BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer pizza op de nieuwe pizzasteen

brownier zei:
@ Marco,
Zo te zien is het een cardac pizzasteen, heb ik zelf ook.
Volgens gebruiksaanwijzing de steen niet voorverwarmen. Heb ik ook niet gedaan. Temperatuur in de OTP naar iets van 250, maar dat is genoeg. Ook topping wordt dan goed.
Bodem mooi krokant.
Ben wel tevreden over die steen, rekje is ook handig voor opzetten/afhalen.

Dat is best tegenstrijdig dan. Ik heb nog geen 1 x een goed resultaat behaald met niet goed opgewarmde steen. Juist die warmte accumulatie lijkt me de sleutel tot succes.
Overigens werd bij mijn steen aangeraden deze mee op te warmen met de oven (bbq dus)
Ik neem aan dat de cadac en outdoorchef die ik heb elkaar niet veel ontlopen.
(Behalve dat de outdoorchef steenhouder onder je kont vandaan roest )
 
Het basismateriaal is vrijwel allemaal hetzelfde, al is de een dunner dan de ander.

Ik heb een Emile Henry, wat een hard keramiek is, maar de meeste zijn van "Charmotte" steen
Houtovens hebben die ook in de bodemplaat zitten, deze houd hitte goed vast.

Een dun plaatje 9 zoals de bbqstenen er allemaal uitzien ) hebben natuurlijk minder opwarmtijd nodig, maar de temperatuur wel degelijk

op www.pizzastein.com kan je perfecte stenen kopen, misschien dat dat wat zou zijn ( wel 2cm dik, ipv 0.5 van Weber / Cadac / ODC ;) )
 
Havenmeester zei:
Ziet er goed uit Ener. Wat voor briketten gebruik je? Iedereen heeft moeite om zonder Pizzaring mooie pizza's te maken maar jou lijkt het goed gelukt.

Ik gebruik Terlanco kokos briketten.
 
Ik heb de Cadac pizzasteen. Ik heb hem wel voorverwarmd. In het begin steeg de temperatuur naar tussen de 270 en 300 graden, en toen lag de steen er al op. Daarna de steen met meel bestrooid en de pizza erop, en het resultaat was goed, vonden wij. Volgende keer een iets gelijkmatiger verdeelde dunne bodem, maar we konden de deegroller niet vinden.  :-?
 
Terug
Bovenaan Onderaan