BasBQ
Beef en Steak

Canadese kreeft op de Weber OTP57 (premiere!)

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
In het kader van het thema van de fotowedstrijd September 2013 (schelp- en schaaldieren) heb ik vandaag een Canadese kreeft op de OTP57 tot een ware lekkernij bereid.
Dit Canadese exemplaar van 690 gram heb ik vanuit het "homarium" bij Sligro een uurtje of 4 in een natte doek gewikkeld en in de koelkast bewaard.

Aanvankelijk wilde ik deze jongeheer/jongedame morgen gaan bereiden, maar nadat ik rond het middaguur op internet las dat het op deze manier bewaren van de kreeft hem/haar nog maar 12-24uur overleving geeft en dat na het doodgaan direct ongewenste afvalproducten worden gevormd (deels zelfs giftig) en de kreeft niet meer kan worden geconsumeerd, heb ik toch maar besloten om de kreeft vandaag te bereiden, ondanks de 4 spareribs en de beercan chicken die ook op het programma stonden.

Uiteindelijk wat flexibel met de timing omgegaan zodat alle 3 gerechten konden worden gemaakt.
De kreeft was behoorlijk levendig, ook nog vlak voor het moment dat ik met het koksmes op de juiste wijze in een fractie van een seconde de kop splitste door de punt van het mes met enige kracht in het kruisje van de nek te plaatsen en de kop meteen in 2 delen sneed en de kreeft aldus aldus supersnel en diervriendelijk naar de "kreeftenhemel" ging.

Niet iedereen zal zich in een comfort zone voelen hierbij, als je het echter zo uitvoert is dit volgens de profi's wel een goede methode.
Zodra ik de kreeft volledig in 2 stukken had gesneden volgde allereerst het verwijderen van de ingewanden en het darmkanaal.

De 2 scharen verwijderd bij het eerste scharnier vanuit het kreeftlichaam (bij 1 zat ik een scharnier te ver...)
Daarna het glazig uitziende kreeftvlees licht met olijfolie ingesmeerd , klein beetje peper en zeezout en toen met de snijkant naar beneden op de OTP57 gelegd (hoge temperatuur, directe hitte).
Na max. 4 minuten is de kreeft gaar, de scharen legde ik nog wat apart op indirect om op temperatuur te blijven.

Ik moet zeggen dat het vlees in de scharen bij deze Canadese kreeft lekkerder is dan in het lichaam, dit is echter algemeen bekend.
Er voltrekt zich een waar schouwspel van verandering van kleuren en geuren, van een donkerbruine schaal in enkele tientallen seconden naar "kreeften rood"  :)

De saus die ik op de kreeft smeerde na het opdienen was een combinatie van gezouten boter, fijn gehakte knoflook, verse bladpeterselie, worcestersaus, limoensap en zwarte peper + zeezout.
Al met al een geslaagde primeur, ik zal dit zeker vaker gaan doen en de volgende keer in plaats van een Canadese kreeft dan een Noordzeekreeft / Oosterschelde kreeft, deze schijnen nog lekkerder te zijn.

Hier volgen dan nu een paar foto's die het verhaaltje wat meer ondersteunen:

Levende Canadese kreeft op mijn aanrecht

canadakreeft1_zps92f021e7.jpg



onder een vochtige doek in de koelkast

canadakreeft3_zps9c5bf0e7.jpg



Little RedFox wil hem ook even vasthouden

littleredfoxmetkreeft_zps442efbe2.jpg


en nu nog even voor de laatste keer alles strekken

kreeftklaarvoorhetmes_zps3779a15d.jpg



het over de lengte doorsnijden van de kreeft

kreeftsplijten_zpsa4f73e4a.jpg



de knoflook saus alvast klaar gezet

kreeftsaus_zps96c992e4.jpg


de kreeft gereed om op de Q te gaan
kreeft1_zps5a4bb8af.jpg


kreeft op de Q, aanvankelijk alle schalen nog donkerbruin/zwart
kreeft2_zpsb3abc82c.jpg



na 3,5 minuut ontwikkelt zich een kleuren schouwspel

kreeft3_zps7c2a2ee1.jpg


en zo beland de kreeft dan uiteindelijk toch op je bord!

kreeftfotowedstrijd_zpsdb203fe3.jpg



Bedankt voor het kijken!
 
ziet er lekker uit! hou wel van een lekker kreeftje op zijn tijd!
 
Ziet er meer dan lekker uit Geert!! =P~ =P~
 
Ziet er zeer lekker uit, staat ook op mijn todo lijstje!
 
Ik had graag een hapje meegegeten, maar dan had je al dat andere wat in de planning zat ook op de Q kunnen leggen :D

Little RedFox boft maar met zo'n opa die alles laat ruiken, voelen en  proeven!!

Z.
 
Za-lige foto's! Mooi kreeftje Geert!
 
Mooie foto's Geert, en zo'n kreeftje is ook wel een fotogeniek onderwerp.

Littlefox is wel een dapper mannetje, ik denk dat de Smallnosmo's gillend weg gerent waren. ;)

Is dat groene spul zeewier of zo?
 
Ziet er zeer mooi uit Geert! Ik geloof meteen dat het erg smakelijk was.

Ik kan je de King Crab poten vanaf de Q ook van harte aanbevelen om te proberen. Beetje gesmolten gezouten boter en citroensap is alles wat het nodig heeft.
 
Nosmo zei:
Is dat groene spul zeewier of zo?
Ja dat klopt Piet, meer voor de deco dan om te eten  :)
 
DanBras zei:
Ik kan je de King Crab poten vanaf de Q ook van harte aanbevelen om te proberen.
Danny, ik ken de Alaska King Crab bijvoorbeeld, dat is een droom om te eten, maar hier in NL zeer aan de prijs!
Ik zag vandaag bij Sligro ook King Crab Poten liggen, maar ja het een komt na het andere... :)
 
Klopt Geert. Is idd wel een erg speciaal maaltje.
Sligro heeft ze volgens mij idd ook weer in het assortiment voor rond de ?40,- de kilo. Twee jaar terug had de Makro een aanbieding voor ?85,- voor 2.5kg maar dat heb ik al een tijdje niet meer gezien daar.
 
Dit is mijn meest favoriete eten! Maak het helaas veel te weinig! Hij ziet er heerlijk uit Geert, had graag aangeschoven.
 
Mooie reportage, waar zijn de tijden gebleven dat je al duikend....ach, vroegahhhh was alles beter.....
 
Heb je naderhand de schalen nog even aangezet in een pan om een lekkere kreeftenbouillon te maken?

Een heerlijk maaltje, heeft niet veel nodig om geweldig te smaken!
 
Mooi gedaan Geert. Ziet er super uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan