BasBQ
Beef en Steak

Eerste pizza van dit jaar

 
 

Mjdeffie

Kooltjesharker
Berichten
193
Pizza bakken in de BGE stond al een aantal weken op de shortlist maar op de een of andere manier kwam het er maar niet van. Woensdag dan eindelijk het deeg voor de bodem en de tomatensaus gemaakt. Zodat ik de volgende dag lekker aan de gang kon gaan. Voor het deeg heb ik gebruik gemaakt van Farina tipo "00" en omdat ik deeg dat lang rijst een lekkerder resultaat vind geven heb ik het deeg woensdag overdag gemaakt, vervolgens 4 uur op kamertemp. laten verdubbelen en daarna verdeeld in bakjes in de koelkast 24 uur laten rusten. Ik moet zeggen, het deeg smaakte prima.

Het recept voor 4 pizza's met een dunne bodem:
750 gram Farina tipo 00
1,2 gr. Gist (is dus erg weinig, maar het werkt perfect)
20 gr. Zout
4 dl. Water

Gist bij het water, 10 min. gewacht en daarna de bloem erdoor Gemengd. Kneden, ik heb dit 10 min. in de standmixer gedaan en op het eind het zout toegevoegd. Daarna nog 5 min. Op de hand kneden. Bol maken, insmeren met een beetje olijfolie en in een afgedekte kom laten rijsen tot het deeg verdubbeld was, bij mij duurde dat 4 uur. Daarna lucht eruit geslagen en het deeg verdeeld over 4 bakjes, deze netjes afgesloten en nog een paar uur buiten de koelkast laten staan. Tegen de avond de bakjes in de koeling.

Ondertussen ook de saus gemaakt door simpelweg tomaten in de oven te verhitten op 200 graden besprenkeld met wat citroentijm en knoflook en olijfolie. Even pureren en door een fijne puntzeef geduwd, beetje zout erbij, helemaal goed.

Ik las op dit forum over de taaiheid en elastisiteit van het deeg en keek met spanning uit naar mijn sessie. Eerst maar even de BGE gevuld en opgewarmt tot 300 gr met de Plate Setter, met de poten naar boven en de pizza steen erin.

En dan het deeg, ik moet zeggen, dat viel niet tegen. Ok? nog niet helemaal rond maar het begin is er.
vahaza7e.jpg


Daarna de saus en wat mozzarella aan de ene kant en wat gewone kaas aan de andere kant. Maar hoe krijg je dit nu op de pizza steen, ik heb geen peel, dan maar de bodem van een springvorm gebruiken, werkt ook goed!

6abyvabe.jpg

9e6abeqy.jpg

du3areme.jpg


Helaas was de temp iets te laag, 270 gr. waardoor de pizza te lang in het ei moest blijven. Zo'n 6 minuten. Maar echt ontevreden was ik nu ook weer niet. De bodem was iets te krokant maar wel gaar.

Nog even wat basilicum erop, paar druppels olie en genieten maar. Biertje erbij, wat wil een mens nog meer.
use9a4yn.jpg
me6esebe.jpg


De overige bakjes deeg zitten inmiddels in de vriezer.
 
Mooi hoor. Pizza staat hier ook op de wensenlijst. Fijne beschrijving van het maken van het deeg. Daar zag ik namelijk nog tegenop.

Een dome temp van 300 gr komt me wel hoog over. Is dit inderdaad optimaal?

Gevoelsmatig had ik voor 250 gr gekozen. Wat is het voordeel van 300 gr?
 
Mooi gemaakt moet het nog steeds gaan doen.
 
Lekkere pizza's, zal vast niet de laatste keer zijn dit jaar
 
Teddo zei:
Mooi hoor. Pizza staat hier ook op de wensenlijst. Fijne beschrijving van het maken van het deeg. Daar zag ik namelijk nog tegenop.

Een dome temp van 300 gr komt me wel hoog over. Is dit inderdaad optimaal?

Gevoelsmatig had ik voor 250 gr gekozen. Wat is het voordeel van 300 gr?

Bij een hoge temp, een dome vanaf 300 gr, wordt de bodem lekker krokant. De pizza's zijn dan na 3 min. wel gaar en de topping ziet er dan goed uit. Ik zat nu onder de 300 gr. Waardoor de bodem droger werd. Bij een hogere temp. heb je waarschijnlijk ook een mooiere rand.

Nadeel is wel dat het vilt snel slijt, zojuist alvast maar een nieuwe besteld, kan ik tenminste vaker pizza maken;)
 
dat lust ik ook wel!
 
Mjdeffie zei:
Teddo zei:
Mooi hoor. Pizza staat hier ook op de wensenlijst. Fijne beschrijving van het maken van het deeg. Daar zag ik namelijk nog tegenop.

Een dome temp van 300 gr komt me wel hoog over. Is dit inderdaad optimaal?

Gevoelsmatig had ik voor 250 gr gekozen. Wat is het voordeel van 300 gr?

Bij een hoge temp, een dome vanaf 300 gr, wordt de bodem lekker krokant. De pizza's zijn dan na 3 min. wel gaar en de topping ziet er dan goed uit. Ik zat nu onder de 300 gr. Waardoor de bodem droger werd. Bij een hogere temp. heb je waarschijnlijk ook een mooiere rand.

Nadeel is wel dat het vilt snel slijt, zojuist alvast maar een nieuwe besteld, kan ik tenminste vaker pizza maken;)

Dank dank!! Pizza staat op de verlanglijst...en zal het inderdaad met een dome temp van 300 gr. Celsius proberen.
 
Dat ziet er lekker uit!
 
lekker hoor, en nog heel leuk om te doen ook
 
Teddo zei:
Mooi hoor. Pizza staat hier ook op de wensenlijst. Fijne beschrijving van het maken van het deeg. Daar zag ik namelijk nog tegenop.

Een dome temp van 300 gr komt me wel hoog over. Is dit inderdaad optimaal?

Gevoelsmatig had ik voor 250 gr gekozen. Wat is het voordeel van 300 gr?

Ik stook zelfs naar 350 graden Celsius....
Gaat alleen maar beter, je moet alleen ook beter opletten ;)



Prima pizza's om te zien, en evengoed mooie bellen.
Toch eens minder gist proberen dan...
 
Lekker hoor,

Ik stook de DPR op tot tussen de 350 en 375 C, dat geeft het mooiste resultaat. Bij nog hogere temperaturen wordt de bodem zwart voordat de bovenkant klaar is.

 
Lekker, staat sinds de Primo weer op de todo list  ;D
 
Nosmo zei:
Lekker hoor,

Ik stook de DPR op tot tussen de 350 en 375 C, dat geeft het mooiste resultaat. Bij nog hogere temperaturen wordt de bodem zwart voordat de bovenkant klaar is.
Met de houtoven zitten we rond de 450 gr. Pizza's zijn klaar in ongeveer 90 seconden (als we in vorm zijn en het helemaal goed doen).
Dit soort temperaturen kun je in een BBQ niet halen. Dan moet de Pizza er dus wat langer in.
Heeft een wat ander resultaat, maar is evengoed een stuk lekkerder dan wat je elders te eten krijgt.
 
Met onze kamado zijn temperaturen van 400 nog niet handig. Dat heeft met het vilt te maken. Wanneer het vervangen dient te worden, komt hier vilt voor een hogere temperatuur in.

Toch ben ik er niet zeker van wat dergelijke temperaturen met het keramiek doet. Het is een hele gang naar en terug van zulke temperaturen. Het komt mij over dat de kans op scheuren uiteindelijk groter wordt. 

Of valt dat mee?
 
Onze oven is speciaal gemaakt om deze temperaturen aan te kunnen.
Ik kan het van een kamado natuurlijk niet zeggen. Maar zie hier wel eens voorbeelden van te hoog gestookte webers met een DPR.
 
Hier is het Ei ook wel eens meer dat klokje rond gegaan, volgens mij zit je dan ruim op 400+?. En niets gebeurd hoor, behalve dat je in eerste instantie denkt " huh, hij staat maar op 50?, hoe kan dat?" Maar dan zie je dat hij meer dan 1x rond is gegaan..... Dat is best warm ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan