak is en hoeveel het dus uitmaakt wat voor blik bier je uit de kast trekt voor zoiets. proefde je duidelijk dat het kersenbier was geweest aan de kip?
 
Water, bier, het maakt allemaal niets uit voor de uiteindelijke smaak ;)
 
water, bier, whisky, rum, cola, red bull, fernandes, vocht-waar-de-augurken-in-dreven, visolie, als het maar in een blikje kan. okidoki ; )
 
Marieken zei:
klinkt goed, de beercan chicken gaat gelijk op mijn todo lijstje ; )

je hebt kriek gebruikt zie ik, ik vraag me af hoe subtiel de smaak is en hoeveel het dus uitmaakt wat voor blik bier je uit de kast trekt voor zoiets. proefde je duidelijk dat het kersenbier was geweest aan de kip?

De smaak van de kip had zeker een fruitig karakter. Smaak van het bier is zeker bepalend voor de smaak van de kip. Je had een andere kip gehad indien er donkerbier was gebruikt. Echter het roken op sinaasappel hout was kansloos. Ik heb hier bewust een stuk boomstam voor gebruikt (dat al was gerookt) in plaats van grove snippers.

Echter om de inhoud van de beercan aan het koken te krijgen, dien je de BBQ op te stoken naar een 175 graden Celsius. Ik merk dat deze temp te hoog is voor te roken.
Daarbij komt nog dat een kamado een draak is voor het toevoegen van rookhout wanneer je indirect kookt. De deflectorplaat laat weinig ruimte over om er zomaar grove stukken hout op te plaatsen tijdens de eerste fase van het proces.

Tegen de tijd dat je alles weer op zijn plaats hebt, laaien de vlammen alweer op.
Voor grove houtsnippers heb ik van aluminium een glijbaan gemaakt waarmee snippers via de warmte gleuven naar het midden van de kolen gebracht kunnen worden.

WSM heeft dit toch een stuk beter/ handiger opgelost.
 
noskos zei:
Water, bier, het maakt allemaal niets uit voor de uiteindelijke smaak ;)

Het verschil tussen donker bier en deze kriek leverde toch een andere kip op. Uiteraard kan het ook de geur zijn die een bepaalde smaakbeleving geeft.
 
geur is smaak! ik zat inderdaad te denken aan een donker biertje, van die rare dingen die bijna richting karamel, koffie of chocola gaan.

kan natuurlijk ook gewoon een ietsiepietsie koffie, karamel of chocola in een bierblikje pleuren bedenk ik net...

weet je wat, zet ik toch gewoon twee kippen op twee verschillende blikjes op de barbecue en nodig ik wat meer mensen uit om te testpanelen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan