BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pizza op de nieuwe pizzasteen

 
 
 

Ener

Pitmaster
Berichten
510
22f33b9de2a9d67eef810d8326c51be9_zpsec121b3f.jpg


De verse pizza op de nog maagdelijke steen. De pizza is bedekt met tomaten saus, pezo, beetje knoflookpoeder, uien, champignons, paprika, strooikaas en salami. Ring van briketten gemaakt in de Q, en op ongeveer 250 a 270 graden afgebakken.

4810017e8ad3f1247fb4c63aeacef3ea_zpsf9bc0120.jpg


Hoe zietie er uit? Lekker toch? Hij was mooi lichtbruin. (Ziet er op de foto wat bleker uit). En de bodem was mooi krokant.

35c5712132fbd3ba0fcae71d21db815a_zps4bc6680b.jpg


En voor de eerste keer was hij erg lekker!
 
Fijn dat hij zo goed gelukt is.
 
mooie pizza hoor
 
Lekker hoor, pizza moet ik nog onder de knie krijgen!
 
Hoe hoog kon je de temperatuur opjagen?
 
Ik kreeg de temperatuur tot max 275. Ik had de briketten in een ring gelegd. Zou het heter kunnen als je ze in het midden op een hoop legt?
 
Die "ring of fire" is wel een juiste methode maar met alleen de briketten krijg ik het hier ook niet veel warmer.
Om die reden heb ik de DPR (Dutch Pizza Ring) gekocht en stook dan naast de briketten die in het midden liggen dan ook hout en kom dan tegen de 400C uit.
Met name voor de topping van de pizza beter en de pizza in een minuut of 4 ? 5 klaar.
Mogelijk heb je iets aan de volgende link:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/tips-tricks-tutorials/hoe-start-je-een-dpr-kettlepizza-op/
 
Ziet er goed uit die mogen ze nu voor m'n neus neerzetten.
 
Ik zou nu zo een slice naar binnen schuiven :p
 
Ziet er goed uit Ener. Wat voor briketten gebruik je? Iedereen heeft moeite om zonder Pizzaring mooie pizza's te maken maar jou lijkt het goed gelukt.
 
Het belangrijkste is voorverwarmen van de steen.

Ook een oven / pizzaoven / houtoven moet eerst op temperatuur komen, zonder de doorgewarmde steen, zal het deeg niet goed bakken.
gevolg is taai, of karton bodem

( een steen voorverwarmen in 200/225graden is al voldoende, hoger is altijd beter idd )
 
@ Marco,
Zo te zien is het een cardac pizzasteen, heb ik zelf ook.
Volgens gebruiksaanwijzing de steen niet voorverwarmen. Heb ik ook niet gedaan. Temperatuur in de OTP naar iets van 250, maar dat is genoeg. Ook topping wordt dan goed.
Bodem mooi krokant.
Ben wel tevreden over die steen, rekje is ook handig voor opzetten/afhalen.
 
Probeer het maar eens uit, je zal zien dat het scheelt.

Het vocht in de pizza verdampt dan sneller, wat een intern kookproces opwekt, waardoor hij uiteindelijk krokanter is.

( niet alle gebruiksaanwijzingen hoef je op te volgen ;) )
 
brownier zei:
@ Marco,
Zo te zien is het een cardac pizzasteen, heb ik zelf ook.
Volgens gebruiksaanwijzing de steen niet voorverwarmen. Heb ik ook niet gedaan. Temperatuur in de OTP naar iets van 250, maar dat is genoeg. Ook topping wordt dan goed.
Bodem mooi krokant.
Ben wel tevreden over die steen, rekje is ook handig voor opzetten/afhalen.
De steen moet altijd op temparatuur wezen.een bakker schuift z'n broden toch ook altijd in een warme oven.
Ik zelf heb een echte broodroven en die verwarm ik ook voor tot ongeveer 230 graden en dan schuif ik de broden zo op de stenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan