BasBQ
Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Vind het een geweldig gesprek, maar ben er nog niet eens uit hoe mijn cyber q werkt.... (Ik werk met hout)....
Laat staan dit maar blijf jullie volgen
 
Zo even proberen om de google charts te gebruiken even een snelle proto in elkaar gezet, niks netjes afstijlen even kijken hoe je data kunt visualiseren...

2012-11-20_2223.png


Dit is een website waarop je zou kunnen inloggen, je temperatuur data laten loggen onder je account en dan grafiekjes laten genereren, zou leuk zijn als je ze dan een beetje makkelijk zou kunnen includen op dit forum...
 
Sterk hoor deze hele topic ! Ik snap er geen snars van, maar ik blijf volgen. :)
 
Ziet er strak uit, die Google chart! Zou wel gaaf zijn om het op die manier te implementeren ja
 
Kurre zei:
Sterk hoor deze hele topic ! Ik snap er geen snars van, maar ik blijf volgen. :)

Gaat mij ook boven mijn pet. Maar ik ben heeeel nieuwsgierig wat er uiteindelijk uit komt rollen.
Ieder z'n vak zullen we maar zeggen.
 
Dat is erg mooi zo :) Zou je gewoon naar het forum ook kunnen om te kijken hoe je sessie er mee staat :D
 
Wauw wauw, wat ontzettend gaaf cool vet zeg  8)
Ik kan niet wachten tot we de serie in productie kunnen gaan zetten.
We gaan de BBQ wereld veroveren  ;)

We worden rijk, ik wil aandelen jippie  :D
Zo zijn Steve Jobs, en Wozniak ook begonnen.  ::)

Of sla ik nu door  :D
Mac
 
Structor ik denk dat Dennis binnenkort ook aan de gang gaat
 
Zeg maar Emiel hoor.

Ik hoop dat er nog wat meer mensen mee gaan doen, dan kunnen we misschien wat dingen oplijnen. Ik snap best dat niet iedereen het programmeren / solderen voor zijn rekening kan nemen, maar vaak hebben niet techneuten vaak hele goede ideeen over wat wel werkt en wat niet (in dagelijks gebruik). Zo bedienen wij thuis bijvoorbeeld de tv / radio / media center via de ipad en krijg ik hele directe feedback van mijn dames als iets niet goed uitpakt :D

Daarnaast als er meer mensen mee gaan doen en er een beetje afstemming is wat of hoe we het willen, kunnen er wellicht kant en klare printplaatjes gemaakt worden. Dat maakt het in elkaar zetten een stuk makkelijker. Ik heb nu zelf een proto-print plaatje gebruikt dat is best lastig, met een kant en klaar print plaatje is het een stuk makkelijker. Voor mensen die niet kunnen solderen valt ook altijd wat te regelen, ik zou het geen probleem vinden om een paar van die dingen in elkaar te solderen. Een van mijn printjes heb ik laten solderen door een zoon van vrienden van ons, die wilde dat graag een keer doen dus toen heb ik die samen met hem gedaan. Het lijkt allemaal heel ingewikkeld maar geloof me de meeste recepten die we hier klaar maken zijn lastiger.
 
Emiel, en de anderen.

Ik wil best wel wat soldeerwerk e.d. voor mijn rekening nemen hoor. (knutselen/ pielen heb ik altijd wel leuk gevonden)
Deed vroeg?h ook wel af en toe een Wii ombouwen, en Nintendo DS van collega's repareren) (niet mega veel, dat dan weer niet)
Ik heb geen verstand van electronica, maar ben wel electromonteur geweest. (dus heb wel een technische kijk op het geheel)  ;)

Mocht het zo ver komen, dat mijn diensten gewenst zijn, dan wil ik graag mij steentje bijdragen, en dan hoor ik het wel.
Zit nu wel ff in een drukke periode, maar er schijnt licht aan het eind van de tunnel  :)

Mac
 
En om in een test panel etc te zitten vind ik ook niet erg, maar Electronica is niet echt mijn ding.
Maar als ik ergen mee kan helpen vind ik dat wel weer leuk
 
Sorry, ben even druk met andere dingen op het moment. Heb vandaag een nieuw "oud" autootje gekocht, moet een stukje schrijven over de Jack voor de Fire & Food. Nog het e.e.a. testen. Daarbij heb ik alle topics over de HM en Rapsberry Pi gelezen en ga langzaam aan de HM draden zelf beginnen.
 
ik ben dan wel nieuw...
maar ben echt een ICT nerd, en vindt knutselen erg leuk...
heb ook een raspberrypi ( 2 stuks ) dus testen kan ik ook wel....
 
Ik heb dus nog geen raspberry pi, in mijn huidige setup is die ook niet nodig. Wellicht verandert dat nog als er meerdere mensen aanhaken. Bij de originele heatermeter wordt de feitelijk meetmodule ingebouwd in een wifi-accesspoint. De bediening en configuratie van het feitelijke printje met microcontroller (de arduino) vind plaats door een website die draait op het wifi access point. Het meten en afregelen vind plaats in de arduino. Er zijn nu wat ontwikkelingen om het wifi-access point te vervangen door een pi, omdat de pi je iets meer mogelijkheden biedt.
Maar voor mij blijft het behelpen...

Ik wil dus een fullblown server component. Hiermee kan ik veel eenvoudiger en meer fancy features toevoegen in een programmeertaal waar ik het meeste in thuis ben c#. Voor mezelf kan ik die site in huis 'hosten' op mijn ESXi server. Echter gaan we er een project van maken kun je er ook voor kiezen om die site ergens op het internet te hosten. In dat geval heb je dus niet een heel ingewikkeld platform nodig om je bbq component aan te sturen. Daarom heb ik dus een microcontroller met een miniatuur ingebouwde webserver. Op dit moment heb ik functionaliteit ingebouwd waarmee je met een pub/sub patroon die mini webserver je berichten (afkomstig van de bbq component) kunt laten relayen naar de subscribers.  Dus eenvoudig gezegd je kunt je temperatuur meetwaardes automatisch laten uploaden naar een centrale website.

Op deze website kun je dus functionaliteit gaan bouwen waarmee je in je website bijvoorbeeld de grafiekjes kunt laten tekenen (het probeerseltje van gister avond). Ik ben op dit moment voor mijn werk nogal druk bezig met mobiel. Een van de eerste dingen die ik ook wil regelen is dus mobiele access naar dit platform. Dit kun je dus prima regelen via die centrale server. Je kunt dan ook vrij eenvoudig voor meerdere mobiele platformen via een standaard interface hier wat voor bouwen.

Kloenie wat doe je als ICT nerd (coder / architect / tester / manager  ::)) Als je aan wil haken roep even wat *jij* wilt van een bbqcontroller, een setje met wensen is wel handig om te kijken of er wat op te lijnen valt.
 
Het voordeel van de raspberry pi is dat je hem ook standalone kunt gebruiken. Dat wordt bij jouw variant iets lastiger denk ik. Waarom ik dat handig vind is omdat we de regelaars niet altijd thuis gebruiken maar ook tijdens wedstrijden. Als het dan niet werkt omdat je geen dataverbinding hebt is dat dus niet handig.
Wat niet inhoud dat ik er niet ook wil hebben hoor voor thuis :)

Wat webserver en ruimte betreft, wat denk je voor zoiets nodig te hebben? Het forum staat bij service4hosting, de service van Jan van Duin, ??n van de mannen van het BBQ Blog het Rookgordijn. Ik denk dat hij zo'n project ook wel leuk vind en dat er vast wel iets is te regelen. En er zijn ook andere mensen hier op het forum die daarin kunnen helpen.
Zelf krijg ik komend voorjaar glasvezel hier, de infrastructuur ligt er al, en ik heb al een macmini staan die als server gebruikt kan worden. Daar kan het vast ook wel op. 
 
noskos zei:
Het voordeel van de raspberry pi is dat je hem ook standalone kunt gebruiken. Dat wordt bij jouw variant iets lastiger denk ik. Waarom ik dat handig vind is omdat we de regelaars niet altijd thuis gebruiken maar ook tijdens wedstrijden. Als het dan niet werkt omdat je geen dataverbinding hebt is dat dus niet handig.
Wat niet inhoud dat ik er niet ook wil hebben hoor voor thuis :)
De pi voegt alleen het configuratie deel en het grafiek deel via web toe. In principe zit in het originele ontwerp een lcd scherm en een aantal knoppen bij de heatermeter.

Deze zijn ook nog aan mijn bbqcontroller (dan heb ik feitelijk de originele heatermeter :D) toe te voegen. Ik heb ze achterwege gelaten omdat voor de aansturing van een lcd ook een latch nodig is chip met 20 poten. Dit is relatief lastig om op een proto-print te zetten en ik had geen 3.3V variant voor handen (of ik heb niet zo goed gekeken in mijn doos met elektronica uit het verleden.
In principe heb ik een standaard heatermeter, alleen heb ik het lcd en de knopjes weggelaten. In de heatermeter zit optioneel (in de laatste versie) dezelfde RF chip, alleen wordt deze voor een andere toepassing gebruikt.

Je zou het ook nog iets anders kunnen doen. In de vorm van de mavericks. Dus een doosje zoals ik hem heb. En een doosje met een lcd en knopjes om het geheel te configureren (met name het setpoint) en de temperatuur van de probes en je pit te volgen. Die module voorzie je uiteraard ook van RF dan kun je lekker vanaf binnen rechtstreeks de boel af lezen of in stellen.

In de all in one variant dus bbqcontroller met lcd en knopjes of de 'maverick variant' heb je volgens mij een betere portable situatie dan met de PI. Denk ook even naar dat je in de portable variant de boel ook wilt kunnen voeden vanaf batterij.

Ik zou ook nog een derde variant kunnen verzinnen waarin je via een bluetooth stack het geheel via bluetooth via je mobiel gaat bedienen voor portabel gebruikt.

Keuzes, keuzes, keuzes...

Voor de toepassing waar je de realtime ontsluiting moet hebben heb je in ieder geval een netwerk component ergens hebben.

Wellicht is het handig voor de mensen die mee willen doen een lijstje samen te stellen. In de vorm

Code:
Ik wil:
1) de temperatuur af binnen kunnen aflezen
2) blablah

Het zou leuk zijn:
1) dat hij sociale webontsluiting heeft
2) blablah

Het zou fantastisch zijn:
1) blablah

noskos zei:
Wat webserver en ruimte betreft, wat denk je voor zoiets nodig te hebben? Het forum staat bij service4hosting, de service van Jan van Duin, ??n van de mannen van het BBQ Blog het Rookgordijn. Ik denk dat hij zo'n project ook wel leuk vind en dat er vast wel iets is te regelen. En er zijn ook andere mensen hier op het forum die daarin kunnen helpen.
Zelf krijg ik komend voorjaar glasvezel hier, de infrastructuur ligt er al, en ik heb al een macmini staan die als server gebruikt kan worden. Daar kan het vast ook wel op.
Ik programmeer het liefst in C#. Zodra ik wat toonbaars heb kan ik het wellicht even via Azure ontsluiten, dat blijft gratis als je heel weinig traffic gebruikt. Ik zou het ook geen probleem vinden om hier een betaalde variant van neer te zetten (zolang het redelijke kosten blijven). Ik zou het wel leuk vinden als dit publiekelijk gaat om het dan ook onder de forum vlag te doen.
Zodra het 'productie rijp' is moeten we dan even nadenken waar we het dan gaan plaatsen. Op een macmini kun je prima gaan hosten. Een ander forum waar ik veel kom wordt ook vanaf een macmini gehost vanaf een thuissituatie.

O ja we kunnen natuurlijk ook de originele maker van de heatermeter hierbij betrekken. Ik heb al met hem gemaild of ik mijn aangepaste code mag openbaren en aan zijn enthousiasme denk ik dat hij prima mee wil sparren.  Als je hem naar hier uitnodigt heb je wel het 'nadeel' dat we verder moeten gaan in het engels (wellicht gooit dat barrieres op?).
 
Terug
Bovenaan Onderaan