BasBQ
Beef en Steak

Beginnen met slow cooken, maar eerste hulp nodig met keuzes & opties

K

klaas.o

Gast
Fijne nieuwe barbecue-vrienden!

Ik ben al jaren groot fan van barbecue?n, maar sinds ik recentelijk in de US ben geweest, heb ik me gerealiseerd dat ik nog op een erbarmelijk BBQ-niveau zit. Ik wil gaan slow-cooken, en mijn eerste uitdaging is de pulled pork zoals die beschreven staat op dit forum.

Maar voordat ik dat kan doen, heb ik heel wat vragen over dingen die ik hier heb gelezen. Er is zoveel te kiezen, en wat is nou een goede keuze?! Ik hoop dat er aantal lezers is, dat mij daarmee verder wil helpen! Ik heb geprobeerd om me goed in te lezen, ben al een hele dag aan het googelen & zoeken op dit forum (vriendin zal blij zijn, stofzuigen is erbij ingeschoten).
Toch kan het zijn dat ik dubbele dingen vraag, schroom niet om me terug de RTFM hoek in te sturen, met een link :)

Ik brand los:

Ik heb momenteel twee Weber BBQ's. Een WGA & een kogel met een doorsnede die ongeveer 47cm is. Op dit moment is het voor mij geen optie om een Weber Rook-kolos aan te schaffen, misschien als ik het heel leuk blijk te vinden een keer!

Vraag 1: Welke van de twee BBQ's die ik al heb, is geschikter om toe te passen voor slow cooking?

Ik moet de gekozen BBQ gaan uitrusten met een thermometer. Daarvoor kun je gebruik maken van een door-de-deksel setup of de thermometer-door-de-aardappel setup.

Door de deksel komt eigenlijk in twee varianten. Een gaatje boren en daar een meter doorheen bevestigen. Dit wordt afgeraden door Weber, maar lijkt wel een goedkope manier die "goed aanvoelt".

Wanneer ik zoek op de resultaten hiervan, krijg ik gemengde reacties. Welke thermometer pas je toe? bv. De outdoorchef? http://www.barbecueswinkel.nl/product/outdoorchef-thermometer-voor-kogelbarbecues/45138/  De schaal lijkt me een beetje onnauwkeurig voor slow cooken, is dat een probleem? Ook lees ik veel slechte ervaringen van mensen die kokend water van 120 graden Celsius meten met deze unit..
Is dit een thermometer setup waar mensen succes mee hebben? Is er een beter alternatief in deze setup verkrijgbaar?

De tweede thermometer-door-de-deksel setup is er eentje die minder goed aanvoelt. Je gebruikt de luchtschijf aan de bovenkant om een thermometer op te klemmen en die door je luchtgaten te laten proben in het binnenwerk. Dit betekent dat je luchtgaten altijd enigszins open staan. Zijn er situaties denkbaar dat die helemaal dicht moeten zijn?
Ik heb gelezen over de Weber replacement Food and Grill thermometer 9815. http://www.ebay.com/itm/Weber-Replacement-Food-and-Grill-Thermometer-9815-/320939851203  Wederom maak ik me zorgen over de schaal. Ik kan weinig plekken vinden waar ze deze verkopen in NL, en als ze hem hebben, staat het beugeltje om hem aan de luchtschijf te klemmen, niet op de foto's. Is deze thermometer out of the box geschikt om het doet te bereiken?
Ergens heb ik gelezen over een thermometer die Conrad.nl aanbiedt. Artikelnummer 672466 - 89 Op conrad.nl. Deze lijkt op het plaatje inclusief klemmetje te zijn, is niet duur, en de schaal lijkt fijn genoeg.
Heeft iemand ervaringen met deze setup icm met deze thermometer?

Dan de thermometer-door-de-aardappel setup. Als ik het goed begrijp, moet hiervoor een draadje onder de deksel doorlopen. Hierdoor gaat de deksel niet meer goed dicht, en het lijkt me dat er daardoor warmte en rook kan ontsnappen. Is dit een probleem? Is het een probleem dat de deksel altijd op het draadje klemt ivm draadbreuken?

Wat is nou "de mooiste"/aangeraden oplossing om de temperatuur te meten in de BBQ?

Dan de thermometer om de garing van het vlees te bepalen. Daar neig ik zeer sterk naar een draadloze unit. Maar betekent draadloos nou ook dat er geen draadje onder je deksel meer doorloopt? Of betekent dat dat er draadje onder je deksel doorloopt naar een zender en dat je ontvanger draadloos is?

Voor brandstof ga ik het setje aanschaffen van Eco-Logisch http://www.eco-logisch.nl/Ecobrasa-Barbeque-set-4183 . Daar heb ik zoveel goede dingen over gelezen, dat daar geen twijfel meer over bestaat. Meteen een startertje erbij, klaas is Klaas.

Dan de roosters. Ik heb de standaard roosters bij de Webers, maar heb op deze site iets gelezen over een gietijzeren rooster maken voor de WGA. Waar is dat voor nodig? En heb je dat dan eventueel ook nodig voor de ketel BBQ? Wat gebeurt er als je dit niet hebt?


Als iemand kan helpen mij te verlichten op deze punten, kan ik aan de slag met de voorbereidingen. Sorry voor het aantal vragen, en bij voorbaat dank voor de hulp!

Gr. Klaas
 
Hallo Klaas, welkom!

Om je vragen maar een voor een te beantwoorden:

1) Ik zou gaan voor je Weber kogelbbq. Als je deze inricht op indirect, zoals bijvoorbeeld hier staat uitgelegd, dan kun je je procureur redelijk goed weghouden van de vlammen.

2) Je geeft aan dat je nog niet te veel aan wilt schaffen. Als je dan toch iets moet kopen, dan zou ik naar IKEA rijden en daar twee Fantast thermometers halen. Ze zijn niet duur (een tientje of zo - er zijn zeker mensen hier die de exacte prijs weten), en dan kun je de ene door een aardappel doen en de andere als kernthermometer in het vlees. Zelf gebruik ik voor low en slow deze. Dat is een kernthermometer en omgevingsthermometer in een. De kabeltjes zijn flexibel genoeg om onder de Weber deksel door te leggen.

Tenslotte heb je echt geen gietijzeren rooster nodig. Gietijzer zorgt voor mooiere grillmarks maar heeft (mijns inziens) verder geen culinaire toegevoegde waarde. Dat geld kun je beter in de pocket houden om er straks een keer andere/betere hardware voor te kopen.

Succes!
 
Hoi Klaas,

Van harte welkom bij het Genootschap!

Heb je al eens Beercan Chicken of iets dergelijks gemaakt? Het is natuurlijk leuk om pulled pork te maken, maar als je helemaal geen ervaring met low & slow barbecue?n hebt is het misschien beter om te beginnen met iets simpelers. Leren lopen voordat je probeert te rennen ;)

Verder geeft coelho antwoord op je vragen, gietijzer heb je echt niet nodig. Gaatje zou ik niet in je weber boren, met een losse thermometer kom je al een heel eind.
 
Welkom Klaas, mooie uitdagingen! Als het eerste keren niet zo gaat als je wil, luister dan 'vechten, vallen en opstoan' van rowwen heze ;)
 
Heel veel succes
Ik laat de adviesen over aan de deskundigen.
Ik kan wel zeggen als je een beetje oefent om de temperatuur in je kogel bbq laag te houden  met de minion methode je er meer vertrouwen en plezier in krijgt
 
Ik kan je alleen maar veel succes wensen.
Ikzelf heb eerst veel geleerd door te kijken (live) en te vragen voordat ik me zelf heb gewaagd aan een PP.
Als je er vertrouwen in hebt voordat je eraan begint heb je de helft van het succes al behaald.
De andere helft is geluk en liefde voor het gerecht dat je maakt!
 
coelho zei:
Hallo Klaas, welkom!

Om je vragen maar een voor een te beantwoorden:

1) Ik zou gaan voor je Weber kogelbbq. Als je deze inricht op indirect, zoals bijvoorbeeld hier staat uitgelegd, dan kun je je procureur redelijk goed weghouden van de vlammen.

2) Je geeft aan dat je nog niet te veel aan wilt schaffen. Als je dan toch iets moet kopen, dan zou ik naar IKEA rijden en daar twee Fantast thermometers halen. Ze zijn niet duur (een tientje of zo - er zijn zeker mensen hier die de exacte prijs weten), en dan kun je de ene door een aardappel doen en de andere als kernthermometer in het vlees. Zelf gebruik ik voor low en slow deze. Dat is een kernthermometer en omgevingsthermometer in een. De kabeltjes zijn flexibel genoeg om onder de Weber deksel door te leggen.

Tenslotte heb je echt geen gietijzeren rooster nodig. Gietijzer zorgt voor mooiere grillmarks maar heeft (mijns inziens) verder geen culinaire toegevoegde waarde. Dat geld kun je beter in de pocket houden om er straks een keer andere/betere hardware voor te kopen.

Succes!

Ah! Mooi mooi! Dank voor de nuttige info! Die thermometer die je daar aangeeft ziet er echt wel fancy uit! Hebben hebben denk ik dan voor die prijs. Twee fantast thermometers is toch ook al weer snel twee tientjes, en de Ikea komt niet thuis bezorgen :)

Die methode voor temperatuur / rook regeling ziet er goed, maar ingewikkeld uit. Is de minion methode niet toepasbaar op deze Weber denk je?

Gr. Klaas
 
noskos zei:
Hoi Klaas,

Van harte welkom bij het Genootschap!

Heb je al eens Beercan Chicken of iets dergelijks gemaakt? Het is natuurlijk leuk om pulled pork te maken, maar als je helemaal geen ervaring met low & slow barbecue?n hebt is het misschien beter om te beginnen met iets simpelers. Leren lopen voordat je probeert te rennen ;)

Verder geeft coelho antwoord op je vragen, gietijzer heb je echt niet nodig. Gaatje zou ik niet in je weber boren, met een losse thermometer kom je al een heel eind.

Hehe, hoewel ik me realiseer dat je verschrikkelijk gelijk hebt, twijfel ik nog of ik de verleiding kan weerstaan! Misschien dat ik wel eerst een dry run met alleen briketten doe om te kijken of ik de temperatuur kan reguleren.
Als dat slecht gaat, moet ik oefenen met kleinere dingen. Maar misschien gaat het onverwacht heel voorspoedig. In dat geval kan ik wel op korte termijn PP gaan eten  ;D
 
klaas.o zei:
Misschien dat ik wel eerst een dry run met alleen briketten doe om te kijken of ik de temperatuur kan reguleren.
Een dry run vind ik echt zonde, dan kun je er zowel een goedkoop stuk vlees (kip bv) op leggen. De kans dat het niet eetbaar is, is zeer klein ;)
 
Hoi Klaas,

Met de tips die hier al gegeven zijn kan het niet mislukken. BCC is echt super makkelijk. Lees je van te voren goed in en ga er gewoon voor.

En om er maar eens een spreuk van Rudolf"24Kitchen"van Veen tegen aan te gooien,

Maak bbq'en niet te moeilijk, als je het maar wel lekker maakt.

Succes, enneh, hou ons op de hoogte van je vorderingen.
 
Gewoon PP gaan maken dat heb ik laatst ook gedaan op mijn weber 47cm ketel.

Mijn tips:
- koop twee fantast thermometers of nog beter: een maverick.
- gebruike goede briketten.
- hanteer de minion methode
- laat je niet afschrikken door een hoge dome temperatuur in het begin. Die zakt snel genoeg. Het is echt geen raket wetenschap. ;)

Succes!
 
Dry run is zonde, autorijden leer je ook niet door alleen de motor te laten lopen en het stuur vast te houden. Rijden in allerlei verschillende omstandigheden, daar gaat het om. Gewoon veel doen, en je moet heel beroerd koken wil je iets volledig verprutsen. En is iets niet 100% dan heb je een geweldige reden om het snel nog eens te maken. Succes
 
Aan iedereen die het interesseert:

Na een aantal weken te hebben genomen om alle spulletjes in huis te halen was (is) vandaag de grote dag.

Met mijn glimmende thermometer die vlees- en koepeltemperatuur meet, en mijn kokosbriketten heb ik vanochtend een procureur van ongeveer 2.5 - 3 kilo geprepareerd.
Die had ik gisteravond bij de Makro gehaald en dat was direct mijn eerste leerpuntje. Die massa ontdooit redelijk langzaam!
Hij was dus geen kamertemperatuur toen hij erop ging, maar ik had alleen vandaag dus toch maar doorzetten.

Hoeveel briketten? Hoeveel hete briketten toevoegen? Wat te doen met de luchtschuiven? Ik heb uiteindelijk maar wat gedaan, en het bleek dat de temperatuur goed te controleren was.

Maar jongens, wat duurt dat lang! Heb rond etenstijd nieuwe briketten moeten toevoegen omdat ze op waren. Leerpunt voor volgende keer.

Het is nu 22.00 en het vlees is 74 graden. Even doorzetten nog!

Ben bang dat het niet de perfecte pp wordt, maar volgende keer kan hij alleen maar beter worden!

Ik hou jullie op de hoogte van het eindresultaat, en zal dan ook fotos toevoegen.

Gr. Klaas
 
Ben erg benieuwd Klaas!
Alle tips hier zijn erg handig maar door het zelf te doen leer je het meest!! :D
 
coelho zei:
Hallo Klaas, welkom!

Om je vragen maar een voor een te beantwoorden:

1) Ik zou gaan voor je Weber kogelbbq. Als je deze inricht op indirect, zoals bijvoorbeeld hier staat uitgelegd, dan kun je je procureur redelijk goed weghouden van de vlammen.

Ik heb deze methode vorige week voor m'n ribbels gebruikt en werkt ideaal. 6 uur op 120 graden zonder probleem. Heb alleen de Minion manier gebruikt door een laag koude briketten te gebruiken en daar een 12 hete kolen op te gooien.
 
Heb je het vlees al ingepakt Klaas?
 
Ik heb het gisteravond rond een uur of half 2 uit de hitte gehaald. kerntemperatuur 89 graden.
Ik had mijn wekker ervoor gezet, dus was behoorlijk slaperig en wilde het niet direct proeven.

Heb het toen in aluminiumfolie laten rusten tot vanochtend. Vanochtend heb ik het aangesneden, maar nog niet geproefd, ik had toen meer zin in een broodje kaas en een kopje koffie.
Ik was bang dat hij droog zou zijn, maar het geluid bij doorsnijden klonk allebehalve droog, hoopgevend dus!

Vanavond zal ik hem uit elkaar trekken en op broodjes serveren :)
 
En foto's maken!!!!!  ;)
 
Ik had dat niet kunnen weerstaan zo'n lekker stuk vlees dat lust ik elk moment van de dag.
Daar kunnen ze mij voor wakker maken voor zo'n stuk vlees.In ieder geval succes met je knorretje.
 
Door 'm in te pakken kun je wel wat tijd winnen, dan gaart hij wat sneller. Ik reken voor een pp ongeveer 2 uur per halve kilo, als je praat over stukken die groter zijn dan een kilo of 2,5. Maar ze zijn altijd pas klaar als ze klaar zijn....Mijn laatste schouder van 6 kilo duurde zo'n 17 uur :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan