BasBQ
Beef en Steak

Beginnen met slow cooken, maar eerste hulp nodig met keuzes & opties

Eindelijk even een kwartiertje gevonden om de ervaringen te delen! Zoals ik altijd zeg: Niet gelogd is niet gebeurd

Start situatie:
12x Ecobrasa koud
7x Ecobasa gestart
Rond 12:19 is het 96 graden in de BBQ
Schuiven knijpen om te stabiliseren
12:28 120 graden Celsius constant. Vlees erop.
Vlees temperatuur stijgt langzaam, veel te koud op BBQ gelegd, leerpunt volgende keer
18:11 Gebrek aan brandstof.  8x nieuwe briketten toegevoegd
18:20 Temperatuur komt niet snel genoeg weer op niveau: 2x hete briket toegevoegd
21:38 Vlees is 72 graden Celsius
23:00 Vlees is 74 graden Celsius
23:00 Gebrek aan brandstof nog 8 x koud briket toegevoegd

Uiteindelijk lijkt het allemaal te lang te duren dus temperatuur gestabiliseerd en richting bed met alarm op 88 graden kerntemperatuur

01:30 Alarm, vlees kan eruit.

Volgende keer veel meer briketten toevoegen in start situatie, en vlees goed op kamertemperatuur bij aanvang.

Eergisteren wat gasten uitgenodigd om te proberen omdat ik er toch wel vertrouwen in had. Ik had nog een potje BBQ saus uit de US meegenomen, dus pulled pork sandwiches met koolsla erbij. Het uit elkaar trekken van het vlees was erg veel werk, kreeg er lamme handen van. Is hier nog een truuk voor?

Iedereen was onder de indruk van de smaak en de textuur van het gerecht, ook al was ik zelf kritisch. Er lagen nog zoveel verbeterpunten in de bereiding. Nu al zin in de volgende sessie!!

Ik ga nu even uitzoeken hoe ik foto's kan toevoegen! **EDIT: daar ben ik even niet uitgekomen, moet het ergens online komen en dan linken? Kan ik niet uploaden hier?
 
Voor de volgende keer, zoveel mogelijk koude briketten in je barbecue als mogelijk.
Je vlees goed ontdooien kost tijd, het gaat sneller als je het ontdooit in een bak met koud water.
Zo'n groot stuk vlees krijg je niet 1-2-3 op kamertemperatuur de kern is na twee uur nog steeds hartstikke koud. Beter om hem gelijk op de BBQ te leggen als de kolen branden.
Je hebt er nu een dikke 12 uur over gedaan, de volgende keer eerder beginnen om op tijd te kunnen eten.

Om foto's te kunnen plaatsen zul je ze eerst bij een online fotodienst als photobucket, Picasa of iets dergelijks moeten plaatsen. Door links naar je foto's in je draadje te plaatsen kunnen wij ze dan zien.

Succes
 
Lamme handen is een bekend fenomeen, maar dat moet je trainen. Veel Pulled pork maken dus :)
 
Ik trek het vlees niet met vorken uit elkaar, maar met gevoerde rubber vleeshandschoenen aan. Zoiets, maar ik heb ze in het wit:

0000594.jpg
 
Ik gebruik ook Dexter handschoenen :)
 
Yep, ik gebruik ook van die Dexter handschoenen. Een andere oplossing kan ook 2-3 lagen latex handschoenen zijn, zodat je een heel klein beetje meer bescherming tegen de hitte hebt :)
 
Ik gebruik 2 vorken  ??? , en heb geen problemen met deze werkwijze. Ik herken mijn PP's tot nu toe niet, in de moeilijk te pullen pork.
 
Yep dat kan je, maar dat kan ook met van die dunne handschoenen en zelfs zonder handschoenen :D
Maar met die Dexter dingen heb je als je het vlotjes doet niet echt last van de warmte, ik neem aan dat je dat bedoelde ;)
 
Yep en die van mij gaan al ruim anderhalf jaar mee.
 
Ander voordeel van die handschoenen is dat ze stroef zijn en je dus niet zo snel de boel uit je handjes laat vallen omdat iets glad is :)
 
Yep.
 
Terug
Bovenaan Onderaan