BasBQ
Beef en Steak

Cote de Boeuf T-Rex style

 
 

Jaakke

Pitmaster
Berichten
763
Laatste bij de Hanos in Delft een mooie Hereford Cote de Boeuf gekocht, vandaag eindelijk tijd gehad om dit stoere stuk vlees op de BGE te leggen.



Omdat de Ribeye die ik laatst volgens de T-Rex methode klaar gemaakt had toch wel indruk achter gelaten had was het vanzelf sprekend dat deze Cote de Boeuf de zelfde behandeling zou krijgen. De T-Rex methode wil zoveel zeggen als je vlees aanbraden op 400?C , 90 seconde aan iedere zeide, 20 minuten rusten onder alufolie en dan low en slow garen naar de gewenste temperatuur.

Vorige keer had ik een beetje gesmokkeld door zowel mijn MiniMax als mijn Large op te stoken om zeker te zijn dat ik op 107?C de steak kon af garen. Het leek mij niet eenvoudig om je Ei van 400?C naar 107?C te krijgen maar ik wilde het dit keer toch proberen. Dus de MiniMax gevuld met een verse lading houtskool en op gestookt tot 400?C. Ik wilde ook wel eens weten wat het verschil zou zijn als ik in plaats van de gietijzeren grill de RVS grill zou gebruiken hier later meer over.

Spullen klaargezet onder m'n afdak want het weer wilde nou niet echt meewerken vandaag.



Vlees 1,5 uur van te voren uit de koelkast, daarna droog gedept en ingesmeerd met een klein beetje olijfolie. Peper en zout er op, dit mag echt wel flink want er verbrand het nodige aan peper met deze methode. Ik had er dit keer te weinig peper op gedaan vond ik achteraf.
Botje ingepakt voor de zekerheid maar ik kan niet echt zeggen of dit iets uitgehaald heeft.



Even wachten tot de thermometer eenmaal de 400?C aantikte (niet alleen van de vlammen, het moet gewoon een gloeiende massa zijn als je de deksel opent).



Stukje vlees er op en 90 seconde wachten, omdraaien en nogmaals 90 seconde wachten



Vlees na het aanbraden 20 minuten laten rusten onder alufolie, ik heb toen ik het vlees er af haalde gelijk de dop op de MiniMax gedaan en de schuif dicht gezet. Na 10 minuten wad de temperatuur ongeveer 225?C en heb ik de deksel opengezet. De kolen waren nagenoeg uit maar na een paar minuten zal ik weer wat opgloeien en heb ik de koude platesetter geplaatst en de RVS grill er weer opgelegd. Schuifje onderaan en de daisy wheel minimaal opengezet. Af en toe de deksel weer even geopend om de ergste warmte er uit te krijgen en uit eindelijk op 116?C uitgekomen.



Met andere woorden, het is dus mogelijk de boel van 400?C naar 116?C te krijgen in 20 minute. Belangrijk is denk ik wel dat ik het vlees erop gegooid heb zodra de thermometer 400?C aangaf en dat daarmee het keramiek nog niet op die temperatuur zat. Bij de T-Rex methode gaat het vooral om de directe hitte van onderaf bij het aanbraden.

Dan het resultaat




De garing was perfect, prachtig ros? en de smaak van het vlees was goed. Maar ik miste die smaak van het aanbraden (dat net niet verbrande) die ik vorige keer wel proefde. Ik denk dat dit komt doordat ik de RVS grill gebruikt heb in plaats van de gietijzeren grill. Daarnaast had ik al eerder gezegd dat ze flink gul mag zijn met peper en dat had dit keer beter gekund. Al met al een heerlijk stuk vlees en een leerzame sessie. Volgende keer weer op gietijzer en dan laat ik weten of ik de wow factor weer terug proef  :D

 
lekker hoor
 
Mooi stuk vlees hoor, volgende keer weer op het gietijzer 😉
 
Wauw super mooi en ziet er geweldig lekker uit!
 
Mooi hoor.
Zelf voeg ik de peper graag achteraf toe, juist omdat hij snel verbrand en ik dat minder vind smaken.
 
wow, dat ziet er een lekker stukje koe uit...  Ik ga in de Hanos morgen ook eens kijken of ze er nog eentje liggen hebben.

Voor de aangebrande smaak, is er een reden waarom je het vlees niet wat langer laat liggen bij de 400c om iets meer "korst" te krijgen (behalve de kookboek-regeltjes voor T-Rex :)  )?   
 
WernerB zei:
wow, dat ziet er een lekker stukje koe uit...  Ik ga in de Hanos morgen ook eens kijken of ze er nog eentje liggen hebben.

Voor de aangebrande smaak, is er een reden waarom je het vlees niet wat langer laat liggen bij de 400c om iets meer "korst" te krijgen (behalve de kookboek-regeltjes voor T-Rex :)  )? 

Dit is de 2e keer dat ik de T-Rex methode toepas dus de reden is: gebrek aan ervaring :)
Zeker het proberen waard maar de 1e poging op gietijzer was fantastisch dus volgende keer eerst die smaak weer proberen te evenaren op gietijzer.
 
ok, bedankt...    Gietijzer steakrooster ga ik dus zeker gebruiken.
 
Lekker hoor
 
Lekkah!
 
Mooi werk Robert, interessant ook die vergelijking.

Ik had afgelopen vrijdag precies zo'n mooi stukje vlees van diezelfde winkel en deed die reverse-sear.
Ik zal daar van de week een draadje met sappige foto's van posten. Dat was namelijk vrij geniaal qua smaak-beleving.
 
Wat een mooi stuk vlees. Mooi verslag ook!
 
Wat een feest om door die Hanos in Delft te lopen. Prachtige vlees en wild afdeling, maar ook de kaas afdeling is geweldig. Maar goed, jouw stuk vlees ziet er machtig mooi uit. Verbrand je peper niet meteen bij 400gr? Ik doe er tegenwoordig alleen maar zout op, peper gaat er bij pas op na het snijden. En dat bevalt ons prima.

ik ga snel maar eens zo'n stuk halen
 
Sander72 zei:
Mooi werk Robert, interessant ook die vergelijking.

Ik had afgelopen vrijdag precies zo'n mooi stukje vlees van diezelfde winkel en deed die reverse-sear.
Ik zal daar van de week een draadje met sappige foto's van posten. Dat was namelijk vrij geniaal qua smaak-beleving.

Ik ben benieuwd naar de foto's Sander.

Ik wil de reverse sear ook nog eens goed testen om een goed vergelijk te maken tussen de twee methodes.
De initial sear maakt het wel makkelijk om de perfecte kern temperatuur te krijgen, iets waarmee ik bij de reverse sear toch nog wel loop te klungelen. Maar oefening baart kunst dus misschien moet ik het gewoon vaker doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan