BasBQ
Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Ik heb op mijn DigiQ een ramp setting en heb hem in al die jaren nog nooit gebruikt....
 
Wat ik altijd fijn vind op zulke grafieken is de gewenste temperatuurwaarde als horizontale lijn op de grafiek. Op die manier kan je goed zien wat "het doel" is.
 
ChrisMaes zei:
Wat ik altijd fijn vind op zulke grafieken is de gewenste temperatuurwaarde als horizontale lijn op de grafiek. Op die manier kan je goed zien wat "het doel" is.

Het heeft even stil gelegen (griepje), maar dat lijkt me een goed voorstel, dus hierbij een eerste uitwerking:

optie1.png


Of moet de kleurkoppeling weg?
2012-12-07_2114.png


Verder heb ik de interface waarlangs de bbqcontroller de data gaat uploaden af. De beveiliging is eenvoudig je moet bij je configuratie een api key definieren, deze api key definieert jouw device en door een actieve 'barbeque run' te definieren wordt de data automagisch hier onder geparkeerd. Bij het uploaden wordt een deel van de data opgeslagen en een andere deel wordt alleen 'vluchtig' gebruikt. De vluchtige data notificeert altijd naar je browser en zorgt dat de metertjes realtime bijgewerkt worden (met signalr voor de liefhebbers). Elke keer dat de data daadwerkelijk opgeslagen wordt wordt de grafiek bijwerkt eveneens realtime.

Volgende items worden:
[ul]
  • het 'history' scherm waar oude vorige bbq-runs terug gekeken kunnen worden
  • het verder uitwerken van het creatie scherm voor een nieuwe bbq-run, met name de alarm waarden moet ik nog afmaken. Hier wil ik graag een uitstapje kunnen maken naar voorgedefinieerde kerntemperaturen (plat lijstje, of iets per category of fancier met plaatjes van gerechten?).
  • het configuratie scherm waar je instellingen moet beheren
  • eind gebruiker notificaties voor probe alarm (mail, twitter?)
[/ul]

Ik hoop ook nog ergens tijd te gaan vinden om eindelijk eens met de hardware kant van de ventilator aan de gang te kunnen. Ik heb ondertussen nagedacht om waterleiding onderdelen te gaan gebruiken, dus op een van de ventilatiegaten een vorst afsluiter pakken en daar door heen blazen. Je hebt dan de wereld aan onderdelen om het geheel mee op te bouwen. Of zou ik dit niet moeten doen vanwege corrosie?
 
Even op de onderdelen, ik zou alleen dingen vermijden die dampen kunnen afgeven bij hogere temperaturen zoals gegalvaniseerd staalplaat. Koper, messing e.d. kun je denk ik prima gebruiken. Worden ook als afsluiters voor de UDS gebruikt zonder problemen.
 
Zo ik had vandaag weer wat tjid om wat meters te maken.

Uit een plaat alu een strookje gezaagd ter grootte van mijn fan. Daarna op maat gevouwen. De aanzuiging van mijn fan zit aan de zijkant, dus daar moest een gat komen. Ik had geen gatenzaag die in de buurt kwam, dus maar ouderwets gaatjes prikken:
20121216_152232.jpg


Daarna heb ik een kort stukje 15mm waterleiding hieraan vastgesoldeerd. Alu solderen viel nog wat tegen, dus het zijn niet hele net gevloeide verbindingen. Het zit wel stevig vast. Daarna de binnenkant helemaal vlak geveild zodat de fan weer 'luchtdicht' in de houder gemonteerd kan worden.
20121216_160517.jpg


Daarna ben ik bezig geweest hoe het vast te fabrieken aan de WSM. Ik had gepland dit met een 15mm koppelstuk te doen. Echter ik kwam dan totaal niet uit met de kolenmand. Uiteindelijk zit als doorvoer een 12mm naar 15mm verloop met de 12mm kant door de WSM. Aan de buitenkant een klein stukje buis en dan daarna een kogelkraan, zodat ik de boel nog netjes kan afsluiten of knijpen . De 15mm buis aan mijn fan behuizing wordt simpelweg aan de kogelkraan gezet. Dit maakt het demonteer scenario ook eenvoudig.

20121216_160807.jpg


Nog even eentje in minder close-up zodat ook de kolenmand nog te zien is. Ik twijfel of ik aan de binnenkant nog een 12mm buis ga plaatsen die ik in de lengte ga doorzuigen en dan openbuigen om zo een lucht deflector te maken, zodat je de lucht wat meer vanaf onder laat komen. Kan een van de eigenaren van een commerciele controller hier wat over roepen?

Ik heb ook nog progressie gemaakt aan de software zijde, maar niet zoveel als ik gehoopt had. Mijn thuis server had een hardeschijf crash gehad, dat verdiende eerst even wat aandacht ;)
 
Bij de "echte" adapter zit een deflector, op die manier blaas je niet meteen een berg as naar boven.
 
Ziet er zo uit, hij blaast dus naar onder:

viperadapter4-500x375.jpg
 
Ik blijf dit topic met steeds grotere verwondering volgen...
Geweldig als je dat allemaal kan !
 
Weer een klein stukje verder met de software.

Als je een nieuwe run maakt kun je voor je 3 probes, je alarm waarden definieren:
createbbqrun.png


Je kunt hier simpel weg typen, maar ik wil hier ook een kerntemperatuur selectie lijstje maken, dat moet zoiets worden (zonder de "tekst in a modal"):
coretemps.png


(bedankt voor alle kleurplaten op het internet  8))

De plaatjes zijn nog een beetje rafelig en achter deze categorieen moeten nog specifieke varianten komen, dus als iemand wat input voor de lijstjes kan leveren....

Verder kan ik na het creatie scherm vanuit de website, de ingestelde waarden naar de website van de controler pushen. Als deze site regulier op het internet gehost wordt, zal de controller dus publiekelijk bereikbaar moeten zijn vanaf het internet. Oftewel er zal dan een gaatje in je thuisfirewall geprikt moeten worden. De url van je bbqcontroller zal ik nog iets slims voor moeten verzinnen, anders moet je thuis een dns-entry hebben of een vast ip-adres. Als beveiliging zal je op de publieke website een apikey moeten definieren wat de beveiliging voor de controller gaat zijn.

De bbqcontroller kan niet heel snel communiceren dus ik heb aan de website kant beveiliging ingebouwd dat je x seconden tussen je berichten hebt, in het scherm wat na het creatie scherm komt wordt je op de hoogte gehouden of er nog progressie is. (niks moois, ik zet een stipje elke 5seconden). Ik moet dit ook nog testen met de echte bbqcontroller, maar met een software test variant werkt het...

 
.
.
.

Mac

P.s.
(heb voor dit geweldigs geen woorden voor, alleen een diepe buiging voor respect)

animaatjes-bidden-71351.gif

 
Hallo prachtig allemaal, gaat mijn pet te boven.
Had ik alleen even een vraag, waarom blaast jou fan naar onder blaast hij dan geen as de q in?
Ik heb hem zelf naar de zijkant staan vandaar.
En ik dacht dat dit het beste was, maar als da niet zo is hoor ik het graag.
En nog veel plezier met het project!
 
Ik neem aan dat je het over mijn DigiQ adapter hebt. Ik heb hem zo omdat dat in het bijgeleverde papiertje stond volgens mij. Is al lang geleden. In ieder geval gaat de lucht nu via de onderkant van de pan ik merk niets van as en heb het zo al jaren zitten.
 
Ik heb redelijk wat kennis van vlees, maar dit vind ik ook een vak apart.
Razend knap zoals dat er allemaal uit komt te zien.
Hoop dat dit in de toekomst ook voor gewone stervelingen beschikbaar wordt.
 
noskos zei:
Ik neem aan dat je het over mijn DigiQ adapter hebt. Ik heb hem zo omdat dat in het bijgeleverde papiertje stond volgens mij. Is al lang geleden. In ieder geval gaat de lucht nu via de onderkant van de pan ik merk niets van as en heb het zo al jaren zitten.
Ok? ik dacht juist dat je de as dan weg blaast, maar zal dit ook eens proberen misschien is het wel beter
 
Bert zei:
Ik heb redelijk wat kennis van vlees, maar dit vind ik ook een vak apart.
Razend knap zoals dat er allemaal uit komt te zien.
Hoop dat dit in de toekomst ook voor gewone stervelingen beschikbaar wordt.
Dat was wel het idee. Ik hoop dat er straks meerdere mensen dit gaan gebruiken. Ik hoop dat mensen zoals jij straks hiermee hun vlees kennis hiermee vast kunnen leggen zodat mensen zoals ik voor nieuwe gerechten bijvoorbeeld hun kern temperaturen kunnen opzoeken ;). Dat moet nog technisch ingevuld worden achter de kleurplaten, maar de concrete invulling zal door "social bbq-ing" moeten gebeuren.
 
Ik heb het hele topic gelezen, wat een geweldig project!

Zonder verstand van zaken heb ik toch wat vragen:

- Heb je een klep in de luchtaanvoer zitten? Ik heb bij low and slow de onderste schuif van mijn BGE soms maar een millimeter of zo open staan. Je wilt eigenlijk dat er niet te veel trek door de luchtaanvoer heen komt.

- Is de besturing straks 2 richtingen? Kan ik op mijn iPhone te Tpit hoger zetten?

- Indien Tmax_food bereikt is, kun je dan verder gaan met standje warmhouden, of blijft er warme lucht aangevoerd worden?

- Denk je aan (spat)water bestendigheid? Anders wordt het zo'n gedoe met boterhamzakjes...


Succes, en ik blijf lezen!
 
  • Ik heb een kogelkraan in de aanvoerroute zitten, ik heb even het ontwerp van de digiq met een schuifje overwogen. Dit leek me echter makkelijker te realiseren, nu nog even de praktijk uitvinden.
  • De besturing is nu al in twee richtingen, of eigenlijk neer: webbrowser <-> website <-> bbqcontroller
  • iphone / android kan nu alleen nog via web, maar voor de android ga ik zeker bouwen, voor de iphone moet ik nog even over denken
  • Tmax en dan warmhoud stand is nu nog niet 'gepland'
  • Spatwater bestendigheid is een lastige, inprincipe zit alles in een plastic box, die prima waterdicht te krijgen is. De aansluitingen 2.5mm audio jacks zullen het probleem zijn, in mijn huidige ontwerp wordt het boterhamzakjes / condooms / broodtrommeltjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan