BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer bacon

 
 

Mjdeffie

Kooltjesharker
Berichten
193
Afgelopen week weinig met het ei gewerkt, te druk. Dit weekend wel weer eens zo'n weggooi bbq gebruikt, laten we zeggen, het is te doen maar echt vrolijk wordt je daarniet van. Ga nu op zoek naar een meeneem BBQ die op campings te gebruiken is en waar lekkere gerechtjes vanaf kunnen komen. Maar dat even ter zijde!

Ik heb mijn eerste bacon gemaakt! Vorige week 1,5 kilo Livar buikspek bij de Hanos gehaald en deze met Colorozozout en suiker gepekeld, ik heb er ook maar een eetl. maple syrup aan toegevoegd. 7 dagen in de koeling en zondag afgespoeld en 24 uur laten drogen. Maandag eitje aan met een dome temp tussen de 100 en 115 gr. Buikie ophet rooster en wachten maar. Tussen het houtskool lagen appelhoutsnippers en twee Hickory blokjes. Na ruim 2,5 uur genieten van de geuren die uit het eitje kwam was de kerntemp. 72 gr. en heb ik het spekkie laten afkoelen. Snijden doen we vanavond dus daar heb ik geen foto's van, maar de geur alleen al, geweldig, ik kan niet wachten!
any2apug.jpg

ryne6e2u.jpg
y4uje3em.jpg

zu2a7uny.jpg


Daar gaan we vanavond eens lekker van genieten als onderdeel van een zomerse salade.
uzuvytuj.jpg
 
ik denk dat dat zeker genieten wordt
 
Dat ziet er heerlijk uit! En een BBQ voor op de camping? Ik zou zeggen WGA scoren, is echt heel fijn en makkelijk mee te nemen.
 
ziet er goed uit

weg werp bbq... de naam zegt het al, zo ver mogelijk weg gooien die dingen
 
Mooi stukje spek, WGA is super, maar helaas zijn er tegenwoordig meer en meer campings waar je in de zomer geen houtskool BBQ mag gebruiken.  :(
Een kleine gas is dan het enige alternatief.
 
Niet luisteren naar de WGA fans hier  :p

Een Cobb!! Daar kun je mee camperen en thuis komen.

Direct grillen, low en slow indirect, roken, beercan chick, pannekoeken, brood...verzin het maar.

En....op iedere camping en jachthaven toegestaan.

Het vlees ziet er trouwens ook zeer smakelijk uit.
 
Eindelijk!  Ik was al bang om het woord Cobb te gaan hanteren, daar denk ik idd aan. Of schop ik nu tegen heelveel schenen ;)
 
Mooi spekkie hoor.
En ik heb diepe bewondering voor je omdat je hem nog niet aansnijdt, of ik heb medelijden :(
Mij lukt dat niet, hier gaat direkt het mes erin. Stel je voor dat het niet lekker is, dan heb ik nog de tijd om iets anders te maken ::)
 
Mjdeffie zei:
Eindelijk!  Ik was al bang om het woord Cobb te gaan hanteren, daar denk ik idd aan. Of schop ik nu tegen heelveel schenen ;)

Denk gewoon goed na over je keuze. De cobb heb ik genoemd om gewoon maar eens wat kolen op het vuur te gooien.

Cobb en wga zijn twee totaal verschillende toestellen.

Ivm de tegenvallende lente hebben we onze boot voor groot onderhoud op de kade gehouden. Maar als we volgend jaar weer gaan varen, dan is de cobb voor ons ideaal.

De voornaamste reden is omdat het een gesloten unit en niet als BBQ herkenbaar geheel is. En je kunt het zonder zorgen op het hout of de verf van de boot plaatsen.

Een BBQ en jachthaven is doorgaans geen gedoogde combinatie.

Anderzijds is de wga weer veel voordeliger. Cobb compleet is toch al gauw 350 euro.

Cobb biedt veel mogelijkheden met betrekking tot gevarieerd koken. Wga daarentegen laat zich veel gemakkelijker als BBQ hanteren, betere temperatuur regeling en veel meer ruimte.

Als het voor de camping is, dient het camping reglement in acht worden genomen. Cobb kan eigenlijk overal gebruikt worden. Op een toenemend aantal Franse campings wordt het gebruikt van een BBQ inmiddels niet meer gedoogd. Voor de cobb geldt dit niet.

Al met al is een wga handiger / gemakkelijker in gebruik.
 
Wie wil er nu naar een land waar de bbq niet aan mag.
 
heerlijk! :)
 
Super stukje bacon, ziet er goed uit!
 
Kijkend naar de foto krijg ik de indruk dat dit direct is. Of is het toch indirect?

Als het direct is, heb je dan geen last met lekkend vet in de kolen?
 
Teddo zei:
Kijkend naar de foto krijg ik de indruk dat dit direct is. Of is het toch indirect?

Als het direct is, heb je dan geen last met lekkend vet in de kolen?
idd dit direct, wel onbedoeld. Halverwege bedacht ik mij ineens dat ik de platesetter niet in het ei had zitten, stom natuurlijk maar het ging goed! Lekker dat het is, ik ben zojuist al de helft aan de buren kwijt geraakt, maar ja dan heb ik weer een argument om het snel weer te maken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan