BasBQ
Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Naar aanleiding van een pb uitwisseling met felixh over de kosten van de componenten, zat ik nog even naar mijn lijstjes te kijken. Ik zag dat ik bin de bbqcontroller een carierboard neergezet had, dit is niet goed ik heb bij mijn controller juist een op maat gezaagde protoprint toegpast. Dit scheelt dus 9 euro in de kosten (je hebt nog wel het doosje nodig). Verder heb ik het carierbordje zelf wel toegepast in de masternode, dit is puur voor de montage gedaan. Je zou dit ook net als bij de bbqcontroller met een stukje protoprint kunnen doen, kun je weer 9 euro besparen.
Ik zat ook nog even op ebay te kijken, als je daar het netwerk kaartje haalt kost dat 4 euro in plaats van 21,50. Waarschijnlijk kun je daar ook veel goedkoper de 2.5mm audio jacks halen, op deze manier kun je dus veel voordeliger dan mijn lijstjes bouwen.
 
Wordt mijn volgende grote project!
 
Mooi zo Noskos; nog 1 deelnemer erbij en we kunnen een 6pack jeenodes kopen...:)
 
Ik denk best dat er meer mensen zullen zijn die dit ook willen bouwen.
Waaronder ik zelf.

Monteren, solderen e.d. zal best wel lukken, echter met het programeren e.d. dat kan ik allemaal niet.

Misschien is er een mogelijkheid, om in een keer voor meerdere personen alles compleet in te kopen.
Zodat we dan ook echt de juiste spullen hebben. (of is dit een gek idee)

En wat is er softwarematig allemaal nodig om dit thuis draaiende te krijgen (voor de leken op dit gebied, zoals ik)

Mac
 
Ik wil er eerst ??n bouwen voor mezelf en als probeersel. Daarna wil ik ze ook best voor de leden die niet kunnen solderen,
in elkaar zetten.

Als het goed is hoef je softwarematig niet zo gek veel te doen, loopt het grotendeels via een server, hoe dat ingericht gaat worden moeten we nog maar eens over bomen.
 
Zou je in plaats van een jeenode ook gebruik kunnen maken van een Arduino Nano? Deze heb je op ebay voor 10 dollar en daar zit ook al een usb aansluiting op...

 
Als ik bij de voorjaarsmeating kan zijn en we hebben stroom, wil ik best mijn soldeerspulletjes meenemen. Ik wil ook best mijn laptop meenemen om daar terplekke wat dingen te debuggen. Ook wil ik ook voor medeforummers wel complete systeempjes afleveren.
Een nano zou kunnen, maar dan moet je een losse rf module erbij halen en dan zit je al redelijk richting de prijs van een jeenode.
Als je de shields achterwege kunt laten en customprintjes kunt maken kun je geld besparen. Dan moet je wel meerdere in een keer afnemen anders kan dat niet uit. Ik denk dat voor sommigen de bluetooth variant ook nog interessant is voor mobiel gebruik.

@mac qua programmeren is het eenmalig firmware uploaden via usb. De huidige opstelling heeft daarna een gaatje in je wireless accces point thuis nodig om bereikbaar te zijn vanaf de server. Je begint een bbq sessie namelijk altijd op de server met het instellen van je setpoint deze wordt dan naar je controller vertuurd. Daar zie ik voor de meeste mensen de grootste uitdaging
 
Ik denk dat er wel genoeg liefhebbers voor zijn. Mijzelf incluis. Ik vind het er schitterend uitzien. Dus ik ben wel genegen een controller af te nemen :)
 
Ik heb vroeger een printen ontworpen en gemaakt, ook gewoon thuis had ik belichtingsbak, ontwikkel en etsbaden. Dat heb ik niet meer maar ik weet dat er services zijn die je printontwerp voor je maken. Misschien is dat iets? Alleen ben ik uit de tijd van met het handje tekenen op calque papier en dat dan op een sheet kopie?ren :D
 
@structor, daar voorzie ik ook problemen, het openzetten van een poortje in de router is niet iets wat de meeste mensen dagelijks doen en er zijn zoveel verschillende types :( Maar misschien kunnen we een soort poll houden onder ge?nteresseerden om te kijken wat het meest gebruikt is aan netwerk apparatuur...
 
Misschien kan ik hier op het werk ( School ) wel printjes maken, zal het is vragen.
 
@Structor: het is toch ook mogelijk alles lokaal te draaien?
Dus een eigen IIS en .NET 4.5 aangevuld met een webservice?

(of zit ik er dan naast?)
 
ik denk ( zal wel aangepast worden denk ik )
dat je het op elke webserver kan zetten, zowel lokaal als op een externe server.
is maar een adres wat je instelt.
Zou wel zo mooi zijn natuurlijk, want ligt je internet verbinding er uit, kan je niks instellen hehe.
 
precies...:)

begeiding van thuisnetwerk zou ik best willen doen op afstand (voor zover mogelijk).
het moeten er dan geen tientallen worden; maar daar kan ik wel iets in bijdragen.
(gezien het feit dat ik niet kan programmeren of solderen).
 
FelixH zei:
@Structor: het is toch ook mogelijk alles lokaal te draaien?
Dus een eigen IIS en .NET 4.5 aangevuld met een webservice?

(of zit ik er dan naast?)
Heb ik ook nu, dus ja dat kan. Maar daarmee ga je het sociale aspect dus integreren met dit forum dus niet halen...

noskos zei:
Ik heb vroeger een printen ontworpen en gemaakt, ook gewoon thuis had ik belichtingsbak, ontwikkel en etsbaden. Dat heb ik niet meer maar ik weet dat er services zijn die je printontwerp voor je maken. Misschien is dat iets? Alleen ben ik uit de tijd van met het handje tekenen op calque papier en dat dan op een sheet kopie?ren :D
Ik had dat ook. Je kunt tegenwoordig gewoon printen laten maken, dat is op zich niet eens zo heel duur. Ik weet ook dat de maker van de jeenodes wel speciale printen wil laten maken, dus we zouden hem ook kunnen vragen. Ik heb om het concept te testen gewoon zo'n proto printje gepakt.

kloenie zei:
ik denk ( zal wel aangepast worden denk ik )
dat je het op elke webserver kan zetten, zowel lokaal als op een externe server.
is maar een adres wat je instelt.
Zou wel zo mooi zijn natuurlijk, want ligt je internet verbinding er uit, kan je niks instellen hehe.
Op dit moment zitten er hardcoded, twee adressen in de masternode. Eentje naar mijn debug omgeving en eentje naar mijn testomgeving, beide niet berijkbaar vanaf buiten. Het idee er achter is dat je je een remote server kunt instellen (de default) en hem naar lokaal kunt switchen via de masternode. Dat laatste zal een power user optie zijn en eigenlijk primair bedoeld voor ontwikkelwerkzaamheden, maar natuurlijk vrijelijk anders in te vullen.


noskos zei:
@structor, daar voorzie ik ook problemen, het openzetten van een poortje in de router is niet iets wat de meeste mensen dagelijks doen en er zijn zoveel verschillende types :( Maar misschien kunnen we een soort poll houden onder ge?nteresseerden om te kijken wat het meest gebruikt is aan netwerk apparatuur...
In deze hoek zit nog een ander klein dingetje, wat ik moet oplossen. Ik ga er nu van uit dat je op de server je lokale (ip) adres gaat invullen, maarrrr deze is niet helemaal fixed (bij de meeste mensen). Ik kan dit natuurlijk vanuit software oplossen, want zodra je bbqcontroller aanstaat stuurt deze om de x seconden zijn temperatuur door naar de server met een api-key. Dus feitelijk weet ik aan de api-key wie jij bent en kan ik aan de serverkant je ip-adres opslaan en dus uit de configuratie halen. Ik heb dit op dit moment nog niet in de software zitten. Dit zou in theorie moeten werken echter theorie en werkelijk willen nog wel eens een klein stukje uit elkaar liggen...

Dus de eerste gebruikers van dit geheel zullen wellicht wel eens wat hickups voor lief moeten nemen. En mee moeten denken.
 
remote helpen voor routertje aanpassen kan ik ook wel doen.
Doe ik nu ook bij mensen/klanten met teamviewer.
 
Wauw wat willen er een hoop mensen helpen! Echt heel gaaf!
 
@structor, gaatjes print is voor enkele exemplaren ook prima, maar als het er 10 of 20 worden dan is een normaal printje wel zo makkelijk. Vooral omdat je daar niet zoveel bij hoeft te denken en fout aan kunt doen ;)
 
noskos zei:
@structor, gaatjes print is voor enkele exemplaren ook prima, maar als het er 10 of 20 worden dan is een normaal printje wel zo makkelijk. Vooral omdat je daar niet zoveel bij hoeft te denken en fout aan kunt doen ;)
Weet ik, ik wil het anderen alleen liever niet aandoen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan