BasBQ
Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Ik zit nog onderaan in de leercurve. Had goede verhalen gehoord (lees eenvoudige implementatie)  over de Xbee.
Argumententen als kosten had ik nog niet naar gekeken.

Wat voor RF componenten heb je in gedachten?
 
Even het draadje vanaf het begin lezen Felix ;)
 
Ploink...kwartje valt... thnx!
heb geen electronica/microcontroller achtergrond.
ben pas een paar weken bezig met een basic stamp ... redelijk rookie dus.
 
Heb hier de pit viper van BBQ Guru voor me liggen maar die zit toch wel heel netjes met siliconen in elkaar geplakt. Weet niet of ik hem uit elkaar wil slopen. Kan er wel foto's e.d. van maken en alles opmeten.

Nou dat viel ook nog wel weer mee ;)
 
Dit is de fan die er in zit:

http://www.sofasco.com/products/dc_blower/db7630.html en dan type: DB7630V12SH

pitviper-1.jpg


pitviper-2.jpg


pitviper-3.jpg


pitviper-4.jpg


pitviper-5.jpg


pitviper-6.jpg
 
Kijk dat zijn duidelijke platen, daar kan ik wat mee. Die fan is groter dan de mijne, ik kan van de mijne niet vinden hoeveel lucht die kan verplaatsen.

Ik ben vanmiddag ook druk bezig geweest, ik heb een kijkdoos met mijn dochter gemaakt ;D en ondertussen alles vast in het kastje. Ik heb meteen de connectoren van de ET-372 vervangen door goede varianten. Daarna heb ik de spullen aangesloten en even kokend water terug laten koelen en ondertussen de weerstand waarden laten plotten.
20121125_160354.jpg


Zo kun je de steinhart coefficienten van de probes bepalen. Ik had er een ikea fantast naast staan ter vergelijking. De default waarden van de ET-372 zitten aardig in de buurt van de ikea (1 graad). Ik had er ook een ikea probe bij ingeprikt, deze is nu geijkt. Mijn test programmaatje geeft nu dit aan:

testprogramma.png


De ikea probe lijkt als ik de waarden in excel plot wel wat uit zijn lineair gebied te lopen zo rond de 87 graden. Volgende stap is nu een 12V voeding uit de rommeldoos op te sporen, dan kan de fan er aan... De rest lijkt te werken. Met de fan er aan kan het plaatje compleet gemaakt worden en kan de 'navel streng' met de computer die nu alleen voor de voeding er aan hangt.
 
Wat zit jij diep in die materie man! WOW :D

Maar als ik het dus goed begrijp kunnen we net zo goed Ikea probes er aan hangen? (stuk goedkoper) En uit een voorgaand berichtje begrijp ik dat door de weerstanden te wijzigen deze ook hogere temperaturen zouden kunnen weergeven.

In de PartyQ zit een heel kleine fan, die is in principe alleen maar krachtig genoeg om een vuur dat eenmaal op temperatuur is op temperatuur te houden. De pit viper is veel zwaarder maar daarom heel goed in staat om je vuur aan te jagen als je maar met een beperkte hoeveelheid brandende kolen begint. PartQ doet het op batterijen, de anderen niet door de zware fans.

Het schuifje op de pit viper is erg handig. Je kunt hierdoor de flow knijpen die er is als de fan niet draait. Als ik dat goed zet voor mijn eitje dan blaast de Viper misschien 2 a 3 keer per 10 minuten, de rest gebeurd door natuurlijke flow.
 
Ow ja als je meer foto's nodig hebt van die constructie dan hoor ik het wel!
 
noskos zei:
Maar als ik het dus goed begrijp kunnen we net zo goed Ikea probes er aan hangen? (stuk goedkoper) En uit een voorgaand berichtje begrijp ik dat door de weerstanden te wijzigen deze ook hogere temperaturen zouden kunnen weergeven.
Klopt en volgens de theorie zou dat moeten kunnen. Voor vlees denk ik dat hij 'as is' meer dan gaat voldoen.

Dat schuifje van de fan ga ik er ook tussen proberen te zetten.
 
Het is een kunstofplaatje,  met uitsparing voor het schuifje, gesandwicht tussen twee RVS plaatjes. Zal morgen bij daglicht wel even een paar close-ups schieten.
 
Na het lezen van dit topic heb ik besloten me ook op dit forum te registreren. Ben al een tijdje actief op het "andere nederlandse forum" en zie hier ook weer een groot aantal bekenden :).

Ik ben "die Nederlander" die op het tvwbb forum schreef over de ikea probes en ik kan dus bevestigen dat het goed mogelijk is om die te gebruiken ipv de mavericks. Sterker nog, ik heb nog nooit mavericks gekocht en alleen met ikea probes gewerkt.
Het enige waar je even rekening mee moet houden is dat de ikea probes net andersom zijn aangesloten als de mavericks. Dit maakt op het eerste gezicht niets uit, maar als je ze net zo aansluit als de mavericks dan krijg je problemen als de kabels of probes metaal aanraken. Voor mij is dit verder geen probleem want ik heb de aansluitingen in mijn bbq controllers gewoon aangepast aan de ikea-probe maar als je ook mavericks wilt blijven gebruiken dan zul je dus even de stekkertjes van de ikea probes moeten veranderen.

Het "probleem" dat de ikea's niet zo'n hoge temperatuur aankunnen heb ik aangepakt door een probe open te maken en het ntc-weerstandje dat erin zit te vervangen door een andere, dus ik heb nu ook een "high temperature" pobe gemaakt. ntc-tje kun je gewoon bij conrad bestellen...

Ik ben destijds vastgelopen op het communicatiegedeelte met de computer, vandaar dat ik een "stand-alone" controller heb gemaakt en ??n gebaseerd op de heatermeter. Nu ik hier de ontwikkelingen en plannen lees, lift ik graag met jullie mee ;).

Even wat plaatjes van mijn creaties:
IMG_8480.jpg


IMG_8481.jpg


IMG_8484.jpg


En versie twee:
IMG_5416.jpg


IMG_5419.jpg


 
flamin firefighter zei:
Ik ben "die Nederlander" die op het tvwbb forum schreef over de ikea probes en ik kan dus bevestigen dat het goed mogelijk is om die te gebruiken ipv de mavericks. Sterker nog, ik heb nog nooit mavericks gekocht en alleen met ikea probes gewerkt.
Het enige waar je even rekening mee moet houden is dat de ikea probes net andersom zijn aangesloten als de mavericks. Dit maakt op het eerste gezicht niets uit, maar als je ze net zo aansluit als de mavericks dan krijg je problemen als de kabels of probes metaal aanraken. Voor mij is dit verder geen probleem want ik heb de aansluitingen in mijn bbq controllers gewoon aangepast aan de ikea-probe maar als je ook mavericks wilt blijven gebruiken dan zul je dus even de stekkertjes van de ikea probes moeten veranderen.

Het "probleem" dat de ikea's niet zo'n hoge temperatuur aankunnen heb ik aangepakt door een probe open te maken en het ntc-weerstandje dat erin zit te vervangen door een andere, dus ik heb nu ook een "high temperature" pobe gemaakt. ntc-tje kun je gewoon bij conrad bestellen...
Dat van de 'polarisatie'van de aansluitingen had ik inderdaad gelezen. Ik realiseer met dat het nog wel handig is om even te veranderen in mijn mavericks (die hebben nu een reguliere 2.5mm aansluiting ipv de custom jack).

Wellicht voor de meedoeners, heb je een artikelnummertje / link naar die ntc? Ik zal binnenkort ook even mijn bouwlijst even bij elkaar zoeken en posten.

flamin firefighter zei:
Ik ben destijds vastgelopen op het communicatiegedeelte met de computer, vandaar dat ik een "stand-alone" controller heb gemaakt en ??n gebaseerd op de heatermeter. Nu ik hier de ontwikkelingen en plannen lees, lift ik graag met jullie mee ;).
Wat mij betreft ben je meer dan welkom om aan te haken, leuk!
 
Inderdaad, ik denk dat het voor ons met de ikea probes het handigst is. Als we dan meteen in het ontwerp rekening daarmee houden dan scheelt dat weer. Welkom bij de hobbyclub Arwin :D
 
Ik ben weer een stukje verder. Ik ben even bezig geweest met het website deel. Ik heb een stuk van de code die ik gebruik in mijn testformulier verplaatst naar website code. Hiermee zou ik in staat moeten zijn dynamisch temperatuur logs van de bbqcontroller in de database van de website weg te schrijven. Bij het wegschrijven wordt via signalr deze updates near realtime naar de webbrowser geduwd, hiermee zou je dus in je webbrowser de temperatuur automatisch moeten zien oplopen. Ik heb ook een stukje van de demo code van vorige week omgeschreven naar echte code. Tevens werkt het inloggen en koppelen van gegevens aan een gebruiker. Ook het wisselen van talen, alhoewel ik de teksten voor het Nederlands heel beperkt heb ingevuld.

Hieronder een plaatje hoe het er ongeveer uit gaat zien.

Als je geen 'trace' actief hebt staan zal er geen informatie in de database worden opgeslagen, ga je naar het homescherm zul je worden geattendeerd om een nieuwe run aan te maken.
2012-11-29_2354.png


Heb je wel een actief zie je dit.
2012-11-29_2339.png


Ik heb in de database per entry een hard aantal van 4 foodprobes opgenomen, meer lijkt me overkill. Indien de foodprobes niet op de bbqcontroller zijn aangesloten dan zal deze ook niet de grafiek worden weergegeven of de gauges. Dus in dit geval is er maar 1 foodprobe actief.

Voor de meedenkers wat voor informatie zou je bij een 'run' op willen slaan en wat zou je waar willen zien. Ik plot nu op dit moment alleen de aanmaak datum van je 'run' en de naam van de run. Bij de run mag je tevens de naam van je probes opgeven, deze worden dan vervolgens ook in de grafieken en de 'gauges' weergegeven.

De gauges hoe zouden die moeten schalen?
De pit temperatuur zou die moeten lopen van 0 tot je setpoint?
De foodprobes zou die moeten lopen van 0 tot je alarm punt ?

Of zou je 20 graden er bij moeten optellen en daar het rood moeten laten beginnen?

Moet het setpoint en de alarm waardes nog ergens geplot worden??

Ik heb ook al een scherm waar je vorige 'traces' weergegeven worden, maar deze is nog niet in het menu opgenomen. Ik ben niet echt een designer, dus heeft iemand nog briljante idee?n hoe het beter kan hoor ik het graag.
 
De temperatuuur van je eten is iedere keer anders, kip mag niet zo warm worden als Pulled Pork.
Pulled Pork wordt den ik wel het warmst met 95 C.
Of zou je de set temp op de computer in kunnen stellen zodat daarboven automatisch een rode zone komt?
Btw het ziet er nu al heel gaaf uit.
 
Frits zei:
De temperatuuur van je eten is iedere keer anders, kip mag niet zo warm worden als Pulled Pork.
Pulled Pork wordt den ik wel het warmst met 95 C.
Of zou je de set temp op de computer in kunnen stellen zodat daarboven automatisch een rode zone komt?
Btw het ziet er nu al heel gaaf uit.

Ok duidelijk de gauges worden dus de alarm waarde plus 20 en daar gaat het rood beginnen.

Ik bedenk me ineens dat naast het 'simpel' instellen van temperaturen(alarm dome) het wellicht ook handig is om presets te hebben in een tabel.
 
20?C voordat je alarm krijgt vind ik best wel veel hoor! Dat is bij pulled pork e.d. 40?F te veel, dan is het van binnen en buiten zwart geblakerd.
Is het mogelijk om de gewenste waardes nog ergens te zien? Of in de tabel of bij de meters? Lijkt me wel handig om te zien waar je naartoe werkt.

En technisch vraagje, op die jeenode zitten toch maar 4 poorten? Je moet ook je fan nog aansturen, hoe doe je dan 4 foodprobes?
 
Miscommunicatie!!!

Je hebt een alarm temperatuur, dat is de temperatuur dat je een alarmpje krijgt (nog in te vullen) en je hebt de maximale waarde van de metertjes. Die metertjes wil ik dus laten lopen van 0 tot alarm + 20. Het rood begint bij de alarm waarde, de 20 graden extra is puur om er voor te zorgen dat je metertje niet gelijk uit zijn range loopt.

De jeenode heeft inderdaad 4 poorten. Op iedere poort zit een pootje wat ingezet kan worden als digitaal pootje, een pootje dat gebruikt kan worden om spanningen te meten of als digitaal pootje. Alle poorten delen een een interrupt pootje, dat ook als digitaal pootje ingezet kan worden.

In principe moet je je niets van de poorten aantrekken, maar naar het chipje zelf kijken. Je hebt dus eigenlijk 8 pootjes voor spanningen meten en een heleboel voor digitaal. Sommige van de beschikbare IO is al gebruikt voor het RF deel, maar je kunt nog voldoende aansluiten.

Even voor een kort overzicht:
http://jeelabs.org/pub/old-jeefiles/JN5-pinout.pdf

In mijn ontwerp heb ik de volgende arduino pinnen in gebruik:
Analoog
#define PIN_PIT    2      // 28
#define PIN_FOOD1  1      // 27
#define PIN_FOOD2  3      // 26
#define PIN_AMB    0      // 25

Digitaal Output Pins
#define PIN_BLOWER      3  // 5
#define PIN_WIRELESS_LED 7

De arduino pin mapping staat hier:
http://arduino.cc/en/Hacking/PinMapping168

Hierbij de aanpassing:
2012-11-30_1015.png


De pit temperatuur heeft een setpoint van 107 graden en daar staat hij nu ook op.
De PP is klaar en heeft een alarm op 88 graden en dan zou dit metertje er zo uit zien.

Frits zei:
Of zou je de set temp op de computer in kunnen stellen zodat daarboven automatisch een rode zone komt?
Jup vanaf de computer instelbaar, strakjes wordt dat dan automagisch doorgegeven naar de controller. De rode zone staat nu strak boven je setpoint / alarm.
 
Dat ziet er al heel goed uit!

Die presets zullen zeker handig zijn; bij mijn eerste controller werk ik zelfs uitsluitend met presets! Ik heb daarvoor een aantal stekkertjes van verschillende weerstanden voorzien, door die uit te lezen weet de controller welk stekkertje is ingeplugd en de bijbehorende pit- en foodtemp staat vervolgens als setpoint in het programma.

Wat ook wel handig is: een ramp-functie, hierdoor wordt de pit-temp verlaagd naarmate de foodtemp in zicht komt zodat deze niet doorschiet. Hier ben ik al eens wat mee aan het testen geweest en het is vrij simpel te realiseren. Ik zal even door mijn programmatjes heen moeten spitten om te zien hoe ik het ook alweer gedaan had.

Gaaf om te zien hoe het allemaal vordert!
 
Terug
Bovenaan Onderaan