BasBQ
Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Het gekke is dat mijn WSM ook zo lek als een mandje was (er kwam altijd rook uit alle hoeken en gaten) maar de regelaar was altijd rock steady +/- 2 graden. Ook waren lange sessies op 90C nooit een probleem, en dat zou je wel verwachten al er te veel lekkage is. Ik had wel een klepje achter m'n fan om de lucht opening af te sluiten als de fan niet aanstond.

Zou die uitschieter niet kunnen komen door een harde windvlaag?
 
De 130 in het begin komt omdat ik de boel open heb gehad om te kijken of ik ook lekkage had. Het oplopende flankje rond 4 uur was omdat mijn water opgekookt was, je ziet dat de fan daar ook niks stond te doen, dus de controller kan daar ook niet meer redden, die kan feitelijk alleen bijstoken. Mijn wsm lekt weinig lucht verder, ik zie alleen rook uit de topvent komen. Als de waterbak gevuld is, lijkt alles ook steady... Ik ga anders de kogelkraan nog eens verder dicht proberen te zetten...

Jij had geen water Piet??
 
Ik ben er klaar mee, morgen PP met de controller.....

Ik heb nog een stuk zonder water gedaan. Dat ging ook goed, de kogelkraan moest nagenoeg dicht dat was de kneep. Ik heb nog een stuk PID tuning geprobeerd. Het stuk A is ongetuned, het stuk B is getuned. Ik zeg doe mij de ongetunede maar :D. Daar ga ik morgen dus ook mijn eerste run mee doen...

2012-12-30_2128.png

 
structor zei:
Jij had geen water Piet??

Eerst wel, maar later ben ik een terracotta schaal gaan gebruiken, maakte niet zo veel verschil. Het schoon maken is wel eenvoudiger met een schaal.
 
Ik gebruik bij de DigiQ geen water of iets anders. Mijn waterpan is ingepakt in folie, daar leg ik dan 3 proppen alufolie in en dat dek ik nogmaals af met folie. Op die manier ontstaat er een luchtlaag tussen het vet dat in de pan druipt en de bodem waardoor het vet niet verbrandt.

Ook knijp ik de luchttoevoer wanneer ik in de buurt van mijn gewenste waarde kom, dit om overshoot te voorkomen..
 
Mooi om te zien dat het al zo goed werkt!

Ik zou nog een linkje plaatsen naar de ntc die je in de ikea-probe kunt plaatsen om hogere temperaturen aan te kunnen : http://www.conrad.nl/ce/nl/product/467243/Warmtegeleiders-NTC-type-M87-Epcos-M87-G-350-5-K-55-tot-300-C-Soort-behuizing-Glas/SHOP_AREA_37353&promotionareaSearchDetail=005

Als je de ikeaprobe voorzichtig met een tangetje iets inknijpt op het punt waar deze geknepen is om het draadje vast te klemmen dan kun je daarna voorzichtig aan het draadje trekken waarna het ntc-tje eruit komt. Dit zit met een klemmetje vastgeknepen aan de draad, dit klemmetje kun je ook weer openbuigen en vervolgens het ntc-tje verwisselen en weer vastknijpen. Ik zat eerst te twijfelen om het te solderen, maar ik weet niet hoe de soldering zich bij hogere temperaturen gaat houden, vandaar maar de originele bevestiging gebruikt.

Hierna zou je volgens de datasheet tot 300 graden kunnen gaan met je probe!

 
Hardware lijst bbq-controller:


De genoemde prijzen zijn stuksprijzen in bulk kun je goedkoper. De beschrijving is klikbaar en de producten komen uit Nederland, je kunt dus vanaf Ebay waarschijnlijk veel goedkoper.
 
Ik haak graag aan bij dit project.
Het project fascineert me en wil er graag mee beginnen.

Eigenlijk wilde ik  aanvankelijk alleen de temperatuur monitoren en loggen.
Dit was ik van plan te doen met de basic stamp en xbee.
In dit discussie draadje gaf je aan dat de kosten voor xbee een nadeel zijn. 

Later wilde ik een standalone pid controller erbij doen.

Het zijn beide werkbare mogelijkheden, maar hetgeen jij voor ogen hebt combineert beide...:)

Ik ben werkzaam voor een groot softwarehuis, alleen niet als programmeur.
mijn kennis zit in infrastructuur en de grijze periferie tussen applicatie, databases, OS en hardware. 
sinds kort begeef ik me in de nieuwe wereld van microcontrollers.
erg leuk om te begrijpen hoe dingen werken., maar moet nog veel leren.
heb tijdens mijn opleiding wel delphi basis gehad maar daar vertrouw ik niet zo op...:)


zoals gezegd, ik doe graag met je mee. het moet alleen niet te moeilijk worden.
Fijn dat er al een boodschappenlijst is.

Waar heb je de probes besteld?

 
Ik heb als pit probe een ET-372, ik heb hier ook een voedsel probe van. Deze heb ik besteld bij baron. Deze probes zijn relatief duur.

Ik heb ook een tweetal ikea fantasts probes in gebruik. Bij mijn maiden run heb ik de OTG pit temperatuur gemonitored met een ikea probe, deze probes gaan maar tot 130 graden. Dus minder geschikt als pitprobe. Maarrrr Hiawatta heeft inmiddels een interessant alternatief gepost, je kunt de ikea probe voor 1,50 upgraden met een betere ntc en dan is deze geschikt als pit probe.

Had ik dit geweten (ik wist het wel maar wist de juiste NTC niet) dan had ik dit gedaan. Ik meteen de connectoren van de mavericks afgesloopt en normale 2.5mm jacks er op geplaatst. De standaard maverick probe heeft een iets langere connector waardoor er bij de originele heatermeter nogal wat gedoe mee is. Deze connectoren zijn ook in de orde grote van 1.5 euro.

Daarbij komt dat als je de ikea probe en de maverick probe gelijktijdig wilt gebruiken, je de 'plus' en 'min' van een van beide probe types moet omdraaien.

Dus samenvattend, ga naar de ikea koop een aantal fantasten en upgrade (minimaal) eentje met de andere ntc. Terwijl je dat doet, maak je foto's en post je ze hier :D.

zoals gezegd, ik doe graag met je mee. het moet alleen niet te moeilijk worden.
Qua solderen valt het erg mee, het enige wat een beetje lastig is het invullen van het proto bordje waarop de weerstanden van de probes zitten en de regeling van de fan. Als er meer mensen zouden zijn, zouden we een kant en klare print hiervoor kunnen laten produceren... Ook kan het nog aantrekkelijk zijn om de onderdelen vanaf ebay te betrekken, of met meer mensen tegelijkertijd aan te schaffen. Bij elektronika kan dat snel uit.

Aan de software kant voor wat betreft de controller of masternode kan nog wel wat verbeterd worden, maar deze zijn as-is wel productie klaar.

Aan de website software moet nog wel redelijk wat gebeuren, ik heb hier behoorlijk wat binnenbochten genomen die ik in mijn dagelijkse werk niet zo nemen. Echter as-is is de software ook prima te gebruiken. Het meest belangrijke wat aan deze software moet gebeuren is de hosting.... Voor mijn ontwikkelwerk host ik de boel op mijn ontwikkelbakje. Zodra ik wat klaar heb zet ik het op mijn servertje, echter deze is niet toegankelijk vanaf het internet. Ik dacht eerst de boel in Azure neer te zetten, maar dan zijn de kosten best hoog.

Met je achtergrond en je werkgever, kun jij hierin iets betekenen???
 
Via mijn werkgever zal dat lastig worden, helaas.
Wat voor platform heb je nodig?

Is het Linux platform met php en apache ok?

 
Nee, de webfrontend is geschreven in .net en om het voor mezelf interessant te houden. Heb ik ook de latest en greatest gebruikt, dus .net 4.5. Hierdoor kan ik ook echte realtime updates versturen van de webserver naar de browser (met websockets).

Mijn thuisautomatisering draait wel op linux met gebruik making van mono, maar daar moet je tijdens het ontwikkelen echt rekening mee houden en loop je meestal redelijk achter qua features die je tot je beschikking hebt... Dan kan wel maar het kost mij veel meer tijd om het af te krijgen, dus minder bbq-tijd :)
 
ik heb even gezocht naar de upgrade van Hiawatta.
heb niets kunnen vinden, heb hem al een PB gestuurd.
 
Misschien is de reden dat je het niet kunt vinden dat ik dat niet gepost heb, maar iemand anders...  ;D
Ik heb het eerder ook gelezen, maar ik weet niet van wie.
 
Even kijken bij reactie #145  ;D

Als ik tijd heb zal ik binnenkort wel even een probe uit elkaar halen en foto's maken.
 
flamin firefighter zei:
Even kijken bij reactie #145  ;D

Als ik tijd heb zal ik binnenkort wel even een probe uit elkaar halen en foto's maken.

h?, dat ik daaroverheen heb gelezen....tsssss
thnx!
 
structor zei:
Hardware lijst bbq-controller:


De genoemde prijzen zijn stuksprijzen in bulk kun je goedkoper. De beschrijving is klikbaar en de producten komen uit Nederland, je kunt dus vanaf Ebay waarschijnlijk veel goedkoper.

klopt het dat je 1 USB BUB http://jeelabs.com/products/usb-bub nodig hebt?

Andere vraag waar ik mee zit; Hoe had je de voeding in gedachten?
 
Ja om Te programmeren. De voeding heb ik een kastdeel en een plug in de lijstjes staan, daarbij heb ik in de la met oude elektronica een 5v voeding voor de masternode gepakt. En voor de bbqcontroller een 12v variant. Daarna is het een schaar pakken en de plug vast solderen, voeding geregeld  ;D

Ik zie ook dat ik de fan niet in het lijstje heb staan. Die heb ik voor 4 euro van ebay geplukt.

Je kunt ook batterijpacks aansluiten een jeenode heeft 3v nodig om te werken. De controller heeft voor de fan 12v nodig, dat is ook het maximale wat de spanningsconter kan omzetten. Intern draait de print op 3.3v. Ik had de jeenodes voor domoticatoepassingen aangeschaft en heb ook nog een printje erbij waarmee de jeenode op eeen penlight kan draaien, de huidige software is hierop niet geoptimaliseerd.

 
Terug
Bovenaan Onderaan